Menu Zavřít

Jsou lepší než sex. A vydrží déle.

22. 7. 2005
Autor: Euro.cz

Střevíčky pro náročné zaujímají přední pozice ve výpisech z bankovního účtu

Chcete-li opravdu měřit úspěch, začněte u podlahy. Celebrity se předhánějí v tom, kdo má víc blahniků, jimmy chooů a prady – tyto značky totiž letí nejvíc. Nechali byste se i vy pyšně vyfotit před svým botníkem?

Dalo by se říci, že mánii odstartovala postava Carrie Bradshawové ze seriálu Sex ve městě, která bez vysokých podpatků nevyjde ani se psem. Carrie ztělesňuje trend, který se z New Yorku a Hollywoodu šíří dál: posedlost botami.

Modelky, herečky, novinářky i zpěvačky se nechávají místo v ateliéru fotit ve svých šatnách, nejlépe před vyrovnanými poličkami s botami. Úspěch se posuzuje podle toho, kolik párů bot vlastníte – a musejí se počítat nejméně na stovky. Z kategorie „doplňků“ se boty přesunuly na přední místa v rubrikách o stylu. A také na nejvyšší položky ve výpisech z účtu. Je jedno, jestli máte svetřík za pár korun z výprodeje, hlavně mít ten správný páseček kolem kotníku. Pamela Andersonová už dokázala svou posedlost po botách i prodat: uvedla na trh kolekci pantoflíčků, kterou pomáhala navrhovat.

Zbídačná konta

A postiženy nejsou zdaleka jen celebrity. „Už jsem to nemohla vydržet. Za nic jiného moc neutrácím,“ omlouvá nákup předražených lodiček na nízkém podpatku personalistka Dana. Stav jejího konta přitom soustavně osciluje kolem nuly. „Nemyslíš, že jsi nakupováním bot spíš posedlá?“ ptám se Dany, která má za sebou studium psychologie a kurzy sebeovládání. „No, možná. Trošku. Ale boty jsou přece základem dobrého pocitu,“ vysvětlí mi odborně.

„Foot fetishism“, tedy zběsilé vyznávání obuvi a chodidel, které bývá spojeno se sexuální úchylkou, je přitom psychologický terminus technicus. Mezi nejznámější obdivovatele ženských patiček a kotníčků patřili i Casanova, Baudelaire nebo Goethe. Většina „postižených“ přitom dokáže vést normální sociální i milostný život, pouze ocení spíš výši podpatku než hloubku výstřihu. Ostatně podpatek není podle zarytých freudiánů nic jiného než falický symbol.

Ve zdravých botách zdravý duch

Přestože si to moc neuvědomujeme, máme v chodidlech soustředěné množství akupunkturních bodů a nervových zakončení. A ty mohou ovlivňovat náladu. Když váš finanční ředitel neustále nervózně pocvakává propisovačkou, nemusí to ještě znamenat, že chce zmizet tunelem na Bahamy. Prostě ho tlačí boty. Podnikatel Krejčíř se dokonce před útěkem přezul. Ostatně, ve staré Číně sloužilo podvazování nožek mladým dívkám nejen k dosažení estetického ideálu malého chodidla, ale také k tomu, aby žena od svého (zajisté hodného) manžela neutekla. Zkuste to na svém finančním řediteli také!

Poté, co z každodenní módy zmizely korzety, šněrovačky a krinolíny, se vysoký podpatek stal jedinou součástí běžného oděvu, která má čistě estetický účel a zároveň je natolik nepřirozená, že vede až k trvalým deformacím těla. Kromě nerovnoměrného zatěžování chodidel i ke zkrácení šlach a dalším nepříjemnostem, o pádech ze schodů nebo vyvrtnutých kotnících nemluvě (ale moc dobře vím, jaké to je). Přesto představují boty s vysokým podpatkem značnou část obuvnické produkce pro dámy. Podpatky totiž přidají nejen oněch vytoužených pár centimetrů výšky navíc, ale donutí ženu chodit vzpřímeně, elegantně a přiměřeně rychle.

Dej přednost plazům

Sehnat dobře padnoucí obuv, která nohu nedeformuje ani nepřispívá ke vzniku nejrůznějších kožních onemocnění, není hračka. Každá noha (dokonce i u stejného majitele) je jiná a otisky nohou jsou stejně jedinečné jako papilární čáry v policejních kartotékách. Řešením může být obuv ušitá na míru. Této možnosti ale využívá jenom minimum lidí a pojem švec pomalu mizí ze slovníku běžné češtiny. Není divu, že někteří čeští závodníci mají po dokončení celé rallye Paříž-Dakar jedinou starost: aby jim Senegalci stihli ušít krokodýlí boty na míru. Ochránci přírody teď jistě syčí, ale v Africe představují boty skutečné bohatství a šijí se ponejvíce z krokodýlí nebo kobří kůže. Vypadají spíše jako mokasíny na tlusté gumové podrážce a stojí kolem čtyřiceti dolarů. „Kobra je dobrá,“ říkají Núbijci, kteří převádějí svá stáda velbloudů ze Súdánu na egyptské trhy. Načervenalé boty z jemné kůže si ale na pohraničním překladišti v Shalateinu kupují jen nejbohatší z nich.

