Na co by zájemce o kapitánský průkaz neměl při výběru kursu zapomenout:
- Rozhodnutí o typu průkazu (český, chorvatský…). Nejlepší je ověřit si, že na vybraný typ průkazu dostanu od vybrané charterové společnosti požadovanou loď na preferovaných místech.
- Pozor na maličkosti, které mohou pobyt na lodi znepříjemnit, jako je například vysoký počet osob na palubě (čím více lidí je na palubě, tím levnější je kurs, ale také tím méně času má každý na praktické vedení plachetnice – nehledě na „ponorkovou nemoc ). Nejpříjemnější je obsazovat jen lůžka v kajutách a neuvažovat o spaní v salonu (jediný společný prostor). Z dalších „maličkostí je dobré zaměřit se na vybavení lodi sociálním zařízením (kolik je toalet, sprch, má loď ohřívač na teplou vodou…), na způsob stravování a denní režim kursu.
- Program kursu by měl být hodně nabitý: je dobré zkusit alespoň jednu noční plavbu, manévrování s lodí, přistávání, jízdu na plachty, kotvení, záchranu člověka nebo předmětu z moře.
- Instruktor by měl být velmi zkušený. Je dobré posoudit, jaká je jeho kvalifikace, kolik má najetých mil, jak dlouho pluje na plachetnici, z jakých jachtařských oblastí má zkušenosti.
- Na kapitánský kurs by loď měla být velmi dobře pojištěna: ověřte si, že za plachetnici skutečně odpovídá kapitán (může si uzavřít takzvané dodatečné pojištění kauce) a že za eventuální neúmyslné poškození lodi (například při prvním pokusu o zaparkování) po vás nikdo nebude chtít náhradu způsobené škody.
- Na kapitánské kursy nejsou úplně nové lodi nejvhodnější, protože každý škrábanec je na nich okamžitě vidět.
- Zajímavou a příjemnou cestou, jak absolvovat kapitánský kurs, je domluvit se s partou známých, zaplnit celou loď a domluvit si program s instruktorem. Přitom ne všichni se musí závěrečných zkoušek účastnit a poučená posádka je příjemná pro každého kapitána.