Celebrity si oblíbily luxusní přestavby terénních automobilů
Navenek vypadá jako všechny ostatní vozy typu Ford Excursion nebo Chevy Suburban za 40 tisíc dolarů. Pohled dovnitř však odhalí limuzínu pro čtyři až pět osob s plně funkčním barem, masivním kobercem a přepychovými koženými sedačkami, které lze sklopit do téměř horizontální polohy. Stiskem tlačítka se potom vysune přepážka mezi řidičem a pasažérem v podobě širokoúhlé obrazovky.
Stále častěji bývá v útrobách vozu ukryta i kancelář. Počítač je umístěn v kufru za zadními sedadly (hned vedle ledničky), zatímco v prostoru pro pasažéry je bezdrátová klávesnice s myší, tiskárna, kopírka a fax. Je libo satelitní telefon pro překlenutí otravných výpadků signálu? Tak vypadá další doplněk: čtyři linky a internetová přípojka přes satelit za šestnáct tisíc dolarů plus 1,19 USD za minutu připojení – ideální pro pořádání videokonferencí.
V podobném kočáře se nechává vozit Kareem Burke, v hudebním průmyslu známý hlavně jako Biggs. Je jedním ze tří vlastníků newyorské nahrávací společnosti Rock-A-Fella Records, náležící do skupiny Universal Music Enterprises, a z titulu své funkce tráví více času ve voze než v kanceláři. Cestou na obchodní jednání či z jednoho studia do druhého se často musí ploužit zacpanými ulicemi. Čas strávený v autě využívá k poslechu nových hudebních objevů a k vyřizování telefonátů a e-mailů. „Jako byste měli Bentley nebo Gulfstream IV, ale uvnitř Fordu Excursion,“ říká.
Zhruba stejně tolik jako za Bentley, tedy 200 tisíc dolarů, také Burke za přestavbu svého Fordu Excursion zaplatil firmě Becker Automobile Design z kalifornského Oxnardu. Její třiapadesátiletý majitel Howard Becker kdysi převzal po otci obchod s elektronikou, ale jméno si vybudoval až tím, že do aut hollywoodských celebrit začal instalovat zvukové systémy přesně podle jejich přání. Když na začátku devadesátých let vypukla móda lehkých terénních automobilů, ocitl se Becker v dobré výchozí pozici a začal i s jejich přestavbami. „Všichni toužili po velkém americkém teréňáku, ale nelíbila se jim sedadla, koberce, interiér ani povrchy,“ říká. V zásadě chtěli vzhled a dojem evropského luxusního vozu, takže Becker odstranil všechen chrom, vyleštil lak, nasadil lepší kola a nainstaloval dřevěné obložení, drahé zvukové systémy, luxusní sedadla a koberce.
Od toho již nebylo daleko k osobním limuzínám pro vrcholové manažery, kteří už měli vlastního řidiče. Požadují soukromí a mobilní kancelář, ale současně nechtějí poutat pozornost a budit závist u svých zaměstnanců „spanilými jízdami“ v okázalých dlouhých limuzínách. Poptávka začala směřovat z velké části do segmentu šoférovaných automobilů. Dobrá polovina z nich podle časopisu Limousine & Chauffeured Transportation brázdí severovýchod Spojených států, takže Becker zavřel svou prodejnu v Beverly Hills a přestěhoval se do průmyslové zóny v Oxnardu, zhruba padesát mil severně od Los Angeles.
Od roku 1998 Becker sestavil asi 50 limuzín a upravil přibližně stejný počet terénních aut pro ty, kdo si řídí sami. Nyní již polovina produkce míří nikoli za celebritami, nýbrž za manažery, i když obě skupiny se podle Beckera do určité míry překrývají. Mezi jeho zákazníky patří filmový producent Arnon Milchan, majitel newjerseyského basketbalového klubu Lewis Katz a newyorský obchodník s nemovitostmi Andrew Farkas. Vincent Chhabra, generální ředitel internetové lékárny USA Prescription, čeká dodávku svého vozu každým dnem. Královna diet Jenny Craigová pro změnu jeden objednala jako dárek pro svého manžela.
V základní verzi s koženými sedadly a bez obložení z exotického dřeva se limuzíny Excursion prodávají za 85 tisíc dolarů. Zvolíte-li ovšem kvalitní interiér ve stylu Rolls-Royce a ostatní manažerské hračky, cena se snadno vyšplhá na dvě stě tisíc. Manažerské terénní vozy dodávají i jiní výrobci. Například u firmy California Coach v San Francisku lze neprodlouženou limuzínu Ford Excursion pořídit již za 45 550 dolarů, nicméně většinou brány montážní haly opouštějí vozy za ceny kolem sto tisíc.
Od 11. září minulého roku zákazníci požadují přece jen něco navíc: pancéřování. A Becker jim rád vyhoví. Ta trocha oceli, kevlaru a neprůstřelného skla přijde na dalších zhruba 65 tisíc dolarů. Za takovou částku můžete cestovat ve velkém stylu, bezpečí a při plné práci. A úplně inkognito.
Auto za příplatek
Ceny některých populárních doplňků terénních vozů přestavěných na limuzíny nebo mobilní kanceláře (v USD)
Nezávislé zavěšení zadních kol - 19 000
Širokoúhlá TV obrazovka s úhlopříčkou 28“ - 17 000
Satelitní telefon se čtyřmi linkami - 16 000
Surround system - 10 000
Satelitní TV a internet - 9 000
Pramen: Becker Automobile Design
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad Libor Ott