V Česku se trh se zlatem může v krátké době více než zdesetinásobit
Až si investoři uvědomí, že ceny akcií a dluhopisů neodpovídají jejich skutečné hodnotě, nastanou skvělé časy pro zlato a jiná aktiva, která nejdou uměle natisknout, říká Vladimír Brůna, výkonný ředitel společnosti Golden Gate.
* Loni jste zdvojnásobili tržby z prodeje investičního zlata a stříbra, jak to odhadujete letos?
Za první čtvrtletí roku 2015 jsme prodali investiční kovy za 668,2 milionu korun. To znamená, že naše tržby za první čtvrtletí roku 2015 byly vyšší než za celý loňský rok, kdy činily 598,8 milionu korun. Odhaduji, že letos tržby oproti roku 2014 opět zdvojnásobíme. Současně to znamená, že jsme se stali lídrem na trhu. Vykročili jsme dobře a věřím, že tuto pozici potvrdíme.
* Očekáváte nějaké výrazné změny v poptávce nebo v ceně zlata?
Poptávka po zlatě se zvyšuje v dobách nejistoty na finančních trzích, osobně letos žádné významné změny nečekám. Zatím většina natištěných peněz stále končí v akciích a dluhopisech. Ale až si investoři uvědomí, že ceny těchto aktiv neodpovídají jejich skutečné hodnotě, nastanou skvělé časy pro zlato a jiná aktiva, která nejdou uměle natisknout.
* Ve výroční zprávě píšete, že loni jste v přepočtu na kilogramy prodali čtyřnásobně víc zlata než v roce 2013. V korunách zlato posilovalo, proč tedy tržby nerostly rychleji?
Nárůst se týká jednorázových obchodů. V roce 2014 jsme prodali 569 kilogramů zlata, v roce 2013 to bylo 205 kilogramů zlata. Stříbra jsme prodali v roce 2014 čtyři tuny a v roce 2013 2,2 tuny. Průměrná cena zlata v korunách byla v roce 2014 nižší než v roce 2013. Trh se zlatem v roce 2014 v Česku stagnoval, proto můžeme být s našimi výsledky více než spokojeni. Oživení však vidíme v roce 2015, kdy korunová cena zlata vzrostla o sedm procent – to pomáhá letos i našim prodejům.
* Propagujete spoření do zlata. Klienti se u vás upsali k naspoření čtyř miliard korun. Kolik už z toho mají u vás reálně uloženo?
Klienti si slitky průběžně přebírají, jen menší část klientů si je uloží u nás. Fyzické držení skutečného aktiva odlišuje naše produkty od ostatních spořicích plánů do jiných typů aktiv, kde investice klientů spravuje někdo jiný, a oni tak nemají jistotu, že je po deseti nebo dvaceti letech dostanou vyplacené a jakou budou mít hodnotu. Naši spořící klienti si odnesli zlato za více než 250 milionů korun, většina klientů plánuje spořit v rozmezí pěti až dvaceti let.
* Kdy předpokládáte, že dosáhnete těch čtyř miliard korun?
V Čechách investuje do fyzického zlata méně než jedno procento obyvatel, výrazně pokulháváme za západní Evropou nebo USA, kde je to už zhruba pět procent obyvatel. Systematickým vzděláváním a osvětou se nám však daří tento nepoměr snižovat. Očekávám, že do pěti let čtyř miliard dosáhneme.
* Cena zlata v dolarech loni mírně klesla, zatímco v korunách rostla. Byla to výjimka, nebo můžeme něco podobného očekávat i letos?
Cena zlata v dolarech bude podle mého názoru ještě stagnovat. Nicméně cena zlata v eurech a korunách může velmi pravděpodobně růst. Mně osobně nízká cena zlata vyhovuje, protože mohu ještě stále levně nakoupit.
* Konkurence se v oblasti prodeje zlata dost zvýšila. Myslíte si, že je na trhu prostor pro nové hráče?
Trh s investičním zlatem je v Čechách stále velmi malý, jeho roční hodnota se odhaduje na tři až čtyři miliardy korun. Češi však drží dva biliony korun v hotovosti a na bankovních účtech a další dva biliony mají investováno ve stavebních spořeních, penzijních spořeních, podílových fondech, kapitálovém životním pojištění a jiných typech papírových aktiv. Proto se může trh se zlatem v Česku v krátké době více než zdesetinásobit a to určitě přiláká nové hráče.
* Česká národní banka se sledování produktů nabízejících spoření do zlata intenzivně věnuje. Jednání některých prodejců dokonce označila za neoprávněné shromažďování prostředků. Co si o tom myslíte?
Aktivitu České národní banky vítáme. Za nás i naše klienty bych byl rád, aby prodejci zlata v Česku byli pod přísným dohledem. Kupříkladu naše společnost dává své výsledky pravidelně k dispozici, hodně firem je však tají. Zlato v Česku prodávají kromě firmy Golden Gate tak nejvýše tři obchodníci, ostatní živoří. Budu rád za každý nový kvalitní subjekt, protože se zvýší povědomí o zlatě a posílí to i naši společnost.
O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz