Vstup České republiky do Evropské unie výstavnickému byznysu rozhodně napomohl. Tvrdí to Jiří Škrla, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno, která ovládá téměř 60 procent českého výstavnictví. Týdeník EURO hovořil se Škrlou o strojírenském veltrhu, Invexu, ale i o možnosti výstavby nového veletržního areálu v Praze.
EURO: Na podzim se na brněnském výstavišti uskutečnil strojírenský veletrh a Invex, veletrh IT a telekomunikací. Jedny z nejdůležitějších a největších veletrhů. Jaký byl letošní výstavnický rok?
ŠKRLA: Alespoň ve srovnání s minulostí jsme zatím velmi spokojeni, své interní plány jsme překročili ve všech ukazatelích. Strojírenský veletrh byl velmi optimistický, co se týká účasti. Letos přijelo o třetinu více přímých vystavovatelů ze zahraničí, stejně tak narostla návštěvnost cizinců. Po dlouhých letech se podařilo obsadit i prakticky neprodejná místa na galeriích pavilonů Z a E, což je pro nás takový vnitřní barometr. Myslím, že ve strojírenství panuje otevřená atmosféra, celkově je cítit oživení.
EURO: Jak dopadl z obchodního hlediska Invex, o němž se mluví jako o skomírajícím veletrhu?
ŠKRLA: Invex je jízda na divokém tygru. V 90. letech byl postaven na tom, že české firmy nebyly zainvestovány a na český trh se valilo obrovské množství novinek z technologického a telekomunikačního oboru. Každý rok jsme na Invexu evidovali několik dramatických změn, které posouvaly technologie úplně někam jinam. Firmy si šly na Invex ukousnout část trhu a do toho masivně investovaly milionové sumy. Pak se trh do značné míry rozdělil, už nebylo o co hrát a technologické novinky už samotný veletrh neuživí. Nicméně pořadatelství Invexu je stále zisková záležitost, nemusíme ho dotovat, byť se výnosnost nepohybuje na úrovni jako před čtyřmi, pěti lety. Navíc je to kromě byznysu i záležitost prestiže.
EURO: Připouštíte si myšlenku, že by Invex, podobně jako některé technologické veletrhy v západní Evropě či USA, skončil?
ŠKRLA: Je zajímavé, že osobnosti českého ICT průmyslu připouštějí, že Invexu samy ublížily, že by byla škoda, aby to tak šlo dál, a spíše se s námi baví, jak veletrhu pomoci a jak ho zachovat. Manažeři se stejně sejít musejí, ideálně v neutrálním prostředí, což jim výstaviště umožňuje. Navíc účast na Invexu už dávno není záležitostí desetimilionových nákladů za obrovské stánky, dnes je to úplně někde jinde. Myslím, že Invex bude i do budoucna existovat, ale každý rok bude mít výrazně jiné zaměření. Podle toho, jak se bude vyvíjet byznys v oboru, některé firmy přijedou, jiné zase ne. Vždy se dají najít segmenty, které budou nosné, ale část expozic se bude určitě měnit.
EURO: Jak se na podnikání ve veletržnictví projevil vstup Česka do Evropské unie?
ŠKRLA: Z našeho pohledu to byl jeden z dalších impulsů do podnikání, tak jako v minulosti například privatizace. Zvýší se konkurence, vzniknou nové malé a střední firmy, a na tom je postaven každý veletržní byznys. Veletrh nedělá jedna nebo pár velkých firem. Takové společnosti mohou ukazovat směr, ale byznys veletrhů dělá střední stav.
EURO: V Praze jsou v provozu dvě výstaviště, vnímáte zde pořádané veletrhy jako konkurenci?
ŠKRLA: Na to je potřeba pohlížet v čase. Byly doby, kdy byl český výstavní trh jako Clondike. Dařilo se nám i oběma areálům v Praze, v Holešovicích a v Letňanech. V roce 1996 se ale obrovský boom zlomil a myslím, že Praha svou první historickou šanci promarnila. Tehdy by leckdo slyšel na myšlenku, že by se zafinancoval a postavil zcela nový výstavní areál. Brněnské výstaviště je oceněno na více než tři miliardy, ale výstavnictví není jen o ploše. Musíte mít 30 až 40 produktů, trh, síť zahraničních zástupců a tradici. A to nelze vybudovat z roku na rok. Pokládám si tudíž otázku, kolik by se v Praze muselo investovat a co by se tam mělo odehrávat, aby si na sebe areál vydělal. Za miliardu se dají postavit dva pavilony, k tomu musíte připočítat určitou infrastrukturu, logistické zázemí a s něčím musíte začít.
EURO: O výstavbě vlastního areálu v Praze uvažují i Veletrhy Brno. Jak daleko je tento projekt?
ŠKRLA: Výstavnického byznysu v Praze bychom se rádi účastnili. Jedna z úvah, o níž se bavíme, je přesunutí některých veletrhů do Prahy. Myslím, že zhruba za půl roku by některá důležitá rozhodnutí o případné výstavbě našeho areálu v Praze měla být na světě. Co to bude, kde to bude, s kým to bude a za kolik. Jednou z variant je, že bychom v tomto projektu byli investorem, ale určitě bychom chtěli být provozovatelem, protože kdybychom do něčeho vstoupili, chceme mít jistotu, jak se bude financování splácet. Na to již máme připraven určitý model, ale v držení zatím nemáme konkrétně nic, byť jednání neustále probíhají. Rozhodně to ale není tak, že bychom chtěli obrazně zalehnout pozici v hlavním městě, aby to tu nevydělávalo, a byznys dělali v Brně.
EURO: Jste připraveni spolupracovat s jedním či druhým provozovatelem pražských výstavišť?
ŠKRLA: Určitě.