Nákup jízdenek přes mobilní aplikaci, platební karta či drobná elektronika jako „nosiče elektronických jízdenek“ - to vše má zlepšit současný dopravní odbavovací systém v pražské MHD. Novinka za 5,7 milionu korun má začít fungovat podle magistrátu v roce 2018. Nejdříve ho chce zavést radnice v Praze a poté i ve Středočeském kraji. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) přitom v polovině roku slíbila, že platby za cestování v MHD budou mít lidé snazší už na konci tohoto roku.
Některá česká města mají ve službách týkajících se MHD před Prahou náskok. Zpoždění Krnáčová vysvětluje mimo jiné tím, že bylo nutné vyměnit 360 tisíc dožívajících karet opencard. „Museli jsme navíc pracovat na tvorbě webu, na kterém je možné si lítačku objednat z domova, a díky tomu jsme ulehčili přepážkám, aby nekolabovaly a lidé nemuseli čekat ve frontách,“ tvrdí Krnáčová.
Lítačku začalo město vydávat od letošního března a karta postupně nahrazuje opencard, která v uplynulých letech hlavní město stála 1,75 miliardy korun. Na lítačku lze pouze nahrát časový kupon. Jiné použití zatím nemá. Primátorka dnes oznámila, že pořízení lítačky vyšlo na 8,2 milionu korun a měsíční náklady na provoz kartového centra jsou 3,2 milionu korun. Opoziční strany kritizují, že město lítačku pořídilo bez otevřeného výběrového řízení. Navíc nenabízí žádné služby, které by lidem usnadnily nákup jízdného.
„Tvrdím od začátku, že plast by měl být jen jedním z nosičů, stejně třeba jako papír, mnohem efektivnější je ale využití mobilní aplikace nebo právě bezkontaktních karet. V podstatě tím plníme můj slib z ledna letošního roku, kdy jsem říkala, že jízdní kupon bude možné nahrát na různé nosiče,“ uvedla Krnáčová. Po přesunu odbavovacího systému do on-line režimu chce město zrušit i validátory.
Jedním z největších přínosů nového systému by měl být podle magistrátu takzvaný tap-in/tap-out systém. Cestující díky němu nebude muset znát tarify, ani dopředu vědět, jak dlouho a kolikrát za den bude jezdit hromadnou dopravou. Místo toho v každém dopravním prostředku přiloží svou platební kartu ke čtečce a cestuje podle své potřeby.
Na konci dne mu pak dopravní systém vypočítá cenu jízdenky zpětně, podle toho, kolik opravdu projezdil. „A to vždy nejnižší možnou částku podle skutečného využití hromadné dopravy, ať už to bude standardní nebo prodloužená jízdenka či zvýhodněné celodenní jízdné,“ informovala pražská radnice.
Zpracováním projektu Praha pověřila městskou společnost Operátor ICT. Spolupracovat bude se zástupci Regionálního organizátora dopravy (ROPID) a dopravního podniku. Projekt by měl být hotový do května příštího roku.
Průkopníci z Plzně
Cestující v plzeňské MHD používají bezkontaktní čipovou kartu od roku 2004. Od dubna předloňského roku mohou nakupovat jízdné ve všech 370 vozech také bezkontaktní bankovní kartou. Nemohou si ale na ní pořídit předplatné, což zatím neumí žádné město v České republice. V Brně si od ledna budou lidé moci poprvé pořídit elektronický časový kupon, který budou mít nahraný na platební kartě.
V městské hromadné dopravě v Liberci se cestuje s čipovou kartou deset let. Lze na ní nahrát předplatné nebo ji využít jako elektronickou peněženku k zaplacení levnějšího jízdného ve voze. Od roku 2009 je možné stejným způsobem cestovat v rámci integrovaného systému po celém Libereckém kraji. Modernizaci odbavovacího systému včetně možnosti používání platebních karet a mobilních telefonů připravují i v Pardubicích.