(EURO 27/2002)
Se zpožděním se vracím k článku věnovaném mé osobě a mému vítězství v soutěži o Brand manažera roku 2001. Mám zásadní připomínku k vaší interpretaci mých myšlenek, a to v bodech o „šizení zákazníků“ a „nováckých joudů“.
Z mé úvahy o „době šizení zákazníků“ se úplně vytratila podstatná část, a to o nevědomosti a nezájmu většiny zákazníků o informace o složení výrobků. Snažil jsem se zdůraznit, že právě tato nevědomost spolu s obrovskou cenovou citlivostí jsou tou pravou příčinou toho, že dochází k zlevňování šizením receptur. Co se týče konkrétních případů, firmy Unilever a už ani Yoplait nevyrábí smetanové krémy, a tudíž příklad o šizení zákazníků „více vody, větší nášleh“ na ně nesedí. Uváděl jsem je v jiných případech a souvislostech.
Co se týče odstavce věnovaného „nováckým joudům“. Chápu, že tvrzením „nováckým divákům říká joudové“ se ušetří hodně řádek, nicméně tato myšlenková zkratka nevystihuje přesně moji myšlenku. Termín „jouda“ používám pro zákazníky žijící pasivním a konzumním stylem života, většinou s nižším vzděláním a příjmem. Jouda tráví před televizní obrazovkou až šest hodin denně, sleduje ji však pasivně až otupěle (TV vytváří zvukovou kulisu, mnohdy u ní jouda vede i hovory, čte noviny apod.). Neexistuje stoprocentní loajalita k TV stanicím, existuje pouze loajalita k typům programů. Tvrdím, že TV Nova svými programy přitahuje především joudy, ale nedal bych mezi joudou a TV Nova rovnítko.
Jinak se mi článek velice líbil.
David Perutka,
marketingový ředitel
společnosti Pribina
Vyjádření redakce:
Máte pravdu, že mnozí lidé hledí jenom na cenu a vůbec se nezajímají o složení výrobku. To pak snadno vede výrobce k myšlence ošidit recepturu, levně vyrobit a výhodně prodat. I když si myslím, že čtenářům našeho týdeníku tato souvislost došla, stejně jako jim je jasné, že zkratka s joudy na Nově rozhodně nemá znamenat, že každý, kdo se na tuto stanici dívá, takový je. Přesto ale díky za vaše upřesnění.
Zdeněk Fekar, týdeník EURO