Měla to být vlajková loď a chlouba Boeingu, nakonec se však z letadel 737 MAX stala doslova noční můra, která přináší další a další problémy. Po lednovém incidentu stroje 737–9 MAX, jemuž za letu vypadly dveře, se firma opět dostala do hledáčku vyšetřovatelů z různých amerických federálních úřadů. Jejich nejnovější verdikt přitom pro společnost rozhodně nevyznívá pozitivně.
Ministerstvo spravedlnosti USA už v květnu došlo k závěru, že Boeing porušil dřívější dohodu z roku 2021, díky níž se společnost vyhnula stíhání za zatajování informací o letadlech 737 MAX před americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA). Tato dohoda, jejíž součástí byla i pokuta ve výši 2,5 miliardy dolarů (asi 57 miliard korun), přitom měla sloužit k výraznému zlepšení interních procesů ve firmě po dvou pádech letadel 737 MAX v Indonésii a Etiopii v letech 2018 a 2019.
Boeing se nyní rozhodl uznat, že původní dohodu skutečně porušil, čímž se zároveň přiznal k obviněním ze spáchání trestného činu podvodu. Současně vedení firmy odsouhlasilo uzavření dohody nové, jejíž součástí je podle agentury Reuters pokuta ve výši 243,6 milionu dolarů (téměř 5,7 miliardy korun). Navíc má společnost v příštích třech letech investovat nejméně 455 milionů dolarů (přes 10,5 miliardy korun) na posílení programů bezpečnosti a dodržování předpisů.
K tomu všemu se firma zavázala, že správní rada firmy se sejde s příbuznými oněch 346 lidí, kteří při obou zmíněných haváriích přišli o život. Další zásadní podmínkou obsaženou v dohodě pak je vznik nezávislého pozorovatele, jenž bude muset každoročně zveřejňovat zprávy o zlepšeních v oblasti dodržování předpisů při výrobě letadel.
Schválení dohody není jisté
Aktuální dohoda představuje pro Boeing další nemalé výdaje v době, kdy se společnost potýká s vysokými ztrátami, které by jen v letošním prvním pololetí mohly dosáhnout až osmi miliard dolarů (asi 187 miliard korun). Firma chce navíc další peníze investovat do nákupu výrobce trupů Spirit Aerosystems, přičemž celková hodnota této transakce se vyšplhá na 8,3 miliardy dolarů (zhruba 193 miliard korun).
Schválení dohody nyní závisí na verdiktu texaského soudce Reeda O'Connora, který na celý případ dlouhodobě dohlíží. Jeho rozhodnutí je ale těžké odhadnout, protože už v minulosti podrobil leteckého giganta velmi silné kritice. „Zločin Boeingu lze považovat za nejsmrtelnější podnikový zločin v dosavadní historii Spojených států amerických,“ uvedl O'Connor už v únoru loňského roku.
Proti dohodě se navíc postavili i mnozí pozůstalí obětí obou smrtelných nehod. Těm přijde navržená pokuta příliš nízká, dle jejich představ by měl Boeing zaplatit až 25 miliard dolarů (asi 580 miliard korun). I proto se jejich advokáti budou snažit přesvědčit soudce O'Connora, aby navrženou dohodu odmítl.
Další kauza může dopadnout ještě hůř
Pakliže bude dohoda schválena, představitelům Boeingu se nejspíš vysoké pokutě a budoucímu zvýšenému dohledu navzdor pořádně uleví. Vyhnou se totiž rozsáhlému soudnímu procesu, který by vystavil dosavadní rozhodnutí společnosti ještě mnohem větší kontrole. Stejně tak se firma pravděpodobně definitivně ubrání vyšší pokutě, jež by jí hrozila právě u klasického soudu.
Na druhou stranu, ani případné schválení dohody rozhodně neznamená, že má Boeing ohledně kauz spjatých se strojem 737 MAX vyhráno. Aktuální případ se totiž týká pouze událostí před oběma smrtelnými haváriemi. Jinými slovy, dohoda výrobce letadel neochrání před dalším potenciálním vyšetřováním nebo jakýmikoliv obviněními souvisejícími se zmíněným lednovým incidentem.
A jsou to právě vypadnuté dveře u letu společnosti Alaska Airlines, které mohou Boeingu ještě výrazně uškodit. Tuto událost totiž americké úřady nadále vyšetřují, přičemž podle dosavadních závěrů se zdá, že pracovníci v továrně opomněli do letadla namontovat některé šrouby. Pokud se tato informace skutečně potvrdí, je téměř jisté, že dalšímu závažnému obvinění se Boeing jen tak nevyhne.