Rodinný vůz nabízí více prostoru, než se zdá
Ačkoli reklama na nový Peugeot 307 SW uvádí jako hlavní lákadlo tohoto automobilu ze dvou třetin prosklenou střechu, zaujme na něm především velký vnitřní prostor. Vůz, který je jen o dvacet centimetrů delší než Škoda Fabia Combi, může přepravit až sedm dospělých cestujících. Pravdou je, že si majitel musí připlatit téměř deset tisíc korun za každé ze dvou sedadel umístěné do třetí řady, a do zavazadlového prostoru se toho potom příliš nevejde, ale každé místo se někdy počítá.
Koncept třistasedmičky SW vychází z verze Break, od které se zvnějšku liší pouze onou průhlednou střechou přecházející plynule z čelního skla a některými detaily, jako jsou stříbrné hliníkové střešní nosiče nebo kličky dveří. Sportovní charakter přední masky - typický pro řadu 307 - vozu zůstal, stejně jako výška Breaku 1544 mm. Všechny rozměry obou variant jsou na milimetr shodné. Esvéčko prozradí pouze o pár kilogramů větší hmotnost.
Výrazná změna se však udála uvnitř vozu. Pomocí tlačítka se elektricky odsune kryt mezi střechou a cestujícími, kteří tak mohou sledovat třeba oblaka plující po obloze. Samotnou střechu sice otevřít nelze, avšak její funkce přesto není jenom estetická. Přináší totiž do vozu více světla a především opticky zvyšuje pocit z prostornosti automobilu. Ten podporuje i řešení zadní řady sedadel, která se skládá ze tří samostatně sklopných sedáků. Prostřední je uzpůsoben k tomu, aby z něj mohl být při jízdě vytvořen stolek například na nápoje. Variabilitu uspořádání sedadel podporuje i to, že se s nimi manipuluje velmi snadno a pomocí jednoduchých táhel se dají rychle sklopit či vyjmout. Pokud se celá řada před přepravou nákladu odstraní, v zadní části Peugeotu 307 SW vznikne od podlážky ke střeše obrovský prostor o objemu 2082 litrů.
Týdeník EURO otestoval Peugeot 307 SW s dvoulitrovým vznětovým motorem, který disponuje nejvyšším výkonem devadesáti koní (66 kW). Jeho tichý chod překvapí zvláště kvůli tomu, že jde o diesel, úspornost se od něj očekává. A v tomto ohledu rozhodně nezklame: automobilka uvádí kombinovanou spotřebu 5,4 litru. Redakce sice při testování zaznamenala spotřebu pohybující se kolem 7,5 litru, ale je nutné podotknout, že nový model nešetřila. Třistasedmička SW jezdila především v městském provozu, a to v Praze, při jízdě na dálnici byla její průměrná rychlost 160 kilometrů za hodinu, navíc s pětičlennou posádkou. S trochu lehčí nohou na plynu jde spotřeba nafty výrazně dolů.
Automobilka nabízí kromě vozu, který testoval týdeník EURO, ještě další tři motory: naftový agregát stejného objemu, ovšem s výkonem 110 koní (79 kW) a benzinové šestnáctiventilové motory o objemech 1,6 a 2,0 litru (oba jsou rovněž k dispozici za příplatek 35 tisíc korun s automatickou převodovkou Tiptronic-systém Porsche). Dvoulitr o výkonu devadesát koní sice právě nevybízí ke sportovní jízdě, ale cestovat s ním stosedmdesátikilometrovou rychlostí je příjemným zážitkem. Ani při ní do kabiny neproniká příliš hluku a řízení je stejně přesné jako při rychlosti o polovinu nižší. Na silnicích první třídy se řidič nemusí bát ostřeji říznout zatáčku, protože třistasedmička sedí velice dobře a téměř se nenaklání. To se spíše dostane z ideálního místa k sezení řidič, protože přední sedadla vedou adekvátně k zaměření auta. Účel vozu charakterizují přední loketní opěrky v základní výbavě.
V cenovém základu, začínajícím pro benzinovou šestnáctistovku na 580 tisících korunách, je také například funkce automatických stěračů, které pracují závisle na intenzitě deště, automobil je vybaven samočinným spínačem světlometů, plynule reagujícím na příchod tmy. Palubní počítač CD přehrávač, rádio, ABS stejně jako šest airbagů a automatická klimatizace jsou samozřejmostí. Z výbavy je na první pohled jasné, že je Peugeot 307 SW určen rodinám s více dětmi. Ve voze je množství různých přihrádek a odkládacích ploch, před zadní řadou sedadel není popelník, ale malý odpadkový koš. Uprostřed přístrojové desky je praktické tlačítko na uzamknutí dveří zevnitř - to kdyby děti pozorování mraků začalo nudit.
Peugeot 307 SW 2.0 HDI (90 k)
Motor vznětový čtyřválec
Objem 1997 cm3
Nejvyšší výkon 66 kW
Převodovka manuální pětistupňová
Nejvyšší rychlost 174 km/hod
Zrychlení z 0-100 km/hod 13,7 s
Průměrná spotřeba 5,4 l
Objem zavazadlového prostoru
bez zadních sedadel ke střeše 2082 l
Základní cena 630 000 Kč
Cena testovaného vozu 677 000 Kč