Menu Zavřít

Jízda po umělém ledě

10. 10. 2005
Autor: Euro.cz

FIRMA INTERICE Bruslit i v létě, a to mimo zimní stadiony, lze v současnosti už i v Česku. Umožňuje to umělé kluziště, které vzniklo v laboratořích americké NASA. Jeho výhradním distributorem pro všechny země Evropské unie je pražská firma Interice.

„Hokejisté se zatím na umělá kluziště nehrnou,“ říká Jiří Linhart.

FIRMA INTERICE Bruslit i v létě, a to mimo zimní stadiony, lze v současnosti už i v Česku. Umožňuje to umělé kluziště, které vzniklo v laboratořích americké NASA. Jeho výhradním distributorem pro všechny země Evropské unie je pražská firma Interice.

Generální ředitel firmy Interice Jiří Linhart se s materiálem, který umožňuje bruslit i v létě, setkal více méně náhodou při své návštěvě Spojených států, kam jeho firma distribuovala časopisy a knihy nejen pro české krajany. „Po čtyřech letech jsme jako reklamní agentura dělali kampaň pro jednoho klienta, který chtěl opravdu něco extra. Vzpomněl jsem si na umělohmotné kluziště a i když z kampaně tenkrát sešlo, nápad byl na světě,“ vzpomíná Linhart na první kontakty s umělým kluzištěm, které jen tak pro zajímavost vzniklo jako vedlejší produkt výzkumné činnosti americké agentury pro výzkum vesmíru NASA.

Po zhruba dvouměsíčním jednání se Linhartovi podařilo uzavřít exkluzivní smlouvu o distribuci kluzišť pro všechny země Evropské unie a některé další státy.

LOŇSKÁ PREMIÉRA

První panely, ze kterých se umělé kluziště skládá, přivezla firma do České republiky loni v červnu a začala je nabízet jednotlivým obcím a městským částem. „Zpočátku nikdo nevěřil tomu, že to funguje a že se na tom dá bruslit. Mysleli si, že jsme nějací blázni a podvodníci,“ vypráví Linhart. Jeho firma se tedy rozhodla nejprve sama jedno kluziště koupit a předvádět ho. To prý hodně pomohlo, protože nejlepším příkladem je vždycky praktická ukázka. Pak už začali chodit sportovci, zejména hokejisti a krasobruslaři, kteří v tom viděli šanci trénovat i v době, kdy jsou stadiony zavřené. Nutné je také zdůraznit fakt, že výstavba a provoz umělého kluziště stojí výrazně méně, než je tomu u klasické ledové plochy.

PEVNÁ, NEBO MOBILNÍ

První umělé kluziště vzniklo v zahradní restauraci na Praze 4 jako atrakce pro děti. Následovalo rozhodnutí Prahy 5 koupit svou umělou ledovou plochu a začala se přidávat další města či městské části, jako je Most, Praha 11 či Praha 6.

„Hřiště je možné instalovat ve dvou variantách - jeden druh je pevná instalace, druhý mobilní. Například nyní budeme na Slovensku instalovat pevné kluziště o velikosti 600 metrů čtverečních, což je vlastně jedna třetina hokejového hřiště,“ upozorňuje Linhart. Podle jeho slov je vůbec na Slovensku větší zájem o umělý led. Největší v rámci Evropy je však v těch zemích, kde je přírodní či uměle vyrobený led téměř unikátem - jako například v Itálii či Španělsku.

ZÁJEM O PŮJČOVÁNÍ ROSTE Aby firma Interice podpořila zájem o nový produkt, rozhodla se umělá kluziště půjčovat. „O to je samozřejmě obrovský zájem, už jsme zrealizovali asi čtyři projekty a máme kalendář plný až do konce roku. To půjčování běží dobře,“ tvrdí Linhart. S koupí to zase zatím tak slavné není. „Máme zatím asi potenciálních 80 klientů, zejména ve městech trvá velmi dlouho, než zastupitelstva schválí nákup, než seženou peníze, než vyberou vhodný pozemek,“ upozornil Linhart. Hodně daleko jsou zatím jednání například v Mostě, kde chtějí dokonce poměrně velké hřiště o rozměru 600 metrů čtverečních. ODDÍLY VYČKÁVAJÍ Odborníci včetně krasobruslařů potvrzují, že umělé kluziště má prakticky stejné parametry - pokud jde například o skluz brusle - jako klasický led. Samotné hokejové oddíly se zatím do pořízení umělého kluziště příliš nehrnou. „Hodně záleží na tom, kdo je vede. Každý hokejista na to má svůj názor. Jsou chlapi, kteří jsou z umělého ledu nadšení, a jiní, kteří řeknou, že to je věc, co nemá perspektivu,“ tvrdí šéf společnosti Inerice. Vyloženě negativní názor na to, že by to nejezdilo, však firma ještě nezaznamenala. Podle Linharta uvažují hokejové oddíly většinou tak, že by umělé kluziště mohlo zajistit „nutné zlo“ - bruslení pro veřejnost - a led by zůstal hokejistům či dalším sportovcům. SNADNÁ A LEVNÁ ÚDRŽBA Stejně jako pořizovací náklady vychází výhodněji i údržba umělého kluziště. „Stačí ho důkladně zametat a jednou za měsíc vyčistit strojem na podlahy. Je to v podstatě podlaha, čistota je důležitá zejména proto, aby se netupilo ostří bruslí,“ dodal Linhart. Výhodou umělého kluziště je prý také to, že kvalita materiálu se vůbec neliší, a to ani vlivem počasí. „Máte vždycky dojem, že povrch je stále stejný a má stále stejné vlastnosti,“ dodává Linhart. EKONOMICKÉ SROVNÁNÍ Pořizovací náklady kluziště o velikosti 800 metrů čtverečních Klasické: 26 milionů korun Umělohmotné: 7,5 milionu korun Roční provozní náklady kluziště o velikosti 1800 metrů čtverečních

MM25_AI

Klasické kryté: 4,5 milionu korun Klasické otevřené: 1,7 milionu korun Umělohmotné kryté: 508 tisíc korun Umělohmotné otevřené: 702 tisíc korun Pramen: Interice INTERICE

Česká firma Interice, které šéfuje Jiří Linhart, začala v roce 2000 distribuovat časopisy a knížky krajanům do USA a Kanady. Poté si přibrala reklamní činnost a v loňském roce začala prodávat umělá kluziště. V dnešní době je firma výhradním zástupcem výrobce umělých kluzišť, americké firmy Florida Skating Inc. pro země Evropské unie a některé další státy východní Evropy i Asie. Má také šest poboček a další tři buduje.

  • Našli jste v článku chybu?