Za klíčový krok vedoucí ke zpřehlednění a zjednodušení daňové legislativy považuje Hospodářská komora České republiky oddělení zdaňování příjmů fyzických osob od právnických v samostatných zákonech.
Při tvorbě nových zákonů doporučujeme přihlédnout ke skutečnosti, že se dokončuje evropský projekt na konsolidovaný základ daně z příjmů právnických osob. Zohlednění tohoto faktu má svůj vliv na zvýšení stability nově vytvářeného zákona. Tato skutečnost představuje jeden z důvodů, proč se přikláníme k rozdělení zákona o dani z příjmů na dva samostatné zákony pro fyzické a pro právnické osoby.
K samotnému znění zákona má Hospodářská komora České republiky řadu připomínek, které považuje za zásadní. Týkají se například základních principů a zásad zdanění, rozdílů v oceňování majetku, daňové uznatelnosti vázané na zaplacení, daňově uznatelných a neuznatelných výdajů či problematiky odpisů. Z hlediska výdajů daňově uznatelných a neuznatelných se domníváme, že by měl být princip postaven tak, že veškeré účetní náklady jsou daňově uznatelné s výjimkou úplného (ne případného) výčtu daňově neuznatelných účetních nákladů. Naopak v zákoně by měly být uvedeny daňové náklady, které nejsou účetními náklady.
Hospodářská komora České republiky si je vědoma, že četná ustanovení zákona mohou podléhat nejrůznějším tlakům doby, jako například volbám, kde se potom jednotlivá ustanovení stávají součástí politického boje. Pokud by navrhovanou novou úpravu měla schvalovat současná Poslanecká sněmovna, jeví se nám časový harmonogram v současné době velmi „napnutý“. Zástupci oborových komor a podnikatelských organizací se shodují, že pokud se zohlední současná politická situace a okamžik, kdy bude zákon potenciálně schvalován (např. blízko termínu voleb), je pravděpodobné, že budou činěny různé politické ústupky na poslední chvíli.