Smlouva mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a Škodou Transportation není podle pražského radního Jiřího Pařízka tak neprůstřelná, jak se říká. Stále je podle něj ještě šance, že se dá osmnáctimiliardový kontrakt na dodávku problematických tramvají 15T řešit.
O tom, kdo místa obsadí, budeme teprve jednat. Situaci ztěžuje to, že jsme v době čerpání dovolených. Personální obsazení dozorčí rady jsme chtěli řešit v průběhu června, ale přišly povodně, a proto jsme se dostali trochu do zpoždění. Nechci se na to vymlouvat, ale je to fakt. Dozorčí rada má momentálně třináct členů a je plně funkční, dvě volná místa nemají vliv na činnost její ani Dopravního podniku.
E15.cz: V dozorčí radě Dopravního podniku jsou stále dvě neobsazená místa po starostovi Prahy 13 Davidu Vodrážkovi (ODS) a exnáměstkovi primátora Josefu Noskovi (ODS), které TOP 09 odvolala. Už víte, kdo je na jejich postech nahradí?
E15.cz: Kdy by mělo být rozhodnuto?
Očekávám, že v září.
E15.cz: O Karlu Březinovi z ČSSD se hovoří jako o jednom z kandidátů, jednala s ním už TOP 09, je pro vás „průchodný“?
Zatím jsem na téma obsazování dozorčí rady s nikým nejednal. To znamená, že ani se sociální demokracií. Pakliže bude nominován sociální demokracií, tak tuto nominaci budeme projednávat na úrovni rady hlavního města Prahy, která k tomu zaujme stanovisko v roli valné hromady Dopravního podniku.
E15.cz: Zvažujete, že by místa v dozorčí radě obsadil někdo z ČSSD?
Ono se to přímo nabízí, to nebudu popírat. Jsem zastáncem co nejširší spolupráce, respektive co nejširší kontroly. V tuto chvíli má ODS v dozorčí radě Dopravního podniku zastoupena tři místa, tak se nabízí, aby byla volná místa nabídnuta sociální demokracii. A je na straně ČSSD, aby navrhla kvůli výběru vhodných kandidátů nejlépe více než dvě jména.
E15.cz: Dopravní podnik začal jednat se švédským Göteborgem o pronájmu problémových pražských tramvají 15T ForCity, které odebírá od Škody Transportation a s jejichž splácením má problém. Víte, jak jednání dopadla, koupí nebo pronajme si je švédské město?
Jednání se vedou mezi Göteborgem a Škodou Transportation, Dopravní podnik není v této záležitosti aktivní. Hodilo by se mu ale, kdyby nemusel odebrat plný počet tramvají, a právě proto odpověděl pozitivně Škodě na dotaz, zda by souhlasil s tím, že by mohli v Göteborgu provozovat pražské tramvaje. Zatím ale ze Škody Transportation nepřišla závazná reakce.
E15.cz: O pronájmu kolika tramvají se jednalo, hovořilo se až o padesáti vozech.
O padesát tramvají nepůjde a v žádném případě by se nejednalo o prodej tramvají, byl by to pronájem. Zatím ale nepadla žádná oficiální nabídka, je to ve stadiu poptávání, předávání písemných informací a spíše osobního vyjednávání. Město Gőteborg hledá firmu, která by byla schopná dát tramvaje dočasně do pronájmu, následně se zúčastnit výběrového řízení na dodávku tramvají. Pokud by nevyhrála Škoda Transportation, tak by tyto zapůjčené tramvaje byly vráceny zpět pražskému Dopravnímu podniku. V souvislosti s finančním zatížením města by toto byla jedna z možných cest.
Informace šly ven moc brzy
E15.cz: Jezdí tam už nějaké pražské tramvaje v testovacím provozu?
Ne, zatím šlo jen o předběžné informace, které se na můj vkus objevily na povrchu moc brzy. Podobných jednání se vede celá řada a z nich jen některá skončí úspěchem.
E15.cz: Zmínil jste, že se jednání vede celá řada, jaká další jednání a s kým o tramvajích vedete?
Jsme na jejich začátku a nerad bych říkal jednotlivé varianty. Nebylo by to diplomatické.
E15.cz: Ekonomická ředitelka dopravního podniku Magdalena Češková měla podepsat krátce po odvolání bývalého ředitele Dopravního podniku Vladimíra Liche dodatky ke kontraktu mezi Dopravním podnikem a Škodou Transportation na nákup tramvají, které měly v podstatě až do konce letošního roku znemožnit vypovězení smlouvy, je tomu tak?
Na to Vám teď nejsem schopen odpovědět, tuto informaci nemám.
E15.cz: TOP 09 má zájem na celkovém vypovězení smlouvy mezi Škodou Transportation a Dopravním podnikem na nákup tramvají 15T ForCity nebo alespoň rozložení splátek, jak daleko jsou současná jednání mezi městem, Dopravním podnikem a Škodou Transportation, podaří se jedno nebo druhé?
Nebudu to komentovat, znamenalo by to pouštět trumfy z rukávu. Jednání se navíc kvůli době dovolených zpomalila.
E15.cz: Přesto se zeptám, smlouva má být údajně nevypověditelná. Má vůbec město a Dopravní podnik nějakou jinou možnost než všechny tramvaje odebrat?
Podle našeho názoru tam určitá možnost je. Budeme o ní dál jednat, ale nerad bych ji specifikoval. Nejdříve bude potřeba jednání s dodavatelem tramvají dotáhnout do závěru. Jednou z přijatelných variant je, aby tramvaje někdo odkoupil. Problém však je v tom, že jsme vypsali soutěž na vozy, které mají určitou konstrukci, každé město má jiné požadavky, a nemusí tedy preferovat tramvaje totožné s těmi pražskými.
E15.cz: Nechali jste si vypracovat na smlouvu mezi Dopravním podnikem a Škodou Transportation vlastní právnický posudek?
Analýza už je hotová a chceme ji použít pro jednání s dodavatelem tramvají. Prověřovali jsme, jestli jsou závěry předešlých posudků odpovídající, nemuseli jsme jít tak dopodrobna.
Čtěte také:
Praha dá garanci Dopravnímu podniku na osmimiliardovou směnku
Praha rozehrává hru na snížení dodávek tramvají, které jí lámou vaz
Pražský dopravní podnik si půjčí na tramvaje 8,5 miliardy