Navzdory značným jazykovým odlišnostem k sobě Češi a Maďaři měli historicky vždy blízko. I proto bývá Maďarsko tradičně jednou z prvních zemí, kam zdejší podnikatelé míří, když se rozhodnou pro expanzi svého byznysu za hranice. A v případě společnosti Manboxeo, která se zabývá výrobou unikátních dárkových balení pro chlapy (i dámy) a kterou v roce 2013 založil Lukáš Legát, tomu není jinak.
Po usilovných osmiměsíčních přípravách se právě tato desetimilionová země stává v pořadí již pátým trhem, na kterém bude známý internetový obchod působit. Použije přitom stejný název, jaký si již dříve osvojil v sousedním Rakousku a Německu, a sice Wowboxeo. „Na maďarském trhu žádný e-shop s podobnými produkty není. Naším příchodem tam vznikne úplně nový segment v dárcích,“ řekl čtyřiatřicetiletý Legát redakci Euro.cz jako první.
Ve stopách Alzy a Rohlíku
Jsou tomu sotva dva roky, co se firma umístila v žebříčku Deloitte mezi 50 nejrychleji rostoucími technologickými společnostmi napříč celou střední Evropou. I z tohoto důvodu zakladatel Manboxea, totiž Wowboxea o budoucích úspěších na maďarském trhu ani na chvíli nepochybuje:
„Udělali jsme si domácí úkoly a pečlivě se na expanzi připravili. Víme, že je v Maďarsku velký potenciál, což je konečně vidět i na úspěchu Alzy nebo Rohlíku, které se do země taky vydaly. Očekáváme, že si v Maďarsku během příštích let vybudujeme minimálně stejně silnou značku, jakou máme třeba v Německu, které nám aktuálně dělá zhruba šestinu tržeb.“
A jaké konkrétní produkty bude Legát a jeho tým maďarským spotřebitelům nabízet? Jsou to především místní delikatesy a alkohol. „Čekáme, že vedle českých specialit zákazníci v Maďarsku ocení naše bedny s různými pálenkami, vodkou nebo s pálivými papričkami. Ale jen čas ukáže, jak dobře jsme vkus maďarských zákazníků odhalili,“ podotkl a zároveň připomněl, že co země, to zcela jiné chutě. Na českém trhu mají lidé tradičně největší zájem o bedny určené gurmánům. U našich sousedů na východ a na západ, čili na Slovensku a v již zmíněném Německu, se skvěle prodávají boxy s pivní tématikou, zatímco Rakušané nedají pro změnu dopustit na pálivé chilli či Prosecco.
Firma s čtvrtmiliardovým obratem
Navzdory odlišným preferencím na tom kterém trhu mají všechny boxy Legátovy firmy minimálně jednu věc stejnou. Všechny se totiž vyrábějí v České republice. A na této skutečnosti se ani v důsledku maďarské expanze pranic nezmění.
„Abychom si pojistili, že dárkové bedny s páčidlem a další dárkové boxy budou v TOP kvalitě, zavážíme je do zahraničí z naší dílny v Česku. Kvůli tomu je dodací lhůta v zahraničí dva pracovní dny od objednání, zatímco v Česku a na Slovensko dodáváme už druhý den,“ řekl šéf firmy, jejíž obrat vloni meziročně vyrostl o bezmála 38 procent a dosáhl v absolutních číslech hodnoty 259 milionů korun.
Z Česka pak Manboxeo řeší rovněž veškerou logistiku a obstarává zákaznický servis. „Pokud je to technicky a personálně možné, chceme mít vše, co se týká provozu, pod jednou střechou. Umožňuje nám to pružně reagovat na jakékoliv zákaznické požadavky nebo problémy se zásilkami, které se můžou vyskytnout,“ uzavřel zakladatel společnosti. Vloni takto doručila na 120 tisíc dárkových boxů.