Je to poprvé, co se společnost až dosud vedená v milosti úřadu, proti státu tak tvrdě obrátila. „Rozdávají na USB discích více než 70 tisíc stran citlivé dokumentace komukoli, kdo si o to požádá. To je nelogické, nedomyšlené a krajně hazardní,“ zlobí se Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch.
Ministerstvo dopravy bez pomoci Kapsche nemohlo připravit všechny podklady pro mýtný tendr. Až vloni v létě s ním dohodlo podrobnosti, ovšem Kapsch si vymínil, že citlivá data nedostanou všichni - jen omezený okruh uchazečů o tendr a pokud možno v zabezpečeném režimu. „Být hackerem, který si chce vydělat a poškodit stát, už netrpělivě stojím frontu před ministerstvem a bez problémů se dostanu k bezprecedentním přístupovým datům,“ upozorňuje na rizika Karel Feix. Pohrozil i stížnostmi k Národnímu bezpečnostnímu úřadu a Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Ministerstvo ale citlivá data, jako jsou zdrojové kódy, účastníkům tendru nepředává. Šéf resortu Dan Ťok proto viní firmu Kapsch z konkurenčního boje. „Podepsali jsme s Kapschem dodatek, který definuje, že můžeme data, která jsou ve vlastnictví státu, dávat účastníkům soutěže. A v těchto předávaných podkladech nejsou žádná citlivá data, tedy žádné zdrojové kódy nebo informace, které by mohly být zneužitelné. Proto bych možná na adresu Kapsche rád vzkázal, že by se neměl chovat tak, že je na dobytém území, které je navždy jeho,“ řekl ministr Ťok.
Brány v číslech |
---|
Tendr na provozovatele mýtného systému vypsalo ministerstvo dopravy v polovině června. Za deset let plánuje za jeho provoz utratit 29 miliard korun. Očekává ale, že konečná cena nabízená uchazeči bude výrazně nižší. Nyní za roční provoz systému platí přibližně 1,5 miliardy korun ročně. Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. |
Přečtěte si více o tendru i o fungování mýtného systému: