ANI PO SCHVÁLENÍ NÁVRHU STÁTNÍHO ROZPOČTU V PRVNÍM ČTENÍ NENÍ JASNÉ, ZDA SE VLÁDĚ PODAŘILO SPLNIT SLIB, ŽE DEFICIT STÁTNÍHO ROZPOČTU BUDE NIŽŠÍ NEŽ V ROZPOČTU NA ROK LETOŠNÍ.
I přes prováděnou reformu veřejných financí nemá stát jasně stanovená pravidla jak hodnotit deficit státního rozpočtu. Díky tomu se mu daří v něm provádět různá kouzla, která mohou zpochybnit i závazné vládní sliby. Vláda se totiž zavázala, že rozpočet na příští rok bude s nižším schodkem než rozpočet na letošní rok. Není však jisté, zda se jí podařilo záměr splnit. Deficit na minulý rok schválila sněmovna ve výši 111 miliard korun. K tomu ale přidali poslanci dalších osm miliard půjčky na pokrytí povodňových škod, takže výsledná výše deficitu byla 119 miliard. Z této částky také vycházelo ministerstvo financí při svém prvním návrhu státního rozpočtu na příští rok. Aby splnila závazek nižšího deficitu, schválila jej vláda původně ve výši 118 miliard. To bylo sice o jednu miliardu méně než výše deficitu upravená o povodňovou půjčku, ale o sedm miliard více než původně schválený rozpočet. Vláda sice nalezla nakonec třímiliardovou rezervu, díky níž srazila deficit na 115 miliard, ale to je stále o čtyři miliardy více než rozpočet na rok 2003. I tak ale z čistě formálního hlediska vláda svůj záměr mít deficit na příští rok nižší než na letošní splnila - do sto patnácti miliard totiž počítá i splátku ve výši 4,2 miliardy na loňskou povodňovou půjčku. Díky nejasným rozpočtovým pravidlům tak není v České republice ani možné zjistit, zda je nominální deficit na příští rok vyšší než loňský. Podle odborníků je však daleko horší skutečnost, že vláda pravidelně schválený deficit překračuje. Důvodem jsou hlavně nadhodnocené příjmy a nedostatečné rezervy na nepředvídatelné výdaje. Celkové výdaje státního rozpočtu na rok 2004 jsou plánovány na 754 miliardy a příjmy na 869 miliard korun. O celkovém deficitu, výši příjmů a výdajů poslanci v druhém čtení již rozhodovat nemohou. Mohou ale přemisťovat peníze mezi jednotlivými kapitolami. Poslanecká „rozpočtová tvořivost“ však bude zřejmě stejně jako loni omezena na pozměňovací návrhy, které jako komplexní návrh přednese rozpočtový výbor. I tak je již vzápětí po přijetí návrhu zákona v prvním čtení výše deficitu ohrožena, a to vládním návrhem na poskytnutí dvou a půl miliard korun na oddlužení nemocnic. Ministr financí Bohuslav Sobotka je však na dodržení deficitu na příští rok osobně zainteresován. Vsadil se totiž s poslancem Michalem Doktorem (ODS), že za každou miliardu nad schválený deficit udělá před sněmovnou deset dřepů. To je ale také jediná nepříjemnost, která by jej potkala. Za překročení sněmovnou schváleného deficitu totiž není v zákoně ani pro něj, ani pro kabinet žádná sankce.
VE SNĚMOVNĚ SE KAŽDÝ ROK BOJUJE O STÁTNÍ ROZPOČET. VLÁDU VŠAK NIKDO NEDONUTÍ, ABY SCHVÁLENOU PODOBU HOSPODAŘENÍ S FINANCEMI STÁTU DODRŽELA.
Hospodaření státního rozpočtu
(v miliardách korun)
schválené upravené skutečné
1998 0,0 -29,3
1999 -31,0 -29,6
2000 -35,8 -43,1
2001 -49,0 -84,0 -67,7
2002 -46,2 -61,3 -45,7
2003 -111,0 -119,0 -132,0
Pramen: MF ČR