Menu Zavřít

Karel Polanecký: Nenápadný závod Tesly a ČEZ

23. 6. 2015
Autor: Tesla Motors

Uvedení domovních baterií Powerwall od společnosti Tesla Energy na trh bylo skvěle marketingově zvládnuté. Okamžitě vyvolalo velmi zajímavé diskuze, které většinou končí závěrem: dobrý posun zajímavým směrem, ale zatím se nic neděje.

Zvláštní tarif

Tento závěr nepochybně dává jistý smysl – zaplatit zhruba sto tisíc korun za možnost uložení sedmi kilowatthodin elektřiny, to není nabídka, která by vyvolala zrovna tlačenici zájemců. Ani v teoretickém případě, že by si zájemce o fotovoltaickou elektrárnu o výkonu tří kilowattů dokázal díky akumulátorové baterii od Tesly všechnu elektřinu spotřebovat ve svém domě, nevychází prostá návratnost investice do celého systému pod 15 let.

A při vší úctě k pozoruhodné firmě Tesla Energy zatím nevíme, jak dlouho budou její baterie funkční. Kdo hraje na jistotu, nebude raději počítat s tím, že poměrně velkorysá desetiletá záruční doba bude výrazně překročena faktickou životností.

Jenže i tak celkový pohled na trend poklesu cen fotovoltaických technologií i akumulátorových baterií naznačuje, že změna na maloobchodním trhu s elektřinou přijde. A přijde zřejmě ještě rychleji, než jsme si mysleli.

Stratégové ČEZ, E. ON i PRE, tedy provozovatelů českých distribučních soustav, si už určitě museli všimnout, že Tesla nabízí majitelům fotovoltaických elektráren za velké peníze výrobek zajišťující službu, kterou o dost levněji zvládne jejich distribuční síť. A vzhledem k tomu, že zmíněné firmy mají ve svém portfoliu také prodej elektřiny koncovým zákazníkům, co jim brání připravit speciální inovativní tarif pro majitele malých zdrojů a smlouvu o režimu dodávek a odběru?

Útěk zákazníků

Modely takzvaného hodinového net-meteringu v zahraničí fungují. Majitel mikroelektrárny a distributor elektřiny se dohodnou, za jakou cenu lze v různých časových pásmech elektřinu dodávat a odebírat. Vyúčtování je sice o kousek složitější, ale princip se může vyplatit oběma stranám – v Itálii jej využívá půl milionu elektráren.

Přínos vývoje a klesající ceny baterií, jako je ta od Tesly, je zejména v tom, že velké energetické firmy nadále nemohou provozovatele fotovoltaiky v klidu ignorovat nebo administrativně dusit. Samozřejmě plně ostrovní systém zcela odpojený od přenosové soustavy naštvaným majitelem fotovoltaiky by byl letos schůdný jen pro několik takových jedinců, kteří nemusejí koukat na investované statisíce.

Ale při klesající ceně baterií i zdrojů by jich za rok mohlo být třeba pár desítek. A kolik zákazníků by energetické firmy mohly ztratit za pět či deset let?

Vstřícnost místo klacků

Přijde-li ČEZ nebo E. ON včas za provozovateli střešních fotovoltaických elektráren se zajímavou nabídkou ukládání přebytků ze slunečných dní do sítě, může počet zájemců o současné i příští výrobky typu baterie Powerwall výrazně poklesnout.

Budou-li ovšem distributoři elektřiny věnovat čas raději házení klacků pod nohy majitelům mikrozdrojů (z pohledu výrobců nechtěné konkurenci), tak výrobci akumulátorů závod o zákazníka za pár let nevyhnutelně vyhrají.

Autor je energetickým expertem hnutí Duha


Čtěte také:

MM25_AI

Muskova Tesla bude prodávat bateriové systémy pro domácnosti

Mládek láká do Česka americkou automobilku Tesla

  • Našli jste v článku chybu?