Glosy postaršího technokrata
„Paperless office“ - vděčné téma a vize, která nás pronásleduje už více než deset let. Jaká je realita? Spotřeba papíru v České republice stoupla loni o deset procent. Každý z nás spotřeboval, podržte se, 148 kilogramů papíru. Pikantní je, že spotřeba je kryta z 80 procent dovozem, a naopak 80 procent české výroby se vyváží, protože tuzemský papír je v jiném druhovém složení, než odpovídá domácí spotřebě. Protože jde o nepatrných 1,35 milionu tun, jistě to zajímavě oživuje kamionovou dopravu, jiný racionální důvod mne nenapadá.
Nárůst spotřeby papíru není zdaleka jen český fenomén. Ve Spojených státech amerických vzrostl v posledních dvou letech počet hodin věnovaných vyplňování formulářů o 45 milionů. Konečné číslo se tak podařilo zaokrouhlit na devět miliard. Příkladem může být vyplňováním formulářů zakazujících posílání reklam faxem. Tím tráví Američané třináct milionů hodin navíc. Státní administrativa přidala dalších více než 30 milionů hodin vyplňování nových formulářů. Některé formuláře se sice postupně přesunují na počítače, ale nárůst těch nových tento trend hladce vymazává. Elektronický podpis se z mnoha důvodů podařilo zavést jen marginálně. Elektronické formuláře tak stejně musíme vytisknout, podepsat a doporučeně odeslat. Nedivím se, že pošta zdražuje, nestíhá. Nálepky na našich poštovních schránkách zamezující vhazování reklamních letáků nikdo nerespektuje. Papíry končí v popelnicích, většinou netříděné. Náklady na reklamu stejně všichni zaplatíme v ceně zboží. Roznašeči tištěné reklamy si občasí uleví odložením celého balíku někde v průjezdu. Stát se autorem nových formulářů je zřejmě atraktivní a ceněné zaměstnání. Kilogramy barevných letáků v mé poštovní schránce mne činí trochu skeptickým v posuzování předpovídaného nárůstu internetové reklamy. Ne že by spamy nebo bannery byly vítané, ale „šetří naše lesy“.
Bohužel nemám žádný recept k nápravě. Ignorování úředních formulářů bude koloběh papírové korespondence spíš akcelerovat. Jejich nevyzvedávání na poště je považováno za doručení. Podplatit nešťastníky přivydělávající si roznášením letáků asi také nebude řešení, většinou u aktu vhození nejste. Co vy zelení, nezařadíte do svého programu povinnost autora každého nového formuláře zasadit strom? Hypermarkety by místo kácení stromů překážejících parkovišti musely vysadit alej, pod jejímiž stromy budou zákazníci sedět a navzájem obdivovat své úžasné nákupy?