Menu Zavřít

K vodě i na vodu

22. 9. 2011
Autor: Euro.cz

Z dílny německého designéra Daniela Straubeho by měl příští rok vyjet přívěs, který zvládne kempování i rybaření na jezeře

Pokud před každou dovolenou řešíte problém, jestli zajet s karavanem k vodě, nebo s člunem na vodu, můžete si od příští prázdninové sezony ušetřit starosti. Příští rok se totiž na německý trh chystá obojživelný přívěs, který zvládne obojí. Ani ne čtyřmetrový sealander od designéra Daniela Straubeho není sice žádná extra luxusní třída, s moderním stylem podobajícím se úspěšným kusům nábytku od společnosti Ikea si ale člověk neudělá ostudu, ani pokud ho zapřáhne za nějaký ten Mercedes. „Rozšiřuje možnosti trávení volného času. Kdokoli vyjede s naším plovoucím přívěsem, čekají ho prázdniny neomezených možností, takové, jaké mají být,“ nešetří optimismem Straube.

Postel na hladině

Sealander by se měl prodávat za 15 tisíc eur (zhruba 370 tisíc korun). Za to už by si člověk mohl pořídit nějaký ten přívěs i člun, ale přišel by o body za image. Straubeho vynález nabízí obojí pod jednou střechou, která se navíc dá složit. Na „palubě“ se najde zařízení pro vaření, minichladnička a na přání i doplňkový záchod. Variabilní prostor se dá upravit i do podoby jídelního koutku a lehkým manévrem se z dvou lavic dá vytvořit pohodlná paluba či postel o rozměrech 156 x 200 centimetrů. Interiér ani ne 400kilogramového přívěsu je možné přizpůsobit přání zákazníka, stejně jako jeho barevné provedení, které je ve standardu v bílé a pastelově zelené kombinaci. Straubemu trval vývoj a testování sealanderu dva roky. Jeho konstrukce je z plastu vyztuženého skelnými vlákny, dvojité dno zabraňuje zatopení vodou při drobném poškození a pohon po hladině zajišťuje motor o síle pěti koní, který zároveň dodává energii elektrickým spotřebičům na palubě. V rodném Německu nejsou pro provoz sealanderu třeba žádná speciální povolení. Situace v Česku se bude odvíjet od toho, jestli bude přívěs splňovat takzvanou evropskou homologaci typu.

Veřejnosti se poprvé tento obojživelný přívěs ukázal v září na karavan-salonu v německém Düsseldorfu. Ten mimochodem letos slavil padesátileté výročí a jeho branami letos prošlo 179 tisíc návštěvníků, o devatenáct tisíc více, než se čekalo. „Letos přišlo 62 procent lidí, kteří se přímo zajímali o nějakou koupi. Je to pozitivní i proto, že Caravan Salon Düsseldorf je chápán jako barometr příští sezony. Zdá se, že dovolená s využitím karavanu je stále populárnější trend,“ uvedl ředitel salonu Joachim Schäfer. Jeho slova potvrdil i Klaus Förtsch, prezident německé asociace karavanového průmyslu s tím, že za první letošní pololetí v tomto sektoru vzrostly tržby o 27 procent na 3,08 miliardy eur.

bitcoin školení listopad 24

Není první, ale je cool

Bude-li příští sezona ještě lepší, má Straubeho vynález naději na to, že by si z kynoucího koláče mohl více ukousnout. Možná by tím zlomil i „prokletí“ podobných zařízení z let dřívějších. Obojživelné stroje vždycky veřejnost zaujaly, ale s výjimkou několika nadšenců příliš velkou díru na trhu neudělaly. Vozidla tohoto typu se sice objevují už na začátku minulého století a stále se používají, ale děje se tak především v ozbrojených složkách či pro potřeby záchranných operací. Velmi populární byla především během druhé světové války, známým příkladem může být jeepu podobný vůz s pohonem všech čtyř kol z dílny závodů Porshe s poetickým názvem Schwimmwagen. Navrhnout ho tehdy pomohl designér Erwin Komenda, který se podílel i na konstrukci populárního volkswagenu brouka a Porsche 911. Asi nejúspěšnějším obojživelným osobním vozem byl Amphicar designéra Hanse Trippela z dílen německé průmyslové skupiny Quandt. Vyráběl se v šedesátých letech minulého století, prodalo se ho na 4000 kusů. Svým fanklubem může konkurovat i aktuálně vyráběnému obojživelnému sporťáku Gibbs Aquada, pro jehož konstrukci bylo přihlášeno více než 60 technologických patentů, protože byl od začátku plánovaný pro výkon na silnicích i na vodě. Právě s tímto vozem překonal v roce 2004 milionář, dobrodruh a majitel skupiny Virgin Richard Branson kanál La Manche a o čtyři hodiny a dvacet minut zkrátil rekord pro překonání kanálu, platný od šedesátých let.
Takových výkonů Straubeho Sealander nedosáhne. Přece jen na první pohled působí jako „cool“ karavan pro mladé a aktivní nadšence, kteří se nebojí pro image utratit „pár korun“ navíc. Německý designér se ale nechce spokojit jen s modelem, který má příští rok přijít na trh. Chystá se na vývoj dalších variant, které budou schopny pustit se i do hlubších vod a třeba i na oceán.

Sealander v číslech Délka včetně oje: 389 cm
Délka bez oje: 356 cm
Výška: 185 cm
Šířka: 160 cm
Hmotnost: cca 380 kg
Cena: zhruba 370 tisíc korun
Pramen: sealander.de

  • Našli jste v článku chybu?