Budování systému mýta poskytuje živobytí hlavně právníkům
Laik by řekl, že na stavbě elektronického sytému mýta vydělají „těžký prachy“ zejména technologické firmy a experti na telematiku. Tento miliardový kšeft však poskytuje živobytí hlavně stále většímu počtu právníků - a to na všech stranách „konfliktu“. Na nich teď záleží, kdy a v jaké podobě bude dílo dokončeno, zda dodavatelem zůstane i pro druhou etapu Kapsch, nebo bude odstaven. Je to běh minovým polem. Už v minulosti musel průběh zadávacího řízení na popud vyřazené firmy Autostrade posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a posléze i soud. Ten nakonec řekl, že tendr byl v pořádku, ale Autostrade ještě podala dovolání k Nejvyššímu správnímu soudu. Na výsledek se čeká. V rámci tří řízení se českým mýtem zabývala i Evropská komise, dvě zůstávají nadále v běhu. Právních otazníků přibývá. Do procesu opět vstoupil ÚOHS, když minulý čtvrtek rozhodl, že dodatek č. 1 ke smlouvě s Kapschem je v rozporu se zákonem. Zatím není zřejmé, jestli je nezákonný celý, či jen část. Případ asi opět převezme justice. Brněnský antimonopolní úřad nyní musí též posoudit protesty firem Audit Plus a konsorcia vedeného společností Czech Radar. Ty tvrdí, že Ředitelství silnic a dálnic postupovalo nelegálně, když na pokyn ministerstva dopravy zrušilo tendr na mýtného auditora. A aby toho nebylo dost, šéf ÚOHS Martin Pecina pro týdeník EURO naznačïl, že se mu nelíbí chystaná změna čistě mikrovlnného projektu na mikrovlnně-satelitní. Najatí advokáti budou vymýšlet, jak z toho vybruslit. Čekejme různé „vychytávky“, aby se brněnský vlk nažral. Například že druhá etapa, kdy se má systém stavět na silnicích I. třídy, bude striktně rozdělena na dvě části. První mikrovlnná bude realizována ještě tento rok, druhá satelitní někdy v nedohlednu. Možná bude vypsán úplně nový tendr. Ale co když vše zkrachuje a skončí arbitráží? Nevadí. Právnické hody budou pokračovat.