Menu Zavřít

Jsem malý, ale šikovný

29. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Glosy postaršího technokrata

Pod tenhle titulek by se jistě podepsala řada malých a středních podniků. Některé z nich docela právem. Jenomže jak dát o době vědět? Jak přitáhnout zákazníky? Miliony na televizní spoty nebo statisíce na inzeráty v celostátních denících jsou jaksi mimo realitu a kapsy vlastníků a podnikatelů. Koncepce a provedení kampaní na jejich služby a výrobky jsou zcela mimo okruh zájmu reklamních agentur. Ty bojují o velká sousta velkých inzerentů a hráčů na trhu. Jsou tedy malí zcela neviditelní. Neexistuje nějaký zázračný recept?
Zázračný ne, ale nějaký ano, zejména v době nástupu informačních technologií a internetu. Podíváme-li se třeba na Prahu, velmi dobře funguje inzerce ve vagonech metra a alespoň zatím není tak drahá. Mimo Prahu jsou to lokální deníky a časopisy, které jsou často čteným doplňkem celostátních médií. I tam lze umístit svoji reklamu za přijatelné peníze. V oblasti partnerských vztahů se také osvědčuje „jízda na tygru“, svést se s reklamní kampaní velké firmy tím, že k ní vytvořím svým produktem nebo službou zajímavý doplněk.
Internet nám ovšem možnosti významně rozšiřuje. Jeho dostupnost i pro stahovaní fotek nebo krátkých videí dramaticky narůstá. Stejné je to s počtem uživatelů. Samozřejmě že navštěvované portály a frekventované webové stránky si to už uvědomily a přizpůsobují tomu postupně svoji cenovou strategii. Přesto situace není zcela beznadějná. Poměrně malé investice do vylepšení vaší webové stránky nebo konzultace s odborníkem na Search Engine Marketing (SEM) se vyplatí. SEM vám zajistí, abyste při vyhledávání v nejčastějších vyhledávačích měli alespoň nějakou šanci dostat se na první dvě tři stránky. Ty ostatní už jsou zpravidla „neviditelné“. A nemusíte jít drahou cestou placené inzerce. Ten nejdůležitější nástroj, kterému se anglicky říká „word of mouth“, tedy kladné doporučení někoho, kdo váš výrobek nebo službu užívá, má před sebou na síti užasnou budoucnost. Když na internetu někoho zaujmete a nějaká existující komunita (fandové fotbalu, rapu, černé barvy…) o vás začne diskutovat, zapne se virální marketing. Tedy marketing, který se šíří tak rychle a plošně jako viry, a vás přes noc budou znát přinejmenším statisíce lidí. Jak udělat profesionálně virální marketing zatím mnoho expertů neví. Bláznivý tanec nějakého kluka z Koreje má najednou miliony kopií. Figurka (avatar) do nějaké hry se najednou začne prodávat za desítky dolarů. Jak na to? Co začít u kreativního potenciálu svých zaměstnanců? Ti mají spoustu nápadů, někdy možná bláznivých, ale třeba se vyplatí investovat do jejich profesionalizace pár tisíc korun u odborníků a koučů. Navíc je to bude bavit a určitě rádi pro svou firmu něco a lépe udělají.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).