Menu Zavřít

Kamiony jsou trnem v oku

4. 4. 2005
Autor: Euro.cz

Autodopravci provozující kamionovou dopravu se čím dál tím více stávají terčem kritiky. Stěžují si na ně hlavně řidiči osobních vozů, kterým se nelíbí nebezpečný způsob jízdy kamionů. O poničených komunikacích ani nemluvě.

Státní politika nyní ve vztahu k nákladní autodopravě sleduje jeden základní cíl - chce využít všechny dostupné možnosti k tomu, aby se na českých silnicích snížil počet kamionů. Ten vzrostl zejména po vstupu Česka do EU, kdy se republika stala oblíbenou pro tranzitní kamiony.

PENÍZE NA PRVNÍM MÍSTĚ Podle autodopravce Slavomila Čermáka vidí stát ve firmách z oboru dojnou krávu, kterou je nutné co nejvíce podojit. Zástěrkou přitom má být konstatování, že prý nejsou peníze na údržbu silnic.

Poté, co před dvěma lety hrozili dopravci stávkou kvůli návrhu výrazného zvýšení silniční daně, nyní dochází ke změně výše dálničních poplatků a k přípravě zavedení elektronického mýtného.

Se zrušením krátkodobých dálničních známek od letošního roku ale vláda narazila v Bruselu. Podle Evropské unie jsou patnáctidenní a dvouměsíční známky, které nahradily od začátku roku týdenní a měsíční, v rozporu s právem Unie. Ministerstvo dopravy proto předpokládá návrat krátkodobých známek od roku 2006.

V polovině příštího roku by také měl začít pilotní projekt výběru elektronického mýtného na některých úsecích českých dálnic. V budoucnu se předpokládá výkonové zpoplatnění jak dálnic, tak vybraných silnic první třídy, což ovšem znovu může narazit v Bruselu. Zatím je však celý systém elektronického mýta ve stadiu příprav a úvah o tom, jak by měl fungovat, kterých vozidel by se měl týkat a jak vysoká bude cena jízdy po placeném úseku.

ZPOPLATNĚNÍ POHRANIČÍ Ministerstvo dopravy proto stále hledá způsob, jak je začít výrazněji inkasovat ještě dříve, než v Česku bude zavedeno tak zvané výkonové zpoplatnění komunikací neboli elektronické mýtné. Některé nápady se zdají poněkud komplikované (poplatky za mosty a tunely), jiné narážejí na odpor z Evropské unie (úhrady za silnice první třídy), jiné jsou v současné době nerealizovatelné (tranzitní přeprava kamionů po železnici přes celé území České republiky). Uvažuje se také o zpoplatnění kamionů při vjezdu do Česka, a to bez ohledu na to, zda plánují ve vnitrozemí najet na dálnici, či nikoli.

Elektronické mýtné, které by mohlo alespoň částečně regulovat počet kamionů využívajících českých silnic, má být zavedeno teprve v průběhu roku 2006 - a ani tento termín není jistý.

OBNOVÍ SE ROLA?

Jedním z opatření, kterými chce stát reagovat na stížnosti podkrušnohorských obcí zamořených zplodinami od kamionů, je možná obnova systému RoLa, tedy přeshraniční dopravy kamionů po železnici. Ta fungovala až do června loňského roku mezi německými Drážďany a českými Lovosicemi. Skončila kvůli nezájmu autodopravců po vstupu do Evropské unie, který přinesl otevření hranic a tím i výraznější zrychlení průjezdu.

K obnovení systému by mělo dojít i kvůli stále se protahující dostavbě dálnice D8 na české straně a A17 na německé straně, které mají odvést kamiony ze silnic nižších tříd. Podle náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka však rozhodně nebude možné systém RoLa nastartovat ještě v tomto roce. A je otázkou, zda se ho vůbec podaří obnovit.

„Je třeba najít způsob jak dopravce přimět k tomu, aby vlaky RoLa využívali,“ říká Kocourek. Druhým problémem je otázka státní dotace. Česká strana v předchozích letech dávala na dotace systému 90 milionů korun ročně a Německo třikrát tolik. Ani tak vysoké příspěvky ale autodopravce na železnici neudržely.

Nedávno se také objevily návrhy na protažení systému RoLa z Lovosic například do Břeclavi nebo Brna tak, aby se odlehčilo přetížené dálnici D1. Kocourek však tvrdí, že z ekonomických důvodů je tento plán nerealizovatelný.

VĚTŠÍ KONTROLY Podle ministra dopravy Milana Šimonovského je nárůst nehodovosti nákladních vozidel alarmující. Ministerstvo dopravy proto již v minulém roce připravilo plán, podle kterého by se výrazně zpřísnily kontroly kamionů na českých silnicích. Iniciovalo vznik mobilních kontrolních jednotek, které se zaměřují zejména na dodržování bezpečnostních přestávek v jízdě, povolené zatížení kamionů či obecně na jejich technický stav.

Například v polovině letošního února se středočeští policisté zaměřili na kontrolu kamionů ve svém regionu. Z celkem 474 kontrolovaných vozidel jich 200 vykázalo nedostatky různého rázu. Například ze 78 vážených vozidel jich bylo 23 přetížených. Další řidiči kamionů nedodrželi bezpečnostní přestávku. Ti se ale brání tím, že není kde zastavit, protože odstavných parkovišť u dálnic stále ubývá. „Podívejte se na trasu Praha-Brno, kolik je tam parkovišť. Kde pak tedy máme odpočívat?“ ptá se jeden z řidičů kamionů Karel Mrázek. CHYBĚJÍ PENÍZE I LEGISLATIVA Nedostatek peněz na infrastrukturu souvisí i s chybějící dopravní politikou státu. Podle ministra Šimonovského je materiál nazvaný Dopravní politika České republiky již v připomínkovém řízení a vláda by o něm měla jednat v červnu. Součástí dokumentu, který má přinést souhrn priorit a nástrojů jejich řešení, bude i dopravní prognóza a plán rozvoje infrastruktury.

Návrh Dopravní politiky mimo jiné předpokládá srovnání podmínek na přepravním trhu. Cílem je dosažení stavu, kdy se do zpoplatnění každého druhu dopravy započte vše, co musí stát do infrastruktury vkládat. Právě to by mělo zajistit elektronické mýtné.

bitcoin_skoleni

S penězi na infrastrukturu je to horší -zejména proto, že se blíží konec Fondu národního majetku. Ročně do Fondu dopravy posílal miliardy korun. Část potřebných financí snad v budoucnu zajistí příjmy z elektronického mýtného. O dalších zdrojích se ale stále jedná.

Foto popis| Stále častější obrázek: Dva předjíždějící se kamiony blokují dálnici i po několik minut.

  • Našli jste v článku chybu?