WAKEBOARD-SHOP. C Z Wakeboard-shop.cz je první českou internetovou prodejnou specializující se na vybavení pro wakeboarding. Těží z nepočetné konkurence na téměř nedotčeném českém trhu. Petr Halva nejdříve závodil na vodních lyžích. Později vyzkoušel wakeboarding a už u něho zůstal.
WAKEBOARD-SHOP. C Z Wakeboard-shop.cz je první českou internetovou prodejnou specializující se na vybavení pro wakeboarding. Těží z nepočetné konkurence na téměř nedotčeném českém trhu.
Petr Halva nejdříve závodil na vodních lyžích. Později vyzkoušel wakeboarding a už u něho zůstal. Stejně jako ostatní příznivci tohoto sportu zjistil, že potřebné vybavení není v Česku v dostatečné míře k dostání. Začátkem loňského roku proto s kolegou Robertem Paulem zprovoznil internetový obchod Wakeboard-shop.cz. „Dělal jsem v té době e-magazín WakeMag.cz, díky němuž jsem měl kolem sebe komunitu lidí, kteří měli o toto nedostatkové zboží zájem,“ vysvětluje Halva.
V začátcích mu pomohlo množství kontaktů. „Když závodně jezdíte, poznáte plno lidí, i zahraniční jezdce. Každý je někým sponzorován, takže se dostanete k firmám v oboru. Někteří závodníci, kteří skončí, si otevírají vlastní firmy,“ vysvětluje podnikatel.
PRVNÍ ROK BYL ZTRÁTOVÝ
Nová prodejna vstoupila na trh, který byl téměř nedotčen. Ani dnes nemůže být řeč o výrazné konkurenci. Vybavení pro wakeboarding sice zákazníci najdou také ve velkých sportovních řetězcích či v obchodech specializujících se na skateboarding, často tam ale není výběr a ceny jsou vysoké. Přesto byl první rok prodejny ztrátový. „Stále to není žádná velká sláva. Dostáváme se z prvotní přibližně půlmilionové investice. Platíme nájem skladů, něco stojí propagace a PR,“ říká Halva.
Ze začátku neměl Wakeboard-shop.cz žádný sklad. „Přeprodávali jsme proto jen jednotlivé kusy zboží. Postupně jsme pronajali jeden prostor v Praze a druhý v Brně. Zákazníci si tam mohou přijít zboží prohlédnout,“ vysvětluje Halva. Vysloveně kamennou prodejnu se ale otevřít nechystá. V současné chvíli je přesvědčen, že by to nebylo rentabilní.
Českých wakeboardistů sice každým rokem přibývá, o nějakém masovém sportu se ale zatím mluvit nedá. Prodej je navíc závislý na sezoně. Nejvíce se prodává od června do září. „V sezoně máme tak pět objednávek týdně. Pokud by ovšem v tomto období nevyšlo počasí, prodej může úplně stát,“ upozorňuje Halva.
Prodejna by dnes sama o sobě nikoho neuživila. „Zatím to děláme především proto, že nás to baví. Kolega i já máme jiné firmy. Kdyby to ale nebylo vůbec ziskové, nedělali bychom to. Je to koníček a přivýdělek,“ vysvětluje Halva.
DEALEREM SVĚTOVÉ ZNAČKY
Veškeré zboží je do Česka nutné dovést, a to většinou ze Spojených států. V prvních várkách do e-shopu putovaly loňské a předloňské modely. „Nakupovali jsme od maloobchodníků ve velkém a v různých výprodejích. Zdaleka se nejednalo o dealerské ceny, ale i tak se vyplatilo zboží dopravit přes oceán a tady prodat. Jak říkám, těch věcí tu byl skutečně nedostatek,“ vypraví Halva. Pro americké firmy prý český trh není dvakrát lákavý. Odběratelů je z jejich pohledu málo. Přesto se obchodu WakeShop.cz na jaře podařilo stát se dealerem značky Liquid Force pro Českou republiku. Jedná se o největší firmu na světě, která wakeboardy a příslušné vybavení vyrábí.
Obchod tedy v současné době nabízí i nejnovější modely wakeboardů. „Zájem o ně je. Lidé, kteří se věnují tomuto sportu, většinou peníze mají. Rádi si připlatí,“ konstatuje podnikatel.
INTERNETOVÉ OBCHODY Vodní lyže ai wakeboardy lze zřejmě rychleji sehnat na internetu než v kamenných obchodech. Kromě prodejen Wakeboard-shop.cz (www.wakeboard-shop.cz ) a Boro (www.waterski. cz), je nabízí například internetové obchody Navy centrum (www.navycentrum.cz) ai Marine Sport (www.vltava2000.cz/marinesport). |