Menu Zavřít

Kam se hrabe benzin

29. 5. 2007
Autor: Euro.cz

Minimálně dvě prvenství pro české zastoupení Subaru

Japonskou automobilku Subaru, která vyrábí vozy s výjimečnými jízdními vlastnostmi, hodně trápí, že v nabídce nemá žádný diesel. Zatímco u malé lehké fabie je rozdíl mezi spotřebou benzinové čtrnáctky a dieselového motoru o stejném objemu maximálně patnáct procent, u dvoutunového vozu s aerodynamikou letící cihly může jít i o stoprocentní nárůst apetitu auta. Což pro Subaru znamená jediné: absence naftového motoru je tvrdá konkurenční nevýhoda. České zastoupení se rozhodlo ji vyřešit. Nechalo model Forester s dvoulitrovým benzinovým boxerem přestavět a homologovat na LPG. Subaru tím získalo minimálně dvě prvenství. Jednak je v Česku jedinou značkou, která oficiálně LPG přestavby prodává, a také na tyto vozy ponechává plnou záruku tří let nebo sta tisíc ujetých kilometrů.
LPG je opředené spoustou pověr a mýtů, které je dobré uvést na pravou míru. Nejčastěji se diskutuje o možném větším nebezpečí při havárii. Ale obávaný výbuch nádrže je méně pravděpodobný než výbuch té klasické benzinové. Speciální technologií vyrobená nádrž na LPG má bezpečnostní ventily, které při deformaci sníží uvnitř tlak a zamezí tak roztrhnutí obalu. Kolují i pověsti a obavy z předčasného opotřebení motoru. Ty už mají určitou opodstatněnost. Subaru ale sedla ventilů, která jsou při spalování LPG namáhána více než při benzínovém motoru, chrání speciálním aditivem. To se doplňuje pouze při garančních prohlídkách.
Výhodou LPG oproti benzínu je ekologičtější charakter tohoto paliva. Ve styku například s vodou nebo půdou je narozdíl od benzínu nebo nafty inertní. I obavy ze ztráty výkonu jsou u dnešních LPG systémů naprosto mylné. Na foresteru například nebyl výkonový propad znát vůbec a ani přepínání mezi plynem a benzinem za jízdy nebylo v podstatě rozpoznatelné. Stejně tak startování za studena, největší neduh prvních propanbutanových přestaveb, není už problém.
Ekonomické výhody propan-butanu jsou jasné. Ve srovnání s klasickými palivy je jeho cena téměř o dvě třetiny nižší, což v kombinaci s cenou přestavby kolem čtyřiceti tisíc korun znamená, že ujede-li řidič kolem padesáti tisíc kilometrů ročně, zaplatí se už první rok. A ještě ušetří dalších padesát tisíc na palivu. Pokud bude vozidlo užívat v podobném rytmu pět let, výsledná úspora přesáhne čtyři sta tisíc korun, tedy tři čtvrtiny pořizovací ceny vozu. A to už je částka, o níž rozhodně stojí za to uvažovat.
Samotný forester je univerzální vůz pro každý čas. Konzervativní linie se neztratí ani mezi dražšími auty, vůz se velmi dobře řídí ve městě i mimo něj. K tomu napomáhá i velmi dobrý výhled, umožňující s přehledem řešit všechny nástrahy městské dopravní džungle. Zároveň není auto přehnaně velké. Na první pohled působí spíše jako velké kombi, takže s ním lze rozumně zaparkovat i v centru Prahy. Jako všechny kombinace terénních a silničních vozů ale trpí klasickým syndromem rozpolcenosti – na ostrou jízdu po asfaltu je vůz dost těžký a na ryze offroadové trasy zase příliš silniční. Přesto je forester ve své nejsilnější motorizaci opravdu svižný, stovku umí z nuly za šest vteřin. Testoval jsem slabší variantu s motorem o objemu dvou litrů, která se v kombinaci s přestavbou na LPG jeví velmi dobře. Výkonu má vůz jak na silnici, tak i do středně náročného terénu dost. Auto si poradilo s polními a lesními cestami, i s pořádně rozbahněnou loukou s dokonalou elegancí. Podobně dobře si vůz vedl i v příkrých stoupáních, kdy dokázal překonat také ostřejší než třicetiprocentní stoupání. Ve spojení s redukovanou převodovkou, která se u SUV teprve začíná stávat běžnější součástí výbav, dokázal podobné kopce i pohodlně sjíždět.
Spotřeba foresteru je adekvátní jeho velikosti a výkonu motoru. S lehkou nohou lze jít pod devět litrů benzinu nebo deset a půl litru LPG, při terénních radovánkách nebo dynamické jízdě po silnici o třetinu více. Bonusem přestavby je také vyšší dojezd, který na obě nádrže dohromady činí přes tisíc kilometrů.
Forester je skvělé auto za skvělou cenu. Sedm set tisíc korun, které za něj importér požaduje, je částka srovnatelná třeba s oktávií kombi. Ta se ovšem univerzálnosti Japonce nemůže rovnat.

Subaru Forester 2,0X LPG

  • motor: zážehový čtyřválec typu boxer
  • objem: 1994 cm3
  • výkon: 116 kW/158 PS
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • nejvyšší rychlost: 189 km/h
  • průměrná spotřeba: 9,7 l / 100 km
  • cena: základní 638 800 Kč

klady
nízké provozní náklady
jízdní vlastnosti
univerzálnost
dojezd
tříletá záruka

bitcoin_skoleni

zápory
menší kufr
rezerva zabírá místo v kufru

  • Našli jste v článku chybu?