Rodinná firma se soustředí na posilování současných pozic
EURO: Od roku 2001, kdy jste se stal předsedou představenstva Hornbach Holdingu, jste již pátou generací ve vedení společnosti. Měl jste tuto pozici jako člen rodiny zakladatelů od počátku jistou? HORNBACH: Stát se jedním z vedoucích manažerů společnosti nebylo mým cílem odjakživa. Kariéru jsem zahájil v průmyslu jako stavební inženýr a pracoval jsem též na univerzitě v Kaiserslauternu. Když naše společnost vstoupila na burzu, nastal čas, aby do firmy nastoupila i pátá generace.
EURO: Budou v této linii pokračovat i vaši potomci? HORNBACH: Přestože se o společnost velmi zajímají, nikde není dáno, že by měli místo ve firmě jisté. Já a můj bratr jsme poslední generací, která měla takové postavení zajištěné, ale s tím, jak společnost roste, není žádná jistota, že by se někdo z rodiny měl dostat do vedení. Pokud prokáže, že je k tomu kvalifikován a má všechny předpoklady, pak tu možnost samozřejmě má. Členy rodiny nicméně spojuje Hornbach Family Trust, kde mají všichni shodná hlasovací práva. Trust je zároveň majoritním podílníkem v celém holdingu Hornbach.
EURO: Co bylo v 90. letech důvodem expanze na zahraniční trhy? HORNBACH: Německý trh je velký a atraktivní, lidé se věnují zlepšování svých domovů, ale trh již neroste a stagnuje. Je nasycen, což jej činí v určitých aspektech mnohem složitějším.
EURO: Před deseti lety jste otevřeli první hobbymarket v Česku, expanze na východ pokračovala přes Slovensko do Rumunska. V čem se liší konkurenční prostředí v těchto zemích od domácího? HORNBACH: Hlavní výhodou východnějších zemí či trhů je, že stále ještě rostou. Česko je pro nás velmi zajímavé, protože i přes silnou konkurenci je solidní a stabilně roste. Například v Rumunsku, kde máme dva obchody v Bukurešti, je situace o něco riskantnější, ale tempo růstu je ještě vyšší a trh dosud není konsolidovaný.
EURO: Uvažujete o vstupu do dalších zemí nejen v rámci Evropy? HORNBACH: Konkrétní představy zatím nemáme. Vstup do nové země znamená velké investice, a proto se momentálně soustředíme spíše na zvyšování podílů na trzích, kde již působíme.
EURO: Proč nejste v Polsku nebo v Maďarsku? HORNBACH: Důvody jsou historické. Nejsme světová firma, ale střední podnik založený na rodinných tradicích. V roce 1995 jsme se rozhodovali, na jaký trh budeme expandovat. Tehdy jsme si stanovili, že se bude rozhodovat o jedné zemi, a protože v České republice panovala lepší hospodářská situace a příznivěji se jevil i plánovaný rozvoj, rozhodli jsme se pro ni. Konkurence v Maďarsku a Polsku v současnosti zabírá značnou část trhu, proto jsme se po Slovensku rozhodli pro Rumunsko.
EURO: V Česku provozujete šest velkoplošných prodejen a do roku 2015 plánujete otevření minimálně dalších čtyř. HORNBACH: V roce 2010 je chceme otevřít v Plzni a poté v Ostravě, prověřujeme lokality pro další hobbymarkety v Praze, Brně a Českých Budějovicích. Plánované investice dosáhnou 2,5 miliardy korun a vytvoříme díky nim zhruba 500 nových pracovních míst.
EURO: Jaké jsou vaše cíle na místním trhu? HORNBACH: Hornbach je projektový hobbymarket. K nám zákazník přichází, když se chce pustit do něčeho velkého, položit novou podlahu, renovovat koupelnu a podobně. Například do konkurenčního OBI jde člověk spíše pro normální spotřební zboží, které právě potřebuje. To je vidět i na velikosti. Zatímco naše markety zabírají plochu až 17 tisíc metrů čtverečních, protože jen na takovou plochu jsme schopni přenést svůj koncept, OBI je zhruba třikrát menší. Jen pro ilustraci: momentálně máme na českém trhu šest obchodů a náš podíl na něm činí třináct procent. OBI drží patnáct procent, ale s 25 obchody. Proto si myslím, že cíl zvýšit náš podíl na patnáct procent není žádnou utopií.
EURO: V poslední době odešlo z Česka několik supermarketů, může podobná situace nastat i v oblasti hobbymarketů? HORNBACH: Firmy, které zde působí, zůstanou. Každý řetězec je svým způsobem úspěšný. Hornbach je největší velkoplošný market, OBI nejmenší sousední hobbymarket, například bauMax více konkuruje OBI. V budoucnu se budou spíše měnit podíly na trhu.
