Zavedení spojů mezi Čínou a ČR vyžaduje důkladnou přípravu a získání politické podpory vlád obou zemí, říká místopředseda představenstva ČSA Jozef Sinčák.
U Českých aerolinií je nejmarkantnější dopad na linkách na Ukrajinu. S obnovením sezonní linky do Oděsy jsme se již rozloučili, do nebo z Kyjeva registrujeme meziročně téměř čtvrtinový propad rezervací. Proto jsme přistoupili k úpravě počtu frekvencí operovaných do Kyjeva ze sedmi na pět týdně, ke stejnému kroku došlo i na lince do Permu. Další linky do zemí bývalého Sovětského svazu jsou analyzovány. Na linkách do Ruska nebo Kazachstánu se pohybujeme s poklesem rezervací kolem deseti procent
* E15: Budete vzhledem k ukrajinské krizi přehodnocovat nějaké linky na Východ?
* E15: Dá se tedy říci, že východní orientace ČSA se obrací z výhody v nevýhodu?
Lety do Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu tvoří zhruba třetinu celkového provozu Českých aerolinií, zhruba stejným podílem tato oblast přispívá i do celkového počtu přepravených cestujících. Takže rozhodně neplatí, že by společnost nebyla dostatečně diverzifikována, co se geografického rozměru týká. V konkrétním období se určité výhody mohou stát nevýhodami, ale funguje to i naopak. Důležité je, jak dlouhé to období je, jestli je možné výpadek nahradit nebo kde se dá ubrat v nákladech. To je také hlavní důvod, proč redukujeme počet palubních průvodčích, ale také počet zaměstnanců v administrativních pozicích.
* E15: Dlouho se mluví o zavedení přímé linky do Číny. Jak to vypadá?
Čína je z pohledu letecké dopravy velmi perspektivní trh, ale zavedení přímé linky není nikterak jednoduchá záležitost. Čína si v oblasti letecké dopravy svůj trh reguluje a chrání. Aerolinie se pokusí společně s Letištěm Praha najít silného čínského leteckého dopravce, který by linku spoluoperoval a obchodně se na ní podílel, tedy sdílel rizika. Jakákoli naše sólo akce by byla předem odsouzená k neúspěchu. S čínskými partnery v alianci SkyTeam se o možnosti přímého spojení z Číny do Prahy bavíme již dlouhou dobu, probíráme různé ekonomické modely.
Čtěte také:
ČSA počítají s dalším úbytkem cestujících