Obdiv za pětatřicet liber

To lodičky od jednoho z nejslavnějších návrhářů bot Manola Blahnika přijdou na pěkných jedenáct set dolarů – i víc. Přesto jdou na dračku. Těžko říci, zda je důvodem dokonale promyšlený marketingový plán a vášnivě pronášená slova chvály v seriálu Sex ve městě, nebo Blahnikovo charisma, které se promítá do jeho výtvorů. Mezi další nejskloňovanější jména patří Jimmy Choo, Sergio Rossi a všechny velké módní domy jako Prada, Gucci, YSL nebo Louis Vuitton. Celebrity dbají spíše na značky než na to, zda se jim boty vůbec hodí. Když jsem ovšem na jedné velmi snobské londýnské party obdivovala známou, která měla úžasné lodičky à la čtyřicátá léta, naklonila se ke mně a polohlasem vysvětlovala: „Hodně lidí si myslí, že jsou od Marca Jacobse (slavný návrhář, mimo jiné navrhuje pro značku Louis Vuitton - poznámka redakce). Ale jednou se mi po cestě z práce zlomil podpatek u mých jimmy chooů, tak abych nekulhala, zaskočila jsem do Markse a Spencera, kde prodávají boty v oddělení hned za zeleninou. Stály pětatřicet liber a jsou kožené. Ale radši to nikomu neříkej, měl by je pak každý.“

Baťa + Blahnik = Boty
Jména Baťa a Blahnik spojuje český původ a láska k botám. Rozděluje je hlavně cena jejich výrobků.

Dynastie Baťů založila obuvnickou tradici na masovém, komerčním úspěchu a zlevňování cen. Jméno Baťa je v Česku synonymem pro lidového obuvníka. Tomáš Baťa založil své město Batawa a sbírá ocenění za zásluhy od kanadské i české vlády (v červnu 2005 obdržel například cenu Gratias Agit za šíření dobrého jména ČR v zahraničí).

Manolo Blahnik, syn Čecha a Španělky z Kanárských ostrovů, nejprve neúspěšně studoval architekturu a literaturu, poté se přestěhoval do Londýna a New Yorku a až v devětadvaceti letech představil svou první kolekci bot. Přestože je v Česku téměř neznámý, jeho jméno je ve světě ztělesněním luxusní obuvi a svoje „manoly“ musí mít i sebemenší celebritka. Cena jednoho páru se pohybuje průměrně od pěti do jedenácti set dolarů.

Jméno Manola Blahnika skloňují světové celebrity tak často, až ho to samotného nudí. Madonna o jeho botách prohlásila: „Jsou lepší než sex. A vydrží déle.“ Blahnik opáčil: „Prostě musíte Madonnu milovat, když vidíte, jak skvěle skrývá svůj nedostatek talentu.“

O Blahnikovi se říká, že žije velmi asketickým způsobem života, hodně pracuje a veškerou sexuální energii promítá pouze do svých návrhů. Už třicet let hledá estetický ideál ženského chodidla v jediném archetypu obuvi: lodičkách či sandálkách na tenké podešvi s uzoučkým podpatkem.

(Fotografie k testu naleznete v tištěné verzi magazínu E8.)

Test pro pány

Co víte o ženské duši

Zkusme romanticky předpokládat, že duše žen přebývají v půvabných střevíčkách vybíraných s až obsesivní péčí. Pak nemůže být těžké přiřadit správnou tvář k těm pravým nožkám. Za každou správnou odpověď si připište bod.

bitcoin_skoleni

Vaše vyhlídky
0 bodů Jste odsouzen k astrofyzice. Tohle vám žádná žena neodpustí.
1 body Taky si myslíte, že duše žen ve skutečnosti přebývají docela jinde?
2 body Sex ve městě je váš oblíbený seriál, že ano?
3 body Ts, ts, s tímhle talentem marnit čas četbou magazínů…
4 body I mistr se jednou utne. Drobný omyl z vás činí roztomilého člověka.
5 bodů A nepodvádíte náhodou?
6 bodů Casanova se vrátil mezi (zatraceně) živé.

  • Našli jste v článku chybu?