Veletrh WOOD-TEC se koná jednou za dva roky, takže letos bude těžit z toho, že krize již minula i dřevozpracující průmysl. Průzkum, který si organizátoři dělají po každém ročníku, minule naznačil velký zájem domácích kutilů. Výstava se tak letos vedle odborné veřejnosti zaměří mimo jiné i na ně, říká ředitel WOOD-TECu Karel Torn.
Foto: BVV
Kdy vlastně začínají přípravy tak rozsáhlého veletrhu, jakým je WOOD-TEC?
Je to veletrh s dvouletou periodicitou a příprava dalšího ročníku vždy začíná v podstatě bezprostředně po ukončení předešlého veletrhu. Zpracovávají se totiž statistická data a informace z veletrhu, dále průzkumy, které byly uskutečňovány mezi vystavovateli a návštěvníky v průběhu jeho konání. Všechny tyto informace nám pak naznačí směr, kterým by se měl ubírat příští ročník.
Kam se tedy oproti minulému ročníku bude ubírat ten letošní?
Novinek a změn je samozřejmě víc – například ve formě zasílání přihlášek na veletrh a registrace návštěvníků. Nejlákavější změnou oproti minulému ročníku je zvýšený důraz na aktivity týkající se hobby. To znamená, že na WOOD-TECu najdou své produkty nejen odborníci, kteří jsou tradičními návštěvníky veletrhu, ale i milovníci dřeva a domácí kutilové. Jedná se především o nástroje, materiály a potřeby pro tyto aktivity. Právě skutečnost, že lidé mají o tento sektor zájem, nám vyplynula z průzkumů mezi návštěvníky na minulém veletrhu.
Na co se mohou návštěvníci těšit?
Letošní veletrh nabídne přehlídku tradičních vystavovatelů a renomovaných firem, jako jsou například společnosti Adler, Baljer Zembrod, BeA, Blum, Epimex, Felder, Hettich, Houfek, Leitz, Pilous, Rojek, STM, Tekma a další. Řada vystavovatelů se na veletrh vrací, jmenovat mohu firmy Karned tools, Démos Trade či Kooplast. Návštěvníci se mohou těšit i na „nováčky“. Poprvé se na WOOD-TECu bude prezentovat například společnost Polyrey, dále firmy Egger CZ, Servind, Twin a další. Nabídka prezentací, novinek, zajímavostí a trendů bude určitě velká. Tradiční součástí veletrhu je odborný doprovodný program, který bude věnován zajímavostem a aktuálním tématům z oboru.
Minulý veletrh byl specifický i tím, že se konal v době ekonomické krize, která se dotkla i trhu dřevozpracujícího průmyslu. Jak se vyvíjí situace letos?
Na trhu je cítit optimismus a nasvědčuje tomu i stav příprav na veletrh a obsazenost pavilonů. Kapacita je prakticky naplněna.
Vypadá to tedy, že dřevozpracující průmysl má krizi za sebou a letošní veletrh toho bude důkazem. Myslíte, že pro WOOD-TEC byla v tomto čase výhoda, že se koná jednou za dva roky a ne každoročně?
Od roku 1999 přešel WOOD-TEC z jednoleté periodicity na dvouletou a bylo to na přání naprosté většiny vystavovatelů. Dřevozpracující průmysl je úzkoprofilově zaměřené odvětví a vývoj techniky a technologií není tak dynamického rázu, že by uspokojil každoročně desetitisíce odborných návštěvníků. Můžeme říct, že v době hospodářské krize se tento fakt ukázal jako výhoda. Firmy a společnosti měly čas se s krizí vyrovnat a investovat své náklady do aktivit, které byly nezbytně potřebné pro zvládnutí této situace.
A konkrétní srovnání situace teď a přede dvěma roky?
Krize plně dopadla na dřevozpracující průmysl koncem roku 2009, tedy v době a těsně po konání posledního veletrhu WOOD-TEC. V roce 2010 se veletrh nekonal, a firmy se tudíž ani účastnit nemohly. Investice, o kterých jsem mluvil, byly tedy jiného rázu. Jednalo se například o restrukturalizaci společností či inovaci nabídky a produktů, rozšíření portfolia služeb nebo servisu. Docházelo i ke slučování podniků a změnám v personálních strukturách. To vše proběhlo v roce 2010. Musím říci, že mě letos velmi těší jak zájem tradičních vystavovatelů, tak i těch, kteří minulý ročník vynechali. Nyní se opět vracejí a využívají tedy veletrh jako jeden z propagačních nástrojů a možností k oslovení nových potenciálních zákazníků a k rozšíření obchodů.