Výhodou transakce by bylo, že se na ni nevztahuje americké embargo
Prodej českých letounů L-159 z nadbytečných armádních zásob graduje. Podle posledních informací má akrobatická skupina kanadského letectva Snowbirds Squadron zájem ne o devět těchto letadel (EURO 40/2009), nýbrž o dvanáct až osmnáct letounů. Kanadský autor návrhu prodeje Peter V. Hartmann ze společnosti XdH Aviation poopravil naši původní informaci následujícím vysvětlením: „Počet letadel CT-114 Tutor skupiny Snowbirds je v současné době na jedenácti, z čehož devět používají akrobati při vystoupení a dvě náhradní pilotují koordinátoři týmu. Původně jich měli osmnáct, ale letadla ztracená při haváriích nebylo možné nahrazovat, protože v současné době další 45 let staré letouny již neexistují.“ Od roku 1972 přišla skupina Snowbirds podle nejrůznějších zdrojů o patnáct strojů a nalézt za ně náhradu je pro Kanaďany mimořádně aktuální záležitost.
„Kanadské ministerstvo obrany mi sdělilo, že se na základě mého návrhu rozhodlo 20. července o šest měsíců nákup nových letadel odložit. Odůvodnilo to nutností detailně prostudovat návrh na pořízení L-159, vypracovat tendr a začít jednání s českou stranou. S ohledem na to, že příští rok končí životnost letadel CT-114 Tutor, je tento šestiměsíční odklad důkazem vážného zájmu,“ dodal Hartmann.
Skvělá pověst
Letoun L-159 má v Kanadě velmi dobrou reputaci. K jeho referencím přispělo jednak to, že se jeho vznik spojuje s americkým Boeingem a je vybaven americkým motorem Honeywell a americkou nebo západoevropskou avionikou, elektronikou a radarem, jednak mimořádnými vlastnostmi jeho předchůdce, letounu L-39, kterých v USA u soukromníků létá více než 260. Problém jeho neprodejnosti spočívá v tom, že lehký podzvukový bitevník je vhodnou zbraní proti povstalcům, při pohraničních konfliktech nebo v boji proti drogovým pašerákům, což jsou konflikty, které ve členských státech NATO neexistují, ale v zemích jako Bolívie, Srí Lanka nebo v některých státech Afriky zase působí americké embargo na prodej špičkových technologií. Jak říkají znalci z oboru, L-159 není nic jiného než US technologie v českém aluminiu.
Piloti F-18
Kromě leteckých show pro veřejnost je Snowbirds Squadron také významnou výcvikovou složkou kanadských vzdušných sil. Její členové jsou vybíráni ze zkušených pilotů bojových stíhaček F-18, kteří potom absolvují dvouletý výcvik ve Snowbirds, kde se mimo jiné zaměřují na nácvik skupinových letů nebo koordinaci velkého množství letadel v malém prostoru, což má zejména vojenský význam. Náročnost tohoto tréninku se ale také odráží v počtu nehod.
Kanadské letectvo už dlouhou dobu diskutuje o zjednodušení výcviku svých pilotů. V současnosti začínají na jednomotorovém vrtulovém letadle Slingsby, pak přejdou na turbovrtulový letoun Harvard II, potom na podzvukový Hawk a nakonec na stíhačku F-18. Podle názoru některých expertů by jak Harvard II, tak i Hawk mohly být nahrazeny jedním L-159. V tom případě by jich ale Kanada potřebovala hodně.
Aktivní Fulík
V září roku 2006 nabídla kanadská firma Venga Aerospace Systems kanadskému ministerstvu národní obrany zprostředkování nákupu nebo leasingu letounů CT-155 Hawk od BAe Systems vyřazených ze služby švýcarského letectva. Za 20 let stará letadla však požadovala dvojnásobek ceny nových L-159, což v roce 2007 ministerstvo národní obrany zamítlo. Zkrachovala také jednání o nákupu L-159, která probíhala od poloviny roku 2006 do února 2007. Úplatkářská aféra kolem gripenů tehdejší vedení Aera Vodochody natolik vylekala, že veškeré kontakty přerušilo. Od března letošního roku se však jedná znovu, tentokrát přímo s ministerstvem obrany zastupovaným náměstkem Janem Fulíkem, který L-159 například v červnu nabízel nigerijskému ministru zahraničních věcí Ojovi Maduekwemu při jeho návštěvě Prahy a v srpnu se snažil prodat alespoň letové hodiny řeckému ministerstvu obrany. Také Kanada podle mluvčího ministerstva obrany Andreje Čírtka potřebné prvotní informace v září letošního roku již dostala.