Menu Zavřít

Kabelová expanze

4. 12. 2002
Autor: Euro.cz

Dominantní operátor vstupuje na mezinárodní trhy

Český Telecom vyhlásil koncem října útok na zahraniční trhy. V příštím roce hodlá dobudovat svou síť optických vláken ve všech zemích sousedících s Českou republikou a má v úmyslu začít nabízet své služby ve Frankfurtu, Vídni, Bratislavě, Varšavě a Budapešti. Tam všude bude mít český dominantní operátor natažené optické kabely a vybudovaná obchodní zastoupení. Odborníci z branže tvrdí, že Telecom přichází pozdě – telekomunikační bublina splaskává, na trhu je nadměrný přebytek přenosové kapacity, jejíž ceny navíc v poslední době několikanásobně klesly. Zástupci Telecomu však oponují: budeme mnohem více nezávislí na nabídkách zahraničních telekomunikačních firem, navíc tento byznys nebude postaven jen na pronájmu datových kapacit, peníze budou vydělávat především hlasové služby.

Do země nekopnou.

O projektu vlastní optiky se v Českém Telecomu (ČTc) mluví už tři roky, finální rozhodnutí o vybudování sítě padlo letos na jaře. „Poučili jsme se z ciziny. Z osudů firem, které investovaly do megalomanských struktur obrovské peníze, a přitom za tím nestály odpovídající výnosy,“ tvrdí viceprezident ČTc a šéf velkoprodeje Pavel Jiroušek. Telecom se proto rozhodl, že nebude v sousedních státech sám do země pokládat fyzické vlákno, ale že si ho dlouhodobě pronajme, osadí vlastní technikou a na hranicích napojí na svou domácí síť. „Až budeme mít k dispozici takovou infrastrukturu, podstatně se sníží jednotková nákladová cena na naše mezinárodní služby,“ je přesvědčen Jiroušek. Mezi odborníky však krok dominantního operátora vzbuzuje nejasnosti a pochybnosti. „Doba, kdy se v tomto segmentu daly vydělat peníze, je už tři roky pryč. Myslím, že management Telecomu si vzpomněl trochu pozdě, že takový trh existuje,“ řekl týdeníku EURO Marko Mijatovič, ředitel pro vztahy s operátory společnosti GTS. „Jednak během posledních dvou let klesly ceny na zlomky původních hodnot, ale především je přenosové kapacity tolik, že i očekávaný nárůst hlasových služeb ji nedokáže využít,“ vysvětluje. „Víme, že je v této oblasti velká konkurence, hodně se proinvestovalo a ceny šly výrazně dolů. Jsme ale přesvědčeni, že zákazníci tady jsou,“ oponuje Jiroušek. Zdůrazňuje, že nová síť Telecomu nebude určena jen pro datový byznys. „Samozřejmě že budeme prodávat datovou kapacitu, ale vlastní síť využijeme i pro hlasové služby - přičemž oproti minulosti značně ušetříme - a pro podporu maloobchodu,“ dodává.
O návratnosti investice nechce šéf velkoprodeje příliš hovořit. „Pokud se do obchodního plánu zahrnou i úspory současných nákladů, tedy peníze, které platíme za přenosové kapacity, je návratnost otázkou let,“ řekl týdeníku EURO Jiroušek. Marko Mijatovič z konkurenční GTS mluví minimálně o desítkách let. „Pokud by to bylo jen těch deset let, byl by to pro Telecom velmi slušný výsledek,“ domnívá se.

WT100

Drobné?

Většina telekomunikačních odborníků přiznává, že celkové investice i roční provozní náklady jsou pro Český Telecom mizivou položkou. Rostislav Kocman z internetového deníku Mobil.cz odhaduje, že Telecom zaplatí v souvislosti se spojením do Frankfurtu zhruba půl milionu eur na nákup potřebných technologií a přibližně 400 tisíc eur za roční pronájem optických vláken. Takzvaná jižní trasa, tedy kabely do Vídně, Bratislavy a Budapešti, budou stát jednorázově zhruba 150 tisíc a dalších sto tisíc eur zaplatí Telecom za roční pronájem. Mluvčí firmy Vladan Crha nechtěl náklady specifikovat. „Investice do tohoto projektu je ve srovnání s celkovým objemem investic Českého Telecomu nízká,“ odpověděl. Podobně mluví i Jiroušek: „Na tento projekt použijeme peníze z vlastních i cizích zdrojů, mohu vás ale ujistit, že ve srovnání s jinými projekty jsou tyto náklady velmi, velmi malé.“
Faktem je, že poptávka po mezinárodních telefonních a datových službách je všeobecně nízká. Kapacita již existujících sítí je nyní ve středoevropském regionu využita přibližně z deseti procent, přitom kapacita budoucích vláken Telecomu by měla dosahovat astronomických výšin – současné telefonní hovory by jeho síť využily pouze ze dvou až tří promile. „Na trhu je kapacit více, než je třeba na dalších deset let,“ tvrdí Marko Mijatovič. Kocman soudí, že provoz výrazně vzroste po vstupu České republiky do Evropské unie a také poté, co Telecom začne poskytovat vysokorychlostní internetové služby ADSL. „Počítáme rovněž s tím, že výrazně posílí zájem o datové služby po spuštění mobilních sítí třetí generace UMTS,“ doplňuje Jiroušek, který tvrdí, že není velký cenový rozdíl mezi pronajmutím nízko a vysokokapacitního vlákna. „Jedna vlnová délka vyjde cenově hodně blízko pronájmu 64 délek.“

Mezi obry.

Na mezinárodním poli se bude muset Český Telecom potýkat s velmi silnými konkurenty. Mezi ty největší se na trhu přenosových kapacit počítají především nadnárodní telekomy, jako British Telecom, Deutsche Telekom či France Telecom. Tyto firmy však už mají Evropu včetně středního regionu zasíťovanou. Vlastní kabely má položené švédská Telia a ve střední Evropě působí rovněž česká firma CE Com, známá poměrně agresivní cenovou politikou. Za poslední dva roky spadly ceny přenosových kapacit o stovky procent. Například dvoumegabitová linka pro přenos datových služeb stála koncem roku 2000 zhruba patnáct tisíc eur měsíčně, v současnosti se dá pořídit za 1500 až 2000 eur. Za přenos internetových dat megabitovou linkou předloni zákazníci platili kolem sedmnácti tisíc eur měsíčně, zatímco nyní se cena na trhu pohybuje kolem 300 eur a velkoodběratelé se mohou dostat až ke stovkové hranici. „Cenové poklesy jsou mnohem vyšší než nárůst potřeb trhu. I proto se nedá očekávat, že se všechny sítě uživí,“ soudí Mijatovič. Na to může spoléhat Telecom. „Možná to je jejich dlouhodobá strategie. Mohou počítat, že někdo nepřežije a ceny pak opět vzrostou. Osobně tomu ale nevěřím, jednou šly ceny dolů a těžko se budou vracet,“ je přesvědčen Mijatovič.

  • Našli jste v článku chybu?