Menu Zavřít

Jsme nezajímaví. Češi se považují za spotřebitele druhé kategorie

16. 3. 2017
Autor: Miroslav Tryner

Kvalita prodávaného zboží je u nás horší než u vyspělých sousedů. A český trh je pro nadnárodní firmy nezajímavý. To jsou dva hlavní důvody, proč Češi sami sebe považují za spotřebitele druhé kategorie. Sebevědomějšími by se však mohli stát díky aktuálním kauzám - jakost potravin a dieselgate.

Fakta vyplývají z aktuálního výzkumu agentury Stem/Mark, podle kterého se více než sedm z deseti českých respondentů považuje za spotřebitele druhé kategorie. Dvě třetiny osob se pak domnívají, že český spotřebitel není dostatečně chráněn. Silněji to vnímají spotřebitelé mezi 45 až 59 lety a také lidé žijící v Praze.

Důvodem špatného postavení, který zmiňuje nejvíce dotazovaných, je horší kvalita potravin proti například německému či rakouskému trhu. Více než polovina spotřebitelů také soudí, že český trh je pro nadnárodní firmy druhořadý.

Horší postavení českého spotřebitele může být také dáno nízkou mírou znalosti spotřebitelských práv, tuto variantu podle průzkumu uvádí polovina spotřebitelů.

Čím je dáno postavení českých spotřebitelů  Čím je dáno postavení českých spotřebitelů Poznámka: údaje v % Pramen: STEM/MARK

V českém veřejném prostoru aktuálně rezonuje několik kauz, které by situaci mohly změnit. Na přelomu února a března se v médiích znovu objevila diskuze na téma dvojí kvality potravin a s tím související horší postavení českého spotřebitele. Podle průzkum je tato kauza vnímaná jako nejdůležitější a devět z deseti spotřebitelů ji považuje za závažnou.

Stejně známá je však také kauza dieselgate, která se týká automobilového koncernu Volkswagen a nepřímo tím i automobilky Škoda. Tuto kauzu považuje za závažnou více než 70 procent spotřebitelů a v důležitosti ji řadí na druhé místo. Třetí místo patří kauze dvojí kvality a ceny výrobků drogerie dm v porovnání českého a německého trhu.

Většina českých spotřebitelů je však v deklarování svých reakcí poměrně radikální. Výzkum ukazuje, že v případě jakéhokoliv klamání dvě třetiny spotřebitelů odchází k jiné značce či produktu.

Stížnost státní instituci by neváhali poslat tři z pěti spotřebitelů a třetina by dokonce uvažovala o podání žaloby na výrobce. Ze studie dále vychází, že český spotřebitel má tendenci rozhodovat se při nákupu více podle ceny než podle kvality.

Mají Češi stejné postavení jako spotřebitelé v jiných zemích?  Mají Češi stejné postavení jako spotřebitelé v jiných zemích? Poznámka: údaje v % Pramen: STEM/MARK

Lidé však uvádějí, že se nemají jak bránit velkým korporacím a domnívají se, že je český spotřebitel pro výrobce a dovozce nevýznamný. Zároveň však poukazují na to, že si spotřebitel nechá všechno líbit a nezná svá práva.

bitcoin školení listopad 24

Tento postoj možná změní zmíněná kauza dieselgate. Polovina dotázaných totiž deklarovala ochotu připojit se k žalobě, v případě, že by jejich automobil patřil mezi ty s upraveným softwarem. A téměř stejný počet lidí říká, že by požadovali stejné odškodnění jako v USA.

Čtěte také:

Maloobchod zrychlil růst na 5,6 procenta. Daří se nepotravinářským prodejnám

Nadměrné emise VW způsobí předčasnou smrt 1200 lidí, včetně 72 Čechů


  • Našli jste v článku chybu?