Leasing movitých věcí členů Českéleasingové a finanční asociace v prvnímpololetí meziročně klesl o více než polovinu na přibližně 23 miliard korun.
Autor: Martin Siebert
Na důvody tohoto historicky nevídaného vývoje jsme se zeptali předsedy představenstva společnosti UniCredit Leasing a místopředsedy asociace Jiřího Matuly.
Jaké jsou příčiny meziročního poklesu pronájmu movitých věcí?
Příčiny jsou zřejmé, typickým příznakem hospodářské recese je neochota jak veřejnosti, tak podnikatelských segmentů půjčovat si peníze na investice do budoucna. To se promítá nejen do objemu leasingu, ale také do oblasti bankovních úvěrů, které rovněž zaznamenaly pokles.
Takže příčinou je krize? Nebo za to mohou také určitá legislativní opatření?
Legislativní opatření tady jsou, nicméně ta možná mohou upřednostňovat jeden produkt před druhým, ale nezvyšují poptávku samu o sobě. Základním důvodem poklesu poptávky je skutečně ekonomická recese. V investičních číslech je ekonomická recese samozřejmě vidět nejvíc.
Jak se bude situace v letošním roce dál vyvíjet?
Stále pracujeme na meziročním porovnávání. V poslední době vidíme jisté oživení trhu, očekáváme, že v dalším čtvrtletí nebude propad snad tak velký.
Došlo v tomto období k přerozdělení trhu?
Toto období skýtá obrovskou příležitost k novému přerozdělování trhu a vlivu na něj, a to nejen v leasingu. Dochází ke změnám jednotlivých strategií společností. Celkový obraz kazí velké šumy, které vyplývají z toho, že se v celkových číslech objevují nebo naopak neobjevují některé významné jednorázové transakce. Někteří investoři zvažují přítomnost v České republice, a mohlo by se stát, že utlumí svoji obchodní aktivitu či odejdou, a tak uvolní místo těm, kteří zůstávají.
O koho se konkrétně jedná?
V našem segmentu se jedná konkrétně o GMAC – finanční rameno společnosti General Motors. Jeho aktuální postavení je všeobecně známé a byla to logická odezva na předchozí vývoj. Mluví se i o jiných příkladech, jejich jména nemůžeme zatím uvést.
Jak probíhá opuštění trhu leasingovou společností?
Možností je vždycky několik a záleží zejména na tom, co v dané fázi majitel upřednostňuje. Můžete nechat daný klientský kmen takzvaně „dožít“ a neuzavírat nové smlouvy, což je nejjednodušší cesta. Nabízí se rovněž alternativa nalezení konkrétního subjektu, který smlouvy převezme a dovede je až do úplného konce. V neposlední řadě lze celé portfolio smluv prodat jiné leasingové společnosti. To jsou zcela standardní možnosti.
Takže to teď vypadá, že nahoře je stále „velká trojka“ – UniCredit Leasing, ČSOB Leasing a ŠkoFIN?
Co se týče rozložení trhu, je třeba zmínit pokles stávající „jedničky“, ČSOB Leasing. Dalo se to ale očekávat, protože firma oznámila ústup z ojetin. Z tabulek je vidět, že ti, kteří se neangažují v autech a čerpají své výnosy z jiného portfolia, nemají tak velké poklesy jako ti, kteří se angažují pouze v autech. To odráží, že u segmentu automobilů se poptávka dá celkem pohodlně odsunout, osobní auta počkají, naopak stroj v běžném provozu nepočká.
Jak to vypadá v nemovitostech?
Jedná se o komplikované transakce, nemovitosti mají poměrně velkou setrvačnost, zatím se nedá hovořit o trendu, neboť příprava nemovitostního projektu trvá zhruba až dva roky, stejně jako samotná stavba. Poptávka po nových projektech, které by se daly financovat, ať už prostřednictvím leasingu či jiných podobných produktů, pochopitelně momentálně klesá, a stejně tak klesá poptávka po využití nemovitostí. Nicméně pro nás to neznamená velký problém, máme rozpracováno poměrně dost transakcí, které, pokud doběhnou v rozumném objemu, neznamenají výpadek. Ze setrvačnosti v budoucnu ale nastane nějaká prodleva, která k nám přijde za rok či dva.
Mění se ve financování aut poměr mezi finančním leasingem a úvěrem?
Samozřejmě mění. Význam finančního leasingu v Česku ve srovnání s jinými ekonomikami v „rozvinuté“ i „ mladé“ Evropě byl vysoký v oblasti spotřebitelského financování, v jiných ekonomikách jsme takhle vysoká čísla neviděli. To, co probíhá nyní, je podle našeho názoru normální systémový vývoj – v určitých komoditách se nám obrací leasingové financování do jiných produktů, a tím dochází k poklesu finančního leasingu.
Jak si jako UniCredit Leasing letos stojíte?
Díky tomu, že jsme svoji finanční politiku v posledních letech nastavili poměrně dobře, tak si stojíme slušně. Jsme na tom trošku lépe než trh, nicméně padesátiprocentní propad na trhu se musel projevit i v našich nových obchodech. Výnosy z existujícího portfolia nám drží zatím příjmy, samozřejmě máme nižší nárůsty, než jsme plánovali. To, co nás stojí riziko, jsme schopni ušetřit na provozních nákladech, proto zatím za první čtyři měsíce máme vynikající finanční výsledek, jelikož v této oblasti plníme každopádně plán. Pokud by situace pokračovala dál, portfolio leasingových smluv bude postupně odumírat, a tak bychom na to museli nějakým způsobem reagovat, ale pro letošní rok to zatím vypadá relativně slušně.
Jaké připravujete nové produkty?
Vedle prodejních akcí s našimi klíčovými partnery – například BMW, Honda, Renault, Kia, Subaru a podobně – se pochopitelně snažíme dostat na trh i jiné produkty, případně ve spolupráci s mezinárodními korporacemi přinášet nějaké peníze na podporu malého a středního podnikání. Podařilo se nám získat prostředky z Evropské investiční banky, které jsou určeny právě na podporu investic malých a středních podniků. Jsme také připraveni pro našeho klienta získat poměrně výrazné dotace ve spolupráci s Podpůrným a garančním rolnickým a lesnickým fondem pro financování nákupu techniky pro zemědělce.
Jaké jsou změny v oblasti značek? Nefinancujete nějakou novou motocyklovou či automobilovou značku? **
V letošním roce do našeho portfolia značkového financování na základě smlouvy o spolupráci přibyla v lednu Kia a v březnu značky Opel a Chevrolet z portfolia GMAC. V červnu jsme navíc do našeho financování zařadili i značkový produkt Kögel Finance, který je určen pro podnikatelskou klientelu provozující návěsovou techniku světoznámé značky Kögel.