Uchazeči v tendru na správu mýtného systému po roce 2019 nedostali stejné podklady, tvrdí současný správce mýtného systému, společnost Kapsch. Účastníci, kteří si dokumentaci vyzvedli v prvních dnech po zahájení tendru, měli k dispozici jiné informace, než účastníci, kteří si materiály vyzvedli po zásahu úředníků ministerstva dopravy, sdělila firma. Podle Kapsche to vyplývá ze spisu, který k šetření mýtného tendru vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
„Všichni uchazeči dostali od ministerstva stejné dokumenty. Pokud Kapsch nebo někdo jiný tvrdí opak, tak lže,“ sdělil Ťok. Antimonopolnímu úřadu ministerstvo oznámilo, že úředníci v později vydávaných materiálech pouze začernili některé osobní údaje.
„Ačkoliv zadavatel tvrdí, že znepřístupnil pouze osobní údaje některých osob, kvůli chybějícímu seznamu předávané dokumentace ani dalším možnostem kontroly ze strany účastníků nelze vyloučit rozsáhlejší manipulaci s vydávanou dokumentací,“ řekl mluvčí Kapsche David Šimoník.
Jak významně zásah ministerstva soutěž narušil, bude muset rozhodnout ÚOHS. V minulosti úřad vůči ministerstvu dopravy postupoval v řadě případů přísně. Příkladem může být soutěž na správce registru vozidel, kterou úřad zrušil kvůli vágní formulaci požadavku na vzdělání technického směru u správce systému. Ťok tehdy označil rozhodnutí ÚOHS za iracionální, které veřejnou soutěž nechrání, ale naopak brzdí.
Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro:
Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou
V samotné přípravě na mýtný tendr, který má hodnotu zhruba 30 miliard korun, rozhodl úřad zatím dvakrát. Poprvé ministerstvu zrušil smlouvu s poradenskou společností Deloitte, která měla ministerstvu za 52 milionů bez výběrového řízení radit v připravovaném tendru na nového provozovatele. Podruhé naopak odmítl stížnost slovenského SkyTollu na zrušení dodatku se společností Kapsch, na jehož základě firma vybírá mýto po vypršení původního kontraktu na konci loňského roku.
ÚOHS to tehdy zdůvodnil tím, že na pokračování výběru mýta existuje veřejný zájem. Za zadání zhruba pětimiliardového kontraktu bez soutěže ale úřad potrestal milionovou pokutou.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se výběr mýta vyšplhal na zhruba 86 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.
Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Zároveň se má systému ujmout nový správce vzešlý z výběrového řízení, do kterého se přihlásili čtyři uchazeči. Správcem tak může být dosavadní provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services, nebo německá firma T-Systems.
Čtěte také: