Menu Zavřít

JÍZDA ZA PĚT LITRŮ

17. 12. 2001
Autor: Euro.cz

Nový diesel má slušný výkon a nízkou spotřebu

EBF24

Francouzský Citroën začal nedávno lákat masivní reklamní kampaní zájemce na nové naftové motory, které se údajně vyrovnají svým benzinovým protějškům. Jde o turbodieselové motory se vstřikováním paliva pod vysokým tlakem, u pařížského výrobce označovaných jako Hdi. Se čtyřválcovými novinkami 2.0 Hdi jezdí modely Citroën Xsara, C5 a C5 Break, a Jumper. Model C5 má i silnější turbodiesel 2.2 HDi a užitkový model Jumper dokonce motor 2.8 HDi (93,5 kW/130 k). Všechny zmíněné motory mají technologii přímého vysokotlakého vstřikování, známou pod názvem „Common Rail“. Redakce týdeníku EURO otestovala Xsaru s novým naftovým dvoulitrem. Lze říci, že příslib obdobných vlastností jako mají vozy s jeho benzinovým protějškem, Citröen v podstatě splnil. Řidič to zjistí už při nastupování do vozu, kdy nemusí motor vůbec žhavit, jak je u dieselů zvykem, ale může hned otočit klíčkem. Agregát je poměrně tichý, přitom pružný se slušným maximálním výkonem osmdesáti kilowattů. Z nuly na sto kilometrů v hodině zrychluje za 11,5 sekundy a dokáže Xsaru vytáhnout až na 193 kilometrů v hodině. Pro benzinový dvoulitr by nebyla dvousetkilometrová hranice problémem, ale na „nafťák“ je výše zmíněná rychlost solidním parametrem.
Nový Hdi zdobí zejména úžasně nízká spotřeba. V kombinovaném provozu si vůz vyžádá na sto kilometrů jízdy zhruba pět litrů nafty, což je při současných cenách nějakých sto deset korun. Přibližně stejně stojí na stejnou vzdálenost autobusový lístek. Jen kdyby člověk nemusel započítat odpisy za opotřebení auta!
Stroje označené HDi mají už brzy přijít i k citroënům s mnohem nižším objemem válců. Výsledkem spolupráce skupiny PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company je údajně revoluční „minidiesel“ o objemu 1398 cm3, který se u Citroënu bude označovat 1.4 HDi. Malé vozy, zejména v příštím roce na našem trhu očekávaný model C3, budou mít průměrnou spotřebu mezi 3,4 a 4,1 litry na 100 km a velmi nízké emise škodlivin.

Citröen Xsara 2.0 Hdi testovaná verze)
Motor naftový čtyřválec Nejvyšší výkon 80 kW/110 koní
Převodovka manuální, pětistupňová
Nejvyšší rychlost 193 km/h.
Průměrná spotřeba 5,2 l/100 km
Cena 525 000 Kč*
Prodalo se 955 kusů * pětidveřová verze SX
všechny verze modelu Xsara, od začátku roku do konce listopadu

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).