Uzi Nissan chrání svou doménu před japonskou automobilkou
Biblický termín nissan původně označoval první měsíc hebrejského kalendáře. V současném hebrejském kalendáři se tak nazývá měsíc sedmý, zatímco v arabštině nissan znamená duben. O komplikacích s významem tohoto slova ví své Uzi Nissan (49). Hebrejský kalendář mu jako rodilému Izraelci problém nedělá, zato japonská automobilka Nissan Corporation se rozhodla, že pan Nissan neoprávněně obsadil internetovou doménu nissan.com. A tak ho zažalovala. Důležitý proces by měl začít 19. června před devátým okrskovým soudem v Los Angeles. V Americe. Uzi Nissan se v roce 1976 přestěhoval do Spojených států. „Oženil se tady můj bratr. Na svatbu jsem nejel, ale když se z výletu do USA vrátili rodiče, vyprávěli mi, jak je to v Americe skvělé, řekl Nissan minulý čtvrtek v rozhovoru pro týdeník EURO. A tak se vydal navštívit bratra, aby se o výhodách Ameriky přesvědčil na vlastní oči. „Bylo to tu skvělé. Krásná příroda, příjemní lidé a hlavně mnohem lepší prostředí pro podnikání. Hned jsem věděl, že je to ta nejlepší země na světě, líčí Nissan své pocity. Tak se Uzi Nissan rozhodl, že se přestěhuje do Ameriky. V roce 1980 tu založil svou první firmu – Nissan Foreign Car Mobile Repair, což se dá přeložit jako Nissanova pojízdná opravna zahraničních vozů. V té době Uzi Nissan občas opravoval i vozy z produkce japonské automobilky Nissan. Ta však počátkem osmdesátých let v Americe ještě nepoužívala název Nissan jako obchodní značku. Své vozy prodávala pod značkou Datsun. První vozy Nissan se ve Spojených státech objevily až někdy v roce 1985. Prodejny japonské automobilky však stále nesly jméno Datsun. Do počítačů. V roce 1987 si Uzi Nissan založil obchodní společnost Nissan International. Dovážel do Ameriky hlavně těžké stroje a počítače. Hlavně osobní počítače byly v té době tím správným zbožím, které šlo na odbyt, a tak v roce 1991 vznikla další Nissanova firma Nissan Computer Corporation. Uzi Nissan je dodnes jejím prezidentem. V červnu 1994 se už do amerického byznysu pomalu vkrádala internetová horečka. Není divu, že stranou nezůstal ani Uzi Nissan a 4. června si na svou společnost zaregistroval doménu Nissan.com a nechal si vytvořit propagační internetovou stránku. Japonská automobilka se probudila o rok později, když její právní zástupce zaslal Nissanovi dopis, v němž vyjádřil „znepokojení nad tím, že obchodník ze Severní Karolíny obsadil doménu nissan.com. V dopise však nebylo nic o tom, že by Uzi Nissan používal doménu nezákonně. Nissan se rozhodl, že na dopis neodpoví a právník se pak už neozval. „Domníval jsem se, že je všechno jasné. Můj podnik neměl s auty nic společného. Prodával jsem počítače, takže jsem rozhodně nemohl mít žádnou výhodu ze jména automobilky, říká Nissan. Právník chodí dvakrát. Na konci listopadu 1999 vstoupil v platnost zákon, který lze uplatnit proti takzvaným doménovým squatterům. To jsou lidé, kteří si zaregistrují doménu s názvem některé zavedené značky a chtějí vydělat na jejím následném odprodeji. Hned v prosinci kontaktoval Uziho Nissana právní zástupce automobilky, o níž podnikatel skoro čtyři roky neslyšel. „Poslali za mnou člověka, který se mě snažil donutit k odpovědi na otázku, za kolik jsem ochoten doménu podstoupit automobilce Nissan. Řekl jsem mu, že se neživím prodejem domén, říká Uzi Nissan. Právník navštívil Nissana podruhé. „Bylo to 10. prosince 1999. Znovu se mě zeptal, zda nechci doménu prodat. Když jsem zopakoval, že ne, oznámil mi, že na mě automobilka podala žalobu. Bylo to ten samý den, vypráví Uzi Nissan. Krátce poté soud rozhodl, že japonský podnik nemůže o doménu žalovat fyzickou osobu Uziho Nissana, nýbrž jeho firmu. „Nabídl jsem jim, že mohou ode mě koupit celý můj podnik i s doménou. To se jim nelíbilo, řekl Nissan týdeníku EURO. Proto se teď obě strany sporu zřejmě sejdou u soudu v Los Angeles. Starý trik. „Věřím, že vyhraji, říká sebevědomě Uzi Nissan, v němž probíhající spor nijak nenahlodal důvěru v americkou demokracii. „Žádný stát nemá dokonalou justici, ale ta americká je nejlepší na světě. Vyhraji, protože jsem v právu, věří si Nissan. Aby se mohl postavit silné korporaci, musel si najmout drahé právníky. „Jsem zadlužený až po uši. Ale až zvítězím, povede se mi zase lépe, říká Nissan. „Tohle je starý trik velkých a mocných korporací, komentuje případ David J. Farber, profesor kybernetiky z Pennsylvánské univerzity, který byl loni členem americké Federální komunikační komise. „Mají dost peněz na to, aby mohly tahat po soudech lidi, kteří nemají sílu postavit se jim. Před tím má vláda své občany chránit, dodává Farber.