Menu Zavřít

Kamil Blažek: Jak dobře prodat Česko

9. 7. 2013
Autor: profimedia.cz

Nedávno byly zveřejněny výsledky pravidelné studie renomované poradenské společnosti A. T. Kearney, které se týkají vlivu politicko-ekonomických změn na přímé zahraniční investice v globálním měřítku. Čísla jsou založena na průzkumu mezi více než 300 manažery z 28 zemí.

V českých médiích byly výsledky studie vesměs prezentovány jako špatná zpráva pro Česko. Neumístili jsme se totiž letos v první pětadvacítce zemí atraktivních pro zahraniční investory.

Nejen tvrdá data

Nechci zmíněný průzkum jakkoli zpochybňovat. Nicméně při interpretaci není možné držet se striktně jen stupínků žebříčku. Výběr investiční destinace není exaktní vědecká disciplína, není to počítání HDP na hlavu. Jde vždy o soubor tvrdých čísel a měkkých faktorů. O kombinaci globálního pohledu investorů a jejich požadavků na lokální trh. Jejich rozhodování zahrnuje kritéria geopolitická i mikroekonomická, zasahují do něj ale i faktory mnohem subtilnější a hůře uchopitelné, pro rozhodnutí o záměru však o to důležitější.

Podívejme se, kdo obsadil první příčky žebříčku: USA, Čína, Brazílie, Kanada, Indie, Austrálie, Německo… Nově se do první pětadvacítky dostaly země jako Chile či Argentina. Většina těchto zemí je ale pro účely investic, které mají reálnou šanci přijít do Česka, s námi neporovnatelná.

Místo k žití

Ve srovnání s našimi blízkými konkurenty Polskem, Slovenskem či Maďarskem máme pořád řadu výhod. Česko má stabilní finanční sektor, banky, které mají dost zdrojů pro financování nových projektů. Existuje zde funkční soudní systém a stabilní a konzervativní regulátor finančních trhů. Naše pracovní síla je pořád velmi kvalifikovaná. Za výrazně nižší cenu nabízí kvalitu srovnatelnou se západní Evropou.

Česko je i dobrým místem k žití. Nabízí většinu věcí, které zahraniční zaměstnanci od destinace vyžadují, od kultury přes dostupné školství, veřejnou dopravu a bezpečnost až po obecně vstřícný přístup veřejnosti k cizincům. Díky své strategické poloze může být Česko dobrým mostem mezi světem „starým“ (EU) a „novým“ (takzvaná nová Evropa a Asie). Nebuďme tedy zbytečně skromní. Naopak tvrdě a hrdě prodávejme to, co máme.

Jedním z nejdůležitějších kritérií, zejména u velkých investic, je velikost trhu, a tudíž počet budoucích spotřebitelů. I proto se na hezké 19. příčce zmíněného žebříčku umístilo Polsko jako jediná země někdejšího východního bloku kromě Ruska. Zajímavý je i pohled na Kanadu, která poskočila z loňského 20. místa na letošní čtvrté. Tak rychlý postup vypovídá nejvíce o kolísavosti v názorech dotazovaných.

Obraz ve světě

Jak bylo řečeno, nejde o zpochybnění studie. Musíme si jen uvědomit, co s čím srovnáváme. Dobrá, nikdy sem nepotečou obří investice v řádech miliard eur. Ale tím více by ty, které přijdou, měly mířit do co nejvíce sofistikovaných oborů. Pro to, aby se více investorů rozhodlo utrácet u nás, je třeba dělat naší zemi více pozitivní reklamy v širokém slova smyslu. To se týká jak specializovaných státních institucí a agentur, tak v nemenší míře také politických elit a vládních garnitur. Kromě všech kvantifikovatelných položek má každý investor na pomyslném seznamu i své pocity, které často nepramení přímo z tvrdé reality.

MM25_AI

Zřejmě se shodneme na tom, že dnes si Česko nebuduje ve světě zrovna bůhvíjaký mediální obraz. Zapracujme na něm. Třeba pak i v tomto prestižním žebříčku poposkočíme.

Autor je předsedou Sdružení pro zahraniční investice

  • Našli jste v článku chybu?