Kardinál Miloslav Vlk minulý týden celebroval při slavnostním otevření obchodního domu s oblečením C & A v centru Prahy. Vedl u toho sice řeči, že politicky a ekonomicky sjednocená Evropa potřebuje duši, aby v ní nešlo jen o byznys a kšeft, ale řekl tím něco jiného.
Kardinál Vlk zaprvé ukázal, že je velmi vnímavým a poslušným ke znamením doby, která hlásají právě naprostou orientaci na byznys a reklamu. Jinak by přece mohl obchoďák vysvětit méně okázale než před objektivy kameramanů a fotoreportérů. Jenže právě o ty objektivy šlo! Obchodní dům potřebuje zákazníky a reklamu. A kardinálova přítomnost způsobila, že informace o nově otevřeném obchodě C & A se dostala zadarmo do řady médií.
Kardinál Vlk svým činem zároveň ukázal, že je věrným vyslancem katolické církve konce dvacátého století. Václav Bělohradský v Salónu Práva (25. 2. 1999) připomněl papežovu návštěvu v Mexiku: „Mexický arcibiskup poděkoval v televizi multinacionálním podnikům PepsiCo., Sheraton Hotel, General Motors, Eastman Kodak Co., Mercedes Benz a Hewlett-Packard, kterým jako oficiálním sponzorům papežovy návštěvy církev postoupila výsadní právo používat papežovu image. „Žijeme v éře reklamy a jsme lidmi té éry, pravil vyslanec Vatikánu. Papež odjel, ale papežovy smažené brambůrky frčí v barech ve Ciudad de Mexico dál.
Pražský arcibiskup zapomněl nahlas říci, že společnosti C & A tak trochu splácí dluh. Rakouský obchodní dům C & A totiž vytrvale několik let inzeroval v katolickém měsíčníku pro mládež AD. C & A pomohl církevnímu časopisu a teď zas církevní hodnostář pomohl C & A.
Evropská duše se do Vlkových úst dostala zcela nevinně. Kardinál měl říct, že biskupové prostě potřebují nové šaty.