Japonská společnost JTEKT chce investovat v pardubické průmyslové zóně až miliardu korun. Rozvojové projekty mají i další tamní výrobci dílů pro automobily KYB Manufacturing Czech a Panasonic.
Autor: Martin Siebert
Mohutná expanze však naráží na hlukové limity podél silnice I/2 z Pardubic do Přelouče, kde se již nyní pohybují na samé přípustné hranici. Rozšíření výroby znamená i zhoustnutí dopravy a více hluku. Kvůli tomu se již minulý týden uskutečnila jednání všech zúčastněných stran. „Jsme hrozně rádi, že současní investoři mají rozvojové plány a vyjednáváme s hygienou, aby je umožnila naplnit. Věříme, že o rozšíření výroby budou moci zažádat během příštího roku,“ uvedl náměstek pardubického magistrátu Michal Koláček.
Například JTEKT chce do roku 2017 znásobit výrobu elektrických posilovačů řízení a dodávat je nejenom Toyotě, ale i dalším automobilkám. Hodlá do Pardubic sestěhovat výrobu z jiných evropských závodů, pokud to ovšem předpisy umožní. „Pokud naše plány zde nebude možné realizovat, budeme je muset přesunout do jiných teritorií,“ upozorňuje generální ředitel JTEKT Pavel Háněl. Firma doposud v zóně již investovala přes miliardu korun a zaměstnává kolem 400 lidí.
V brzké době však nelze počítat s úplným vyřešením této nepříznivé situace. „Chystá se projekt přeložky této silnice jižně od letiště mimo zastavěné části, a tím se tento problém vyřeší. Se zahájením prací se počítá v horizontu pěti let a více,“ poznamenal Koláček. Do té doby chce radnice plány investorů alespoň částečně podpořit výměnou oken v domech podél silnice za odhlučněné a novým gumoasfaltovým povrchem vozovky tlumícím zvuk projíždějících vozidel, o čemž jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic. „Kdyby se podařilo snížit hlučnost alespoň o pár decibelů, bylo by to významné,“ doufá Koláček.