Menu Zavřít

Kam dojednou všechna kola

24. 4. 2006
Autor: Euro.cz

Nejlepší kombi střední třídy na trhu

Prací pro jakoukoliv automobilku člověk obvykle získá spoustu úchylek, z nichž jedna je zvlášť politováníhodná. A to bytostné přesvědčení, že produkty zaměstnavatele jsou těmi nejdokonalejšími vozy na světě. Oblíbená historka lidí pracujících pro Audi zněla dlouhou dobu následovně: „Do naší vilové čtvrti vede prudký kopec a soused s bavorákem musí v zimě parkovat dole, protože tam kvůli pohonu zadních kol nevyjede. Quattro, to je o něčem jiném.“ U Audi jako by „autentický příběh ze života“ fasovali při vstupním pohovoru.
Poslední záchvěvy zimy zhmotněné v centimetrovém sněhovém poprašku nicméně potvrdily, že se tu a tam dá autenticitě zážitků zaměstnanců věřit. To když jsem při jednom ranním zdolávání strahovského kopce v Yarisu míjel trojkové BMW marně bojující s gravitací. Od okamžiku zavedení pohonu xDrive však potupný stud nemusí mít mezi pocity majitelů bavoráků místo. Navíc xDrive představuje důvod, proč BMW 330xd Touring lze s klidným svědomím prohlásit za nejlepší kombi střední třídy na trhu.
Pohon všech kol za sebou pochopitelně vleče pár hendikepů. BMW kvůli němu nabylo co do hmotnosti, což má za následek o necelý litr nafty vyšší spotřebu a vzhledem k těžšímu předku rovněž citelnou nedotáčivost v zatáčkách. Získalo ovšem podstatně víc. Disponuje neotřesitelnou jistotou na každém povrchu, ať už jde o sníh, vodu, nebo bahno na polní cestě, protože systém s přehledem reaguje na jakoukoli změnu přilnavosti jednotlivých kol. A ostatní vlastnosti přitom zůstávají stejné. Velmi schopný podvozek účinně pohlcuje nerovnosti a přesné řízení dopřává řidiči užít si každý kilometr jízdy.
Nejsilnější naftový motor pod kapotou trojkového BMW přidává další argument, neboť přepracovaný šestiválcový turbodiesel je ještě dokonalejší než kdy dříve. Jeho výkon vystoupal na poctivých 231 koní, díky čemuž se akcelerace na stovku dostala pod vynikajících sedm sekund, a po zahřátí je tišší než dálnice z Prahy do Brna o půlnoci. Především razantní zátah od nízkých otáček dělá z každého předjíždění nechutně krátkou epizodu.
Spojení s automatickou převodovkou funguje velmi dobře. Automat se chová dostatečně předvídavě a v manuálním režimu je skvostný, jenže potřebuje o další litr nafty na sto kilometrů víc, takže reálná spotřeba BMW 330xd se pohybuje spíše kolem deseti litrů. A jelikož usnadněné řazení znamená zhruba 70tisícový nárůst základní ceny, musíte si pohyby řadicí pákou cenit skutečně vysoko. Zvláště když šestistupňový manuál je tak přesný.
Na rozdíl od dřívějších trojkových kombi se tentokrát v BMW nevěnovali pouze výkonu a schopnostem na silnici. O praktičnosti automobilu svědčí nejen přiměřený prostor na zadních sedadlech známý ze sedanu, ale rovněž základních 460 litrů zavazadlového prostoru rozšiřitelných na 1385 litrů při sklopených sedačkách. Složením opěradel se sice nevytvoří plochá podlaha, přesto automobil představu praktického kombi do značné míry naplňuje. U pátých dveří lze navíc vyklápět zadní okno pro vkládání méně objemných předmětů, přičemž roletka kufru se stejně jako při plném otevření úhledně nadzvedne, aby úkon ulehčila.
Inteligentně uspořádaný interiér se prezentuje pouze jednou závažnější nectností. Rozhraní iDrive pro komunikaci s palubním počítačem je znatelně línější než v ostatních modelech a prodlevy mezi přechody v menu vás přivedou k šílenství. Ne, zvyknout se na ně opravdu nedá.
Testovaný vůz se chlubil téměř maximální výbavou od panoramatického střešního okna (plus 45 tisíc korun), televizního tuneru (32 tisíc) a navigačního systému (víc než 70 tisíc) přes adaptivní xenonové světlomety (přes třicet tisíc) až po sedadla, jejichž povrch tvořila kombinace kůže a látky. To jeho cenovku vyhnalo téměř ke dvěma milionům, což je na kombi střední třídy příliš. Zvláště když střešní okno nepotřebujete kvůli automatické klimatizaci a televizi si užijete jen v těch okamžicích, kdy auto stojí.
V základní výbavě najdete věci, které v automobilu za jeden a čtvrt milionu očekáváte. Obsahuje elektronickou kontrolu stability a ABS, šest airbagů, manuální klimatizaci, přehrávač kompaktních disků, nebo palubní počítač. Mohla by být lepší, například za automaticky zatmívaná zrcátka by si u BMW nemuseli účtovat patnáctitisícový příplatek.
Pochybnosti, zda kombík BMW 330xd znamená ideální kombinaci praktičnosti a nadprůměrných jízdních vlastností, zahlodají jen jednou. Stačí tento bavorák i na svého vnitřního konkurenta v podobě sportovně užitkové X3 se stejným motorem, který je o pouhých 40 tisíc dražší? Pokud bydlíte ve vilové čtvrti na kopci, vězte, že stačí.

BMW 330xd Touring
Motor přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem 2993 cm3
Max. výkon 170 kW
Převodovka 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 236 km/h
Průměrná spotřeba 8,2 litru na 100 km
Základní cena 1 275 400 Kč

Klady

bitcoin_skoleni

  • vytříbený šestiválec
  • skvělé jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér včetně kufru

Zápory

  • zoufale pomalý iDrive
  • automat zvyšuje spotřebu

  • Našli jste v článku chybu?