Menu Zavřít

K mobilům a Legu letos kvůli energiím přibydou i deky. Češi za dárky utratí nejčastěji do 10 tisíc korun, vyplývá z průzkumu

23. 12. 2022
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Depositphotos
  • Když přijde na dárky, jsou Češi poměrně konzervativní. Podle internetových prodejců i tento rok pořizují hlavně stavebnici Lego, mobilní telefony a parfémy
  • Letos se kvůli dražším energiím mezi produkty častěji objevují také deky, powerbanky či spotřebiče s nižší energetickou náročností
  • Podle průzkumu srovnávače Heureka.cz utratí nejvíce Čechů za dárky pět až deset tisíc korun. Více než 20 tisíc pak zaplatí jen hrstka z nich

Energetická nejistota a strach lidí z nedoplatků za elektřinu a plyn se letos projeví i pod stromečkem. Tam Češi ve srovnání s předchozím rokem častěji objeví dárky spojené se zahříváním a teplem, jako jsou třeba designová povlečení, zateplené deky či elektrické dečky. 

„Mnoho domácností si také nadělí poněkud praktičtější dárky spojené s úsporou energií, například nové mrazáky či lednice, elektrocentrály nebo tepelná čerpadla, powerbanky, odvlhčovače či záložní zdroje energie. Tyto kategorie meziročně rostou až o desítky procent,“ přibližuje ředitel nákupního rádce Heureka.cz Jan Mayer. Každoroční klasikou pak zůstávají parfémy, chytré hodinky a stavebnice Lego.

Že je Lego nadále nejoblíbenější klasikou, potvrzuje i tisková mluvčí internetového prodejce Mall.cz Pavla Hobíková. Kromě toho vedou také televize a mobilní telefony. Letos se do nejžádanější pětice dostaly též vysavače a pračky. „Oblíbeným dárkem jsou každoročně domácí spotřebiče, kdy vnímáme, jak je pro zákazníky čím dál důležitější parametr energetické úspornosti. V rámci rozhodování je to v poslední době vůbec nejpoužívanější kritérium,“ vysvětluje redakci Euro.cz. Při vyhledávání ho v současnosti zaškrtne devět z deseti zákazníků. V minulosti tak přitom činila jen polovina z nich.

Češi berou akce během Black Friday jako samozřejmost, shodují se prodejci. Někteří z nich si velké slevy nemohou dovolit
Přečtěte si také:

Češi berou akce během Black Friday jako samozřejmost, shodují se prodejci. Někteří z nich si velké slevy nemohou dovolit

„Zákazníci nyní vybírají především energeticky úsporné modely, které šetří nejen životní prostředí, ale i peněženku. Jejich návratnost se totiž s rostoucími cenami energií znatelně zkrátila,“ dodává Hobíková a potvrzuje, že vlivem energetické krize roste i na Mallu zájem o přikrývky a deky. Desetitisíce Čechů si pak pod stromečkem rozbalí nositelnou elektroniku a bezdrátová sluchátka.

Srovnávání produktů i slevové akce

Co se týče oblečení, jsou na online srovnávači Glami.cz již od listopadu nejoblíbenějšími kategoriemi kabelky a šaty. Z pánského sortimentu se jedná především o mikiny. „Průměrná hodnota objednávky už od srpna stoupá a odpovídá tak větší intenzitě nakupování v hlavní sezóně před Vánoci. V prosinci tak oproti srpnu vidíme nárůst této hodnoty přibližně o 20 procent,“ konstatuje brand manažerka společnosti Eliška Hynková.

Na Heurece zákazníci ve třetím čtvrtletí letošního roku utratili v průměru 1513 korun za objednávku. V posledním kvartálu, který je pro obchodníky každoročně nejsilnější, ovšem tato částka meziročně klesá. „To znamená jediné, totiž že zákazníci nákupy mnohem více rozmýšlí, srovnávají produkty a ve výsledku vyčkávají na slevové akce nebo nakupují levnější sortiment,“ objasňuje Mayer.

Opatrnost Čechů podle něj částečně potvrzuje i fakt, že mnozí z nich letos s nakupováním vyčkávali až do konce listopadu na slevovou akci Black Friday. A proměnil se také sortiment, který se v tuto dobu běžně kupuje: „Meziročně klesl zájem o malé bílé spotřebiče, varné konvice, kávovary, robotické vysavače a podobnou ,klasiku‘, která byla během Black Friday vždy nejpopulárnější. Naopak rostou prodeje lednic, mrazáků, elektrocentrál, powerbank, vybavení do chytré domácnosti a obecně sortimentu, který může ušetřit peníze za energii,“ komentuje situaci na Heurece její ředitel, podle něhož zákazníci chodí na internet stále častěji srovnávat i běžné trvanlivé potraviny a výrobky jako kávu, čaje, rumy, cukr či olej.

Finanční zdraví Čechů patří k průměru EU. Nyní je však sráží inflace a ceny energií, na krizi dostatečné úspory nemají
Přečtěte si také:

Finanční zdraví Čechů patří k průměru EU. Nyní je však sráží inflace a ceny energií, na krizi dostatečné úspory nemají

Na Mall.cz se pak rozvaha některých nakupujících paradoxně projevila zcela opačným způsobem. Strach z rostoucích cen řadu lidí donutil k tomu, že s nákupy dárků začali už začátkem září. Black Friday využili nejen na jejich dokoupení, ale také na dovybavení domácnosti a předzásobení se produkty každodenní potřeby. „Typicky šlo o zboží, které se jim doma nezkazí, jako je například dětské mléko, plenky nebo krmivo pro domácí mazlíčky,“ říká Hobíková. Vyloženě vánočním kategoriím se pak výrazněji daří až od začátku adventu.

Dárky za 20 tisíc? Jen zřídka

Podle říjnového průzkumu Heureky, jehož se účastnilo přes dva tisíce internetových uživatelů, plánuje zhruba 35 procent Čechů za dárky utratit pět až deset tisíc korun. Zhruba čtvrtina z nich se pak shodla na tom, že se tyto výdaje vejdou do rozmezí tří až pěti tisíc, zatímco přes 15 procent dotazovaných pro změnu uvedlo, že za své blízké hodlá utratit od 15 do 20 tisíc korun, a jen každý dvacátý je odhodlán zainvestovat i o něco více. Zhruba 30 procent Čechů pak podle průzkumu plánuje dát pod stromeček peníze.

bitcoin_skoleni

I když je na hodnocení vánoční sezóny zatím brzy, neboť zákazníci mohou na některých e-shopech nakupovat prakticky až do Štědrého dne, už teď je podle Mayera jasné, že čísla v týdnech po Black Friday pravděpodobně nic nepřekoná. 

Šetřiví Češi. Na většinu slev narážejí na internetu a skupují vše možné, výjimkou jsou šperky či léky
Přečtěte si také:

Šetřiví Češi. Na většinu slev narážejí na internetu a skupují vše možné, výjimkou jsou šperky či léky

„Aktuálně je vánoční sezóna mírně pod úrovní té minulé, což je výsledek, který jsme vzhledem ke srovnání s loňským silným rokem čekali,“ přiznává s tím, že e-shopy se prakticky už teď připravují na poslední prosincové dny, jež tradičně patří povánočním výprodejům. Ty pak volně přejdou rovnou do lednových slev.

  • Našli jste v článku chybu?