John Kearon
Navzdory děsuplným zprávám v médiích bude letos ve světě nejméně zaznamenaných případů jakéhokoli typu chřipky za dlouhou dobu. Dojde tak k naprostému opaku toho, čeho se všichni bojí. Je o tom hluboce přesvědčen John Kearon, který před několika lety založil BrainJuicer, agenturu na internetový výzkum trhu. Brit, který byl v roce 2005 vyhlášen společností Ernst & Young „vycházejícím podnikatelem“ roku, vedl minulý týden v Praze jeden ze seminářů série Londýn v Praze. Tu organizují agentury Ogilvy a Perfect Crowd. „Všichni si víc myjí ruce, používají kapesníky a podobně,“ vysvětluje Kearon původ svých domněnek. Letos v létě jeho společnost zveřejnila studii o šíření „mentální“ prasečí chřipky. „Chtěli jsme dokázat, že na základě veřejně dostupných dat je možné přesně změřit, jak rychle se šířil vlastní virus a jak rychle jeho ,mentální‘ forma,“ popsal týdeníku EURO. V dubnu, těsně poté, co mexická vláda existenci viru ohlásila, se podle něj panika prakticky ihned rozšířila do všech koutů světa. Virus ale v té době fyzicky expandoval jen do čtyř zemí. Kearon se svými kolegy také zdokumentoval absurdní kroky, kterými se lidé v různých částech planety snažili potenciální nebezpečí eliminovat. Egyptské úřady například zdecimovaly místní populaci prasat. Zdánlivě jednoduchá rovnice „nebudou prasata, nebude prasečí chřipka“ ale měla podle Kearona nečekané vyústění. „Sběru odpadků se v Káhiře věnují hlavně křesťané, kteří jimi krmili právě čuňata. Když byla prasata zlikvidována, nebylo koho odpadky krmit a Káhira, která je špinavá i normálně, se může ocitnout na pokraji kolapsu,“ domnívá se John Kearon.