Moderní kanceláře tvoří většinou open space. Tady se však zaměstnanci nemusejí cítit dobře. Právě pracovní prostředí tak při výběru zaměstnání nabývá na významu. Především mladší generace má stále náročnější požadavky.
Foto: Albatros Design
Firmy, které se snaží udržet si mladší, avšak vysoce kvalifikované zaměstnance, by se měly podívat na jejich pracovní prostředí v kanceláři. Především dnešní třicátníci, často označovaní jako generace Y, pokládají za důležité mít zajímavou práci plnou výzev a požadují pracovní prostředí, které odpovídá současnému životnímu stylu. Vyplývá to z aktuální studie společnosti Colliers International. Generace Y má ráda nové výzvy, svobodu a v práci hledá přátele, ne jen kolegy.
„Generace Y bude mít klíčový vliv na uspořádání kancelářského prostoru, vytvoření integrovaných pracovních míst, která kombinují potřebu efektivnějšího pracovního prostoru s flexibilními zasedacími místnostmi a více zábavními prostory,“ říká Omar Sattar, generální ředitel společnosti Colliers International v Česku.
Potenciální nájemci kancelářských prostor se častěji než dříve poohlížejí po občanské vybavenosti v okolí pracoviště, například restauracích, supermarketech, posilovnách a malých obchodech a rovněž po dopravní dostupnosti. „Protože mnoho mladších lidí nemá auto a nechce si ho kupovat, lepší dostupnost veřejné dopravy se stává nutností,“ říká Sattar.
Především pro mladé lidi hraje při výběru zaměstnavatele stále větší roli také závazek ke společenským hodnotám. Ekologické stavby a sociálně udržitelné pracovní prostředí se tak pro firmy stanou v budoucnu nezbytné. „Myslím, že pro některé společnosti je kulturně obtížné pojmout nové koncepty a některé z těchto změn mohou být ignorovány jako přehnaně emocionální. Můžete slyšet i komentáře, že pracoviště je místo, kde se odehrává vážný byznys, nikoliv hřiště.“ Podobně smýšlející ředitelé by podle Sattara měli ve svém vlastním zájmu postoje změnit.
Alespoň trochu soukromí
Mnohdy rozpačité názory vyvolává nejvýraznější kancelářský trend posledních let, tedy takzvaný open space. U moderních kanceláří toto uspořádání jednoznačně převažuje. Zaměstnanci bývají pohromadě v jednom velkém prostoru a malý počet uzavřených kanceláří slouží většinou pro management nebo specialisty v rámci firmy. „Není dnes výjimkou, že i generální ředitel sedí společně s ostatními v otevřeném prostoru,“ upozorňuje Eva Švecová, analytička oddělení P&DS společnosti Jones Lang LaSalle. Na systém open space přecházejí i firmy, které se stěhují do nových prostor a fungovaly dosud v oddělených kancelářích. „Řadoví zaměstnanci berou takovou informaci zpočátku nelibě, ale vše záleží na tom, jak je open space koncipován,“ říká Švecová. Roli hraje především to, kolik zůstane jednotlivým pracovníkům soukromí, jak velké jsou skupiny stolů či jak vysoký je paraván oddělující pracovní místa.
Ve prospěch otevřených prostor mluví to, že oproti jednotlivcům uzavřeným v kancelářích, fungují jeho obyvatelé efektivněji. Lidé sdílející open space spolu komunikují, debatují, formují nové ideje. Existuje tam větší pracovní náboj a energie.
Prostor na spaní
Součástí open space by měly být „meeting pointy“ pro malou skupinku lidí přímo v prostoru, kde se lidé rychle sejdou a prodiskutují pracovní záležitosti. „Do budoucna se zřejmě vytratí i trend velikosti kanceláře v závislosti na hierarchickém postavení ve firmě. Vše se bude soustředit hlavně na efektivitu, a tak například obchodní ředitel, který je stále na cestách, nebude mít velkou uzavřenou kancelář, kterou využívá sporadicky. Samostatná místnost bude určena například analytikům, kteří potřebují pro svou práci klid,“ předpovídá Švecová. Další nutností v rámci otevřeného prostoru jsou podle ní místa pro telefonní hovory, takzvané phoneboxy, které slouží nejenom k soukromým hovorům, ale i pro konferenční hovory a vyřízení citlivých pracovních záležitostí.
„K dalšímu vybavení může patřit sprcha, fitness, společné centrum formou baru nebo quiet room, kde si můžete dát takzvaných dvacet, načerpat nové síly a pokračovat v práci. V právnických kancelářích se často objevuje také knihovna,“ popisuje Švecová.
Vlajkovou lodí a průkopníkem takovýchto realizací se staly kanceláře společnosti Google, která celý svět zaujala hravým, moderním interiérem, kde dopřává svým zaměstnancům nadmíru odpočinkových zón a aktivit v atraktivních formách. V Česku se tímto konceptem inspirovala například brněnská společnost AVG.