Menu Zavřít

Kapsch dostal bez tendru výběr mýta na další tři roky

11. 7. 2016
Autor: Profimedia.cz

Vláda schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Během této doby má stávající dodavatel získat bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun.

O dohodě státu se společností Kapsch informoval ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Úřad nyní může s firmou začít vyjednávat o detailech. Souhlasu s návrhem ministerstva předcházela ostrá výměna názorů. Koaliční ČSSD poukazovala na to, že se proti prodloužení smlouvy vyslovily dvě vládní pracovní komise.

Vláda dnes podle Ťoka schválila materiál odůvodnění veřejné zakázky s názvem Zajištění provozu Systému elektronického mýta po roce 2016. O druhém materiálu, nadlimitní veřejné zakázce zadávané bez otevřeného výběrového řízení společnosti Kapsch, kabinet nehlasoval a vzal jej pouze na vědomí. „Jsem rád, že vláda přijala naše argumenty a podpořila jediné reálné řešení, abychom mohli od příštího roku pokračovat s výběrem mýta ve výši deseti miliard ročně,“ uvedl Ťok.

Smlouva na konci prázdnin

Ještě před víkendem nebylo jasné, jak se kabinet k návrhům ministerstva dopravy postaví. Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové měl Ťok kabinetu předložit důkazy, že úřad aktivně pracuje na snížení závislosti státu na společnosti Kapsch. Ministryně dnes pro Ťokův návrh nakonec hlasovala. „Naše stanovisko v tomto bylo, že odůvodnění, které doprava předložila, je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,“ uvedla Šlechtová. Pracovní komise MMR pro veřejné zakázky přitom dříve vydala k prodlužení smlouvy s Kapschem zamítavé stanovisko.

Smlouva s Kapschem by podle Ťoka mohla být připravena koncem prázdnin, nebo začátkem září. Úřad nicméně očekává, že se najde někdo, kdo bude chtít, aby postup ministerstva prověřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. To už dříve avizoval například výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll, která má o provoz českého mýta zájem a prodloužení stávající smlouvy považuje za nezákonné (viz. box). Ťok ale věří, že ministerstvo postupovalo podle zákona.

MM25_AI

Přečtěte si o počátcích další hrozící koaliční krize

V koalici je zaděláno na spor kolem výběru mýta

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.

Nynější kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Po prodloužení smlouvy s Kapschem chce během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy.

SkyToll: Prodloužení smlouvy je nezákonné
Prodloužení správy mýtného systému se společností Kapsch bez výběrového řízení je podle slovenského výběrčího mýta, společnosti SkyToll, nezákonné. Firma, která dlouhodobě usiluje i o správu českého mýta, se proti němu bude bránit zákonnými prostředky.

„SkyToll zaslal už 21. června 2016 ministru dopravy ČR dopis, v němž jej upozornil na to, že JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění) je tak, jak je zamýšleno, v rozporu se zákonem. V dopise jsme ministra informovali i o zákonných prostředcích, kterými se naše společnost bude bránit před případným protiprávním jednáním,“ uvedl mluvčí SkyTollu Anton Bódis. Zda podá návrh na prošetření postupu ministerstva u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), firma zatím neuvedla.
  • Našli jste v článku chybu?