EURO: Současná finanční krize dopadá mimo jiné na realitní trh a developery. Projevuje se i ve vašem segmentu? HORNBACH: Krizí nejsme zasaženi přímo. Zpomalení se týká zejména profesionálních developerů a stavebních firem. Náš zákazník může v době nejistoty se svým projektem vždy počkat a odložit ho na později. Zákazníci jsou možná o něco pomalejší než dříve, ale důvody k obavám zatím nemáme.
EURO: Považujete za konkurenci i oblasti jako turistický či zábavní průmysl? HORNBACH: Nikoli za přímou, ale samozřejmě i s nimi svádíme boj o to, za co budou lidé utrácet. Pro firmy, jako je Hornbach, je velkou výzvou učinit ze zlepšování domova natolik atraktivní a přístupné téma, aby za ně lidé utráceli více peněz než za něco jiného.
EURO: Již jste zmiňoval základní zaměření Hornbachu na ucelené projekty… HORNBACH: Náš zákazník si u nás nechce koupit jen vrtačku, chce ji na něco použít. Cílem dobré DIY společnosti (Do It Yourself neboli udělej si sám – pozn. red.) by mělo být nabízet více než jen samostatné produkty. Ve snaze pomoci zákazníkům s jejich problémy jim představujeme konkrétní projekty od A do Z, ať už je to instalace nového systému vytápění nebo „jen“ zařízení dětského pokoje. Tím je také zbavujeme obav, zda jsou schopni své projekty sami uskutečnit. I proto v našich obchodech pracují často bývalí řemeslníci a lidé z oboru. Navíc je na vývoj konkrétních projektů a jejich sestavování zaměřena značná část firemní administrativy.
EURO: Liší se český kutil od německého? HORNBACH: Našimi zákazníky jsou velmi zdatní kutilové, až profesionální řemeslníci. Jak v Česku, tak v Německu i dalších zemích. Velké rozdíly mezi nimi nevidím.
EURO: Jaký podíl mají mezi zákazníky profesionálové? HORNBACH: Fakt, že u nás nakupují, potvrzuje, že svůj byznys děláme správně. Základ, řekněme 80 procent, nicméně představují individuální zákazníci.
EURO: Liší se produktové portfolio v obchodech v jednotlivých zemích? HORNBACH: Některé normy se v Česku a jiných evropských zemích liší, stejně jako se liší chování zákazníků, nicméně celkové složení produktů je víceméně stejné všude.
EURO: Jako první řetězec hobbymarketů jste před pěti lety zavedli systém Drive-in. Neuvažujete rovněž o prodeji přes internet? HORNBACH: Kořeny naší společnosti vycházejí z obchodování se stavebninami, což je patrné i v našich obchodech. Systém Drive-in souvisí i s tím, že se soustředíme mimo jiné na těžký stavební materiál. Co se týká prodeje přes internet, rozhodli jsme se, že nepůjdeme cestou pouhého přidání internetového prodeje do současného konceptu. Pokud bychom nabídli druhý prodejní kanál po internetu, musel by být velmi úzce spjat s kamenným obchodem. Momentálně na vývoji takovéhoto modelu pracujeme.
EURO: Myslíte si, že „ukutěná“ věc je ve finále levnější, než kdybych si ji nechal udělat od profesionála? HORNBACH: Samozřejmě záleží na vaší zručnosti. Stejně tak pokud si najmete řemeslníka, může být šikovný, ale také nemusí a může být levný i drahý. Když se rozhodnete uskutečnit projekt sám, rozhodně vás to obohatí a hodně se při tom naučíte. A za kvalitu výsledné práce jste odpovědný jen sám sobě.
EURO: Vy osobně kutíte? HORNBACH: Spoustu projektů jsem doma již uskutečnil, momentálně ale žádné neplánuji.
(box)
Rostoucí byznys
V roce 2001 nastoupila do vedení firmy pátá generace německé rodiny Hornbachů. Albrecht Hornbach (54) se stal předsedou Hornbach Holdingu a jeho bratr Steffen předsedou představenstva hobbymarketové divize Hornbach-Baumarkt. V témže roce získal 21procentní podíl ve firmě britský maloobchodní koncern Kingfisher, největší provozovatel obchodů pro stavbu, dílnu a zahradu v Evropě. O rok později oslavila firma 125 let existence.
V současnosti Hornbach provozuje 127 velkoplošných obchodů v devíti evropských zemích a zhruba 40 procent obratu produkuje mimo domácí Německo. V loňském roce zvýšil Hornbach Holding obrat o 2,9 procenta na 2,62 miliardy eur, přičemž čistý provozní zisk činil 102 milionů eur.