Mladá Boleslav hodlá vyrábět současně starou i novou octavii
K neobvyklému kroku se příští rok chystá mladoboleslavská Škoda Auto. Po zavedení výroby nové octavie nebude produkce současného modelu zastavena a z pásů budou sjiždět oba typy automobilů. O současnou verzi vozu je totiž stále zájem a vedení automobilky hodlá pokračovat v jejích prodejích, dokud neopadne. Automobilisté tak budou mít netradiční možnost výběru – mezi starým a novým modelem, které budou stát v showroomech prodejců Škody vedle sebe. „Nová octavia bude určitě k vidění už na jarním autosalonu v Ženevě, do prodeje půjde o něco později,“ řekl týdeníku EURO předseda představenstva firmy a její generální ředitel Vratislav Kulhánek.
Otázkou je, zda souběžné prodeje pomohou Škodě k překonání odbytového pádu, který začal už v loňském roce. Firma prodala v letošním prvním čtvrtletí celkem 106 194 automobilů, což bylo o ještě jedno procento méně než ve stejném období kritického minulého roku. Prodej v Česku se firmě snížil o 11,6 procenta na 16 039 vozů a její tržní podíl na domácím trhu s osobními vozy klesl po dlouhé době pod hranici padesáti procent.
Sebepožírači.
Problémy souvisí s ekonomickou depresí evropských ekonomik, ale také se současnou situací celého koncernu Volkswagen. Když jej před rokem přebíral od svého předchůdce Ferdinanda Piëcha Bavorák Bernd Pischetsrieder, čekalo se, že ve zpomalujícím molochu udělá razantní změny. Volkswagen měl stárnoucí modely a snižující se podíl na trhu. Analytici tvrdili, že na vině byla nejen slábnoucí poptávka na světových trzích, ale také takzvaná kanibalizace modelů jednotlivých značek koncernu. VW Golf konkuroval Škodě Octavia, Seat Ibiza české fabii a vozu VW Polo, luxusní stroje Audi ubíraly ve vyšší střední třídě zákazníky passatům. Také proto příjmy skupiny Volkswagen loni uvízly na 95 miliardách dolarů a čistý zisk se snížil o 11,2 procenta na 2,7 miliardy dolarů.
Co proti tomu Pischetsrieder za rok udělal? Zatím jediným krokem je rozdělení jednotlivých koncernových značek do takzvané konzervativní a dynamické divize. „Žádné dramatické změny se zatím neodehrály, kromě tohoto základního rozdělení do dvou skupin značek,“ potvrzuje stav věcí Vratislav Kulhánek. Dodává všal, že Pischetsrieder ale změnil styl řízení firmy: „Od poněkud specifických způsobů řízení Ferdinanda Piëcha jsme nyní zase - řekl bych - u standardního modelu řízení společnosti. Zpřesnily se určité činnosti, možná že je trochu jiná atmosféra, ale žádné dramatické změny se nekonaly.“
Zřejmé ale je, že „sobepožírání“ s nástupem Piëcha neskončilo, pokračuje dále. „Na malém počtu platforem staví Volkswagen stále příliš mnoho značek a Pischetsrieder svým zamlžováním strategie situaci jen zhoršuje,“ míní prestižní americký týdeník BusinessWeek. A ekonomické výsledky tomu odpovídají. V prvním čtvrtletí se prodej jeho vozů v USA propadl téměř o jedenáct procent, odbyt se snížil i v Evropě, kde Peugeot 206 nedávno zbavil model VW Golf titulu nejlépe prodávaného vozu kontinentu. Navíc se očekává, že než se v listopadu objeví u evropských prodejců nová generace Golfu, klesne jeho letošní prodej o dalších 21 procent.
Limuzíny.
Navzdory očekávání, že Volkswagen bude pod Pischetsriederovou taktovkou pronikat do oblastí, ve kterých se zatím neangažoval, se spíše objevují modely konkurující již zavedeným typům. To platí v první řadě o luxusních vozech. Na trh nastoupil superluxusní VW Phaeton v ceně mezi dvěma a čtyřmi miliony korun, který užírá zájemce nejen mercedesům a BMW, ale také největšímu Audi A 8. „Jeho prodeje jsou zklamáním,“ tvrdí BusinessWeek. A to platí i o vlajkové lodi Škody, limuzíně Superb. Ta je vlastně vylepšeným a zvětšeným passatem. „Také její odbyt nás loni zklamal,“ přiznal týdeníku EURO Kulhánek. „Je ale třeba si uvědomit, že problémy s odbytem má i BMW a už je hlásil i Mercedes,“ upozorňuje.
