Společnost Kapsch podala stížnost k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na miliardový mýtný tendr. Důvodem stížnosti dosavadního provozovatele mýtného systému je nejasnost ohledně informací, které ministerstvo dopravy sděluje jednotlivým účastníkům soutěže. Uvedl to dnes server Zdopravy.cz. V pondělí se na ÚOHS kvůli údajné diskriminaci uchazečů obrátil Nadační fond proti korupci, za jehož založením stojí miliardář Karel Janeček.
„Obsahem podnětu bylo upozornění na fakt, že v zadání tendru není vůbec specifikováno, jaký rozsah (co a v jakém počtu) dokumentace o živém mýtném systému je zadavatelem vydáván jednotlivým zájemcům. Kvůli tomu není možné zkontrolovat, zda je všem zájemcům vydáván stejný rozsah a obsah dokumentace. To podle našeho názoru porušuje zásadu transparentnosti výběrového řízení,“ řekl serveru mluvčí Kapsche David Šimoník.
Kapsch si na problematiku poskytování informací stěžoval už dříve. Na konci června firma uvedla, že úředníci v rámci dokumentace k soutěži vydávají datová média s citlivými informacemi každému z uchazečů. Ministerstvo dopravy ale popřelo, že by vydávaná data mohl kdokoliv zneužít. Na začátku srpna se ale k firmě Kapsch s kritikou připojila ČSOB, která je v mýtném projektu subdodavatelem této technologické společnosti.
Kapsch si na problematiku poskytování informací stěžoval už dříve. Na konci června firma uvedla, že úředníci v rámci dokumentace k soutěži vydávají datová média s citlivými informacemi každému z uchazečů. ministerstvo dopravy ale popřelo, že by vydávaná data mohl kdokoliv zneužit. Na začátku srpna se ale k firmě Kapsch s kritikou připojila ČSOB, která je v mýtném projektu subdodavatelem této technologické společnosti.
Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro:
Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou
Nový výběrčí mýta vzešlý z kritizovaného výběrového řízení má začít systém spravovat po roce 2019 a spravovat jej deset let. Do soutěže za odhadovaných 29 miliard korun se přihlásili čtyři zájemci. Kromě nynějšího výběrčího, společnosti Kapsch, jde ještě o slovenského výběrčího SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německou firmu T-Systems.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou.
Dále čtěte: