„Pivovary
by neměly odvádět spotřební daň z vylitého piva, které díky opatřením vlády
neodeberou restaurace, hospody a podobně. I to je pomoc, především malým
pivovarům. Budeme to také prosazovat!“ oznámil v dubnu na sociálních sítích poslanec Václav Votava
(ČSSD). A zákonodárci po několika dnech skutečně schválili úpravu zákona, podle
níž stát vrátí pivovarům spotřební daň za pivo, které se v průběhu jara
nepodařilo prodat a muselo se zlikvidovat.
Paradoxem
ovšem je, že i když se poslanci zaklínají craftem a potřebě pomoct v těchto
chvílích především menším výrobcům, profitovat z tohoto odpustku budou hlavně
velké průmyslové pivovary. Jak zjistil týdeník Euro v rychlé anketě mezi
„řemeslníky“, do stoupy z nich pivo nevylil téměř nikdo. Reakce sládků a majitelů
minipivovarů byla vesměs stejná: vylévání je to nejzazší řešení, jde nám o to,
abychom všechno pivo co nejdřív prodali. A pokud už se bude muset něco
likvidovat, půjde o objemy maximálně ve stovkách litrů.
Souhlasíte s odpuštěním spotřební daně za vylité hektolitry piva?
Že se to podařilo, dokazují poslední týdny. To musela řada pivovarských chtě nechtě odmítat zákazníky, protože prostě všechno prodali − byli vypití a čerstvě uvařené pivo ještě nebylo hotové. Výjimky se přesto našly a třeba Hradecký Klenot tak − jak řekl jeho obchodní zástupce Martin Tomek − musel zlikvidovat zelené pivo určené na Velikonoce, části výstavu se musel zbavit i létající pivovar Dachovar, jak odpověděl jeho ředitel Ondřej Dachovský na sociálních sítích.
Stará bambitka
To velké pivovary jsou na tom hůř. „Pivo v sudech a tancích, které během uzavření hospod expiruje, je nutné ekologicky zlikvidovat. A protože vládní nařízení platí už druhý měsíc, jsme i my nuceni pivo postupně likvidovat. Celkový objem zatím odhadujeme v řádu desítek tisíc hektolitrů,“ vypočítává Zdeněk Kovář, mluvčí Plzeňského Prazdroje. Podle Denisy Mylbachrové z Pivovarů Staropramen budou i oni vylévat tisíce hektolitrů.
Z
každého půllitru dvanáctistupňového ležáku přitom musejí velké pivovary
zaplatit na spotřební dani 1,92 koruny. U objemu jeden tisíc hektolitrů to už dělá 384 tisíc korun. Pokud tedy
Kovář tvrdí, že Plzeňský
Prazdroj bude likvidovat desítky tisíc hektolitrů, stát mu na spotřební dani
může vrátit i desítky milionů korun.
Dá se předpokládat, že podobné to budou mít i ostatní velké značky. Ačkoli třeba Budějovický Budvar tvrdí, že díky včasnému omezení stáčení sudového piva a dobrým podmínkám při uložení „beček“ v distribučních skladech půjde do stoupy jen naprosté minimum.
„Odvádět spotřební daň z vylitého piva je jako z pohádky Tajemství staré bambitky. Považuji za zcela logické osvobodit od této daně pivo, které se kvůli nouzovému stavu fakticky vylije do kanálu. Jde o další opatření v rámci liberačního balíčku, který jsme přijali, aby poplatníky nyní nemusely stresovat ještě daně,“ pochválila se ministryně financí Alena Schillerová (ANO), když Sněmovna na konci dubna vyšla pivovarům vstříc.
Pomozte s
hygienou
Český
svaz pivovarů a sladoven (ČSPS) nicméně politiky tlačí k tomu, aby pivovarům a
restauracím ulevili po náročném březnu a dubnu ještě víc. „Vítáme návrh ministra Havlíčka na úhradu
části nájmu za provozovatele a také doporučujeme zvážit kompenzaci nákladů na
zvýšená hygienická opatření v hospodách,“ reaguje Martina Ferencová, výkonná ředitelka
ČSPS. Spojila se proto se Svazem měst a obcí ČR, aby i radnice pomáhaly s
opětovným otevíráním restaurací. „Každý dobrý starosta ví starou známou pravdu,
že hospoda tvoří centrum obce a bez ní vázne celý společenský život. Mít se kde
scházet, probrat radosti i strasti života, ale i obnovit sousedské vztahy je
důležité jak pro člověka ve městě, tak na vesnici. V souvislosti s otevřením
vzniknou provozovatelům nemalé náklady na zvýšená hygienická opatření, takže
velice kvitujeme návrh na částečnou kompenzaci těchto nákladů,” tvrdí Radka
Vladyková, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR.
Navíc
samy pivovary chtějí pomoct svým výčepním. „Deklarovali jsme hospodám, že veškeré
pivo, které během zavření expiruje, jim zdarma kompenzujeme. Ačkoli je to pro
nás významný náklad, věříme, že hospodám to v první fázi pomůže,“ popisuje
Kovář z Plzeňského Prazdroje.
Výrobce
navíc čeká ještě jeden těžký úkol. Přesvědčit své zákazníky, kteří si na jaře
zvykli na levnější lahvové pivo, že dát víc peněz za čepované pořád dává smysl.