Menu Zavřít

Kam se Češi neprojedí

11. 11. 2011
Autor: Euro.cz

Biopotraviny

MM25_AI

Kouč Alex Ferguson oslavil v minulých dnech čtvrt století ve fotbalovém klubu Manchester United. Dobrá příležitost dopřát si dárek. Třeba desetiprocentní podíl v jihoafrické společnosti BOS, díky níž se stal hráčem na trhu s bionápoji. Fergusona mohl motivovat fakt, že biotrh celosvětově roste. Zákazníci loni za bioprodukty utratili téměř šedesát miliard dolarů, jak uvádí londýnská agentura Organic Monitor. Největšími biokonzumenty jsou Severoameričané a Evropané. Lídrem evropského biotrhu je Německo s loňským obratem téměř 150 miliard korun. Růst táhnou také Skandinávci a Francouzi, zájem Čechů o značku bio spíš stagnuje.
Francie je v evropském žebříčku druhým nejsilnějším trhem s bioprodukty, což potvrdila loňským obratem zhruba 85 miliard korun. „Díky velkému vládnímu programu tam dynamicky roste ekologická produkce i spotřeba biopotravin,“ vysvětluje Tom Václavík z agentury Green Marketing. Bio se na francouzském trhu s potravinami podílí dvěma procenty. V Česku to přes rozmach ekologických ploch není ani jedno procento, přitom do čtyř let se má podíl biopotravin zvednout na tři procenta. Počítá s tím vládní akční plán. „Bude velký úspěch, když do roku 2015 budeme mít dvě procenta,“ poznamenává Václavík. Tuzemský obrat v biopotravinách se loni dle odhadů přiblížil dvěma miliardám korun. V Belgii se zhruba stejným počtem obyvatel to bylo víc než pětkrát tolik.
„Češi nejsou ochotni peníze za bio dávat,“ říká marketingový odborník. Na jednoho obyvatele ČR vychází roční výdaj za biopotraviny na necelých dvě stě korun. Řada potravinářů, kteří si v minulých letech vyřídili nezbytné certifikáty, aby vedle konvenčních produktů mohli vyrábět i biopotraviny, s jejich produkcí skončila.

  • Našli jste v článku chybu?