53 procent manažerů hlasovalo pro snížení spotřební daně na pohonné hmoty
Měl by stát snížit spotřební daň na pohonné hmoty?
- Ano – 53 %
- Ne – 39,5 %
- Nevím, je mi to jedno – 7,5 %
Ceny pohonných hmot vytrvale rostou, v průběhu letošního roku zdražily v Česku zhruba o dvanáct procent. V poslední době se na nich podepsala zejména výrazně vyšší cena ropy na světových trzích, doprovázená oslabující korunou. A ani vyhlídky nejsou pro motoristy právě nadějné: Mezinárodní energetická agentura očekává, že v příštím roce poptávka po ropě poroste, protože ve vyspělých ekonomikách i v rozvojových zemích dochází k oživení. Cena benzinu a nafty na čerpacích stanicích se ovšem od ceny ropy odvíjí jen částečně. Ovlivnit ji mohou politici určující výši daní, které tvoří více než polovinu ceny pohonných hmot. Většina účastníků Manažerského barometru se shodla na tom, že stát by měl spotřební daň na pohonné hmoty snížit.
„Stát by měl snížit všechny daně,“ pojal problém zeširoka první manažer. „Realita je jiná a maličko závisí na politice. Levicová politika velí aspoň nezvyšovat daně jako DPH, pravicová velí nezvyšovat daně z příjmu. Obě se shodnou, že daně na alkohol, cigarety, benzin, naftu či elektřinu je dobré zvyšovat, takže až bude rozpočtu nejhůře, zase to přijde na řadu.“
„Jako všechny ostatní daně, i spotřební daň by měla být co nejnižší, aby umožnila rozmach podnikatelských aktivit a omezila míru přerozdělování přes státní rozpočet. Přerozdělování vede pouze k méně efektivnímu užití takto získaných prostředků, a to na úkor ekonomického růstu,“ míní další oslovený.
Většina zastánců snížení daně však argumentuje cenou benzinu v Česku, která je oproti sousedním zemím vysoká. „Jako řidička jsem o tom na sto procent přesvědčená. U nás je trvale benzin dražší než kdekoliv jinde, ve vztahu ke spotřebnímu koši se to snad dá i dokázat,“ tvrdí jedna z oslovených. Její názor podporuje i další odpověď: „Letošním neuváženým zvýšením spotřební daně z nafty (zároveň se snížením daně na Slovensku) český stát sám sebe ‚iniciativně‘ připravil o miliardy na straně příjmů státního rozpočtu. Čeští mezinárodní kamionoví dopravci stejně jako cizí tranzitní kamiony přestali v důsledku těchto souběžných změn spotřební daně plnit nádrže kamionů v České republice. Ministerstvo sice možná získalo navíc korunu z každého litru nafty od řidičů osobních aut, ale přitom přišlo o deset korun z každého neodebraného litru, které u nás ještě loni nakupovali řidiči kamionů. Proto by se daň měla snížit na takovou úroveň, aby se spotřební daň za naftu spotřebovávanou v kamionech stala znovu příjmem českého rozpočtu, a nikoliv rozpočtů našich sousedů.“ Podobně vidí problém i tento respondent: „Míra daňového zatížení pohonných hmot je v České republice jedna z nejvyšších v EU. Česko je přitom tranzitní zemí uprostřed Evropy, takže by na tom mělo pokud možno významně profitovat. Opak je však pravdou, po nedávném zvýšení spotřební daně na PHM o pouhé jedno procento se prodej nafty propadl o plných jedenáct procent!!! Dokonce i tuzemští přepravci hromadně tankují za hranicemi, protože je to výrazně levnější. To je ovšem okamžitá ztráta na daních pro státní rozpočet ve výši několika miliard korun!“
Státním rozpočtem se však překvapivě ohánějí i ti manažeři, kteří hlasovali proti snížení spotřební daně: „Pro ekonomiku státu to nic zásadního nepřinese. Pokud by se naplnila představa, že to zvýší objemy prodeje pohonných hmot například tím, že budou více čerpat naftu kamiony jedoucí přes naše území, tak to bude v lepším případě rozpočtově neutrální. Fakticky si jen namastí kapsu pumpaři, kteří ceny sníží minimálně. Idea, že se sleva odrazí na ceně zboží, je naivní. Raději bych počkal, jak budou reagovat okolní státy. U nich lze předpokládat, že naopak ceny zvýší.“
A co teprve, kdyby snížení daní způsobilo v rozpočtu díru? „Posuzuji to čistě selskými počty. Kdo by nahradil výpadek ve státním rozpočtu? Navíc v momentě, kdy se stále jen škrtá, škrtá a zase škrtá a ve výhledu není žádný koncepční návrh, kam by se naše země/ekonomika měla posunout, by mi to přišlo i zbytečné. Když snížím ,spotřebku‘ na cokoli, musím přeci jasně vědět, co mi to přinese v dlouhodobém horizontu a co s tím souvisí. Takhle to je jenom populistické plácnutí.“
Odpovídalo 134 manažerů.