Pobočný závod Škody v Kvasinách, kde se limuzíny vyrábějí, se musel dokonce zbavovat zaměstnanců. „Nelze ale říci, že jsme propouštěli. Neprodloužili jsme smlouvy pracovníkům, které jsme měli zapůjčené odjinud. A osm kmenových zaměstnanců bylo převedeno na jinou práci. Firma má celkově zhruba 24 tisíc zaměstnanců a tyto posuny byly pouze marginální. Bylo to nepříjemné, ale pro společnost nijak dramatické,“ konstatuje Kulhánek.
Nyní se už nebudou navzájem požírat jen jednotlivé koncernové značky, ale dokonce dvě verze jednoho modelu – stará a nová octavia. „Nemyslíme si, že by se tím snížily jejich prodeje,“ míní však generální ředitel.
Plánovaná expanze.
Co tedy Škodu Auto čeká v nejbližší budoucnosti? Vedení firmy soudí, že situace na nejdůležitějších západoevropských a středoevropských trzích se zřejmě ani letos výrazně nezlepší. Manažeři z Mladé Boleslavi proto sázejí na expanzi na trhy, kde se značka dosud příliš neangažovala. K tomu by ji měl pomoci vstup České republiky do Evropské unie. Vedení firmy počítá s tím, že pro Česko odpadnou celní bariéry, které automobilku dosud znevýhodňují před výrobci ze států unie. Firma by toho chtěla využít například pro lepší pronikání na chorvatský trh i k plánovanému průniku do Mexika. „Již dnes v Mexiku budujeme obchodní síť, tento trh bychom chtěli získat ve značné míře,“ říká Kulhánek. Dodává, že automobilka také diskutuje o možnostech otevření nových trhů v Indonésii a o možnostech zvýšení prodeje v Číně. Kulhánek považuje za reálné, aby se právě prostřednictvím prodeje vozů Škoda snížilo neradostné obchodní saldo České republiky s Čínou.
Delší dobu již automobilka avizuje svůj zájem o vstup na australský trh. Situaci - jak uvádí Kulhánek - ale značně komplikuje fakt, že v každém australském státě jsou jiné dopravní předpisy a není jasné, jaké vozy by vlastně Škoda měla na tamní trhy dodávat. Kulhánek konstatuje, že o Austrálii se sice stále jedná, ale prodávat tam Škoda zřejmě nezačne letos ani v příštím roce.
Do neurčita se odsouvají plány Škody na vybudování montážního závodu v Rusku, a to vinou nevýhodných podmínek v ruské legislativě. „My říkáme, že začneme, a když zjistíme, že se to rentuje, tak budeme víc a víc investovat. Ruská legislativa říká - napřed investujte, pak uvidíme, jak to dopadne. Teď budeme v Rusku ustavovat šéfa divize Škody, který tam nastoupí od 1. června a začneme trochu systematičtěji tamní trh zpracovávat. Do budoucna záleží hodně na tom, jak se bude vyvíjet legislativa, protože za současné situace si Rusko nemůžeme dovolit,“ upozorňuje Vratislav Kulhánek. Novým vedoucím divize se stane někdejší šéf Škody Slovensko Štefan Chudoba.
Škoda Auto se proto více zaměřuje pozornost na Ukrajinu, kde se také škodovky montují. Ukrajina by se také stala velice atraktivní v případě, že se podaří vytvořit hospodářskou zónu v této lokalitě, o které se uvažuje Pak by sloužila také jako ideální nástupiště pro ruský trh.
Mezi perspektivní exotické trhy řadí automobilka rovněž Indii, kde loni prodala 4400 octavií smontovaných v tamějším Aurangabadu.
Vratislav Kulhánek Ztráty v Česku a Británii kompenzuje Polsko a Německo
EURO: Proč se prodeje Škody Auto letos opět propadají? KULHÁNEK: Je třeba se podívat na vývoj trhů, i renomované značky hlásí pokles. Naše výsledky nevypadají až tak špatně, jak se to může zdát z vývoje na českém trhu. Celkově jsme jen 1,1 procenta pod loňskými čísly, což v porovnání s koncernem a dalšími značkami není až tak zlé. Hodně se nám propadl domácí trh, ale kompenzovali jsme to v Německu. Zatímco tam v podstatě všichni letos ztráceli, my jsme prodeje zvyšovali pravděpodobně jako jediná značka. Z loňského podílu na německém trhu ve výši 1,98 procenta jsme nyní na čísle 2,1 procenta. Když to sečteme, vážné potíže máme kromě České republiky jen ve Velké Británii.
EURO: Proč právě v Británii? KULHÁNEK: Problémem není pokles celkového trhu, ale na ostrovech došlo k obrovské cenové válce. Britové zjistili, že na kontinentě jsou auta mnohem levnější a přestali je doma nakupovat. Prodejci různých značek pak začali poskytovat zákazníkům výhody a my jsme těmto masivním podporám nestačili konkurovat. Nemůžeme do toho prostě investovat tolik peněz. A když se k tomu připočte skutečnost, že libra slábne, tak zjistíme, že prodávat auta bez odpovídajícího finančního efektu nemá smysl.
EURO: Jak jste úspěšní ve východní a střední Evropě? KULHÁNEK: Výborně se vyvíjí sitauce v Polsku, které spolu s Německem dokázalo kompenzovat výpadek v České republice. Oproti loňskému roku jsme u severních sousedů prodali o tři tisíce vozů více. A jsou předpoklady, že bychom letos měli výrazně překonat loňskou skutečnost. V Rakousku se dostáváme na šestiprocentní tržní podíl, což je vynikající výsledek. Škodě výrazně stouply prodeje ve Švýcarsku. Zrovna tak se dobře vyvíjí chorvatský trh, daří se ve Slovinsku a v Maďarsku.
EURO: Co vaše připravovaná expanze do Mexika? KULHÁNEK: Počítáme, že bychom tam šli se vší slávou po vstupu do Evropské unie, protože nám odpadne osmiprocentní celní znevýhodnění. Prodejní síť bude připravená, v Mexiku chceme působit v dost velkém rozsahu.
EURO: Jaká je úspěšnost jednotlivých modelů? KULHÁNEK: Výborně jde na odbyt Fabia Combi, což bohužel nelze říci o verzi sedan. Hodně zákazníků, kteří by si sedan koupili, na sebe stáhlo právě kombi. Marketingové akce, které podporovaly jeho prodeje, byly hodně lákavé. Slušně se prodává octavia a rozjel se také Superb. Nyní prodáváme 2000 těchto limuzín měsíčně, v dubnu to bylo dokonce 2100 kusů.
EURO: Přesto nepřevládá dojem, že byste byli loni z prodejů nové limuzíny nadšeni. Bylo to velké zklamání? KULHÁNEK: Určité zklamání to bylo, způsobil ho nemístný optimismus. Lidé namítají, že Superb vypadá jako octavia, a nikomu přitom nevadí, že trojkový a pětkový bavorák vypadají také stejně. Stejně tak auta značky Volvo. Letos ale tento nezasloužený image už začínáme překonávat. V superbu začínají jezdit lidé, kteří mají velký vliv na veřejné mínění. Ve střední Evropě si už limuzína vede dobře, ve Francii slušně, problém je samozřejmě Německo. Prorazit na trhu, kde jsou zavedené mercedesy, bavoráky a audiny je těžké. Ale letošním překvapením je zase Anglie s odbytem 831 aut.
EURO: Jak se vám daří nabízet superby státní správě? KULHÁNEK: Myslím, že jsme úspěšní. Prorazili jsme u českých ministrů, kromě několika výjimek, jako jsou resorty zdravotnictví, kultury a místního rozvoje. Výjimkou jsou také úřady, které potřebují vzhledem k bezpečnosti zahraniční vozy, naše limuzíny ale nakupují pro jiné účely než jsou ministerské cesty. Resort obrany jich má asi patnáct, vnitro zakoupilo také dost superbů.
EURO: Už si superb koupila nějaká zahraniční instituce? KULHÁNEK: Na Slovensku je to vládní vůz. Celkově jsme tam letos udali 189 kusů.
EURO: Do kdy se bude Superb vyrábět? KULHÁNEK: Do roku 2007. Nevidím žádné riziko, proč by se měl před tímto datem přestat vyrábět.
Jak bude vypadat nová octavia? Dlouho očekávaná druhá verze Škody Octavia se má objevit napřesrok na Ženevském salónu. Jak bude vůz, který je zatím obestřen tajemstvím, přibližně vypadat? Je zřejmé, že žádný radikální posun oproti současnému modelu nenastane. Týdeník EURO má informace, že její vzhled bude vycházet z návrhu stejného designérského týmu, který připravil současnou karoserii. Zůstane tedy konzervativní kabát, který se líbí dosavadní klientele a odpovídá i zařazení Škody mezi konzervativní značky koncernu VW. Předek vozu si také ponechá styl „nové tváře Škody“, tedy tradiční mřížku chladiče s kulatým logem, kapota zřejmě bude mít stejný prolis jako nynější Octavia. Co se má však změnit úplně, je interiér vozu. Prý bude mnohem dynamičtější a zajímavější. Vzhled nového automobilu ale zůstane ještě dlouho ukryt v koncernových halách. „Můžeme nyní prozradit jen to, že bude větší než současný model,“ řekl týdeníku EURO minulý týden Vratislav Kulhánek.