Menu Zavřít

Karlovarské minerální vody kupují PepsiCo. Musejí ale prodat některé značky

1. 11. 2018
Autor: Mike Mozart via Flickr (CC BY 2.0)

Karlovarské minerální vody (KMV) mohou koupit českou, slovenskou a maďarskou PepsiCo, musejí se ale zbavit některých značek balených vod i čajů. Tuto podmínku zahrnuje rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Tuto podmínku údajně navrhly samy Karlovarské minerální vody, aby spojení umožnily. Jinak by u antimonopolního úřadu zřejmě neuspěly. Analytik Jan Rovný ze společnosti Starteepo odhadl cenu transakce na pět miliard korun.

Podle Pavla Nováka, který Karlovarské minerální vody mediálně zastupuje, je obchod po právní i finanční stránce vypořádaný, nyní se začne s provozním spojováním. ÚOHS se nákupem zabýval od dubna. Obchod byl oznámený letos v lednu. PepsiCo CZ s.r.o. byla dosud součástí mezinárodní společnosti PepsiCo Inc.

Akvizice bude podle generálního ředitele KMV Alessandra Pasqualea dokončena v následujících měsících. Převzetím poboček PepsiCo získaly KMV tři firmy, které mají dohromady zhruba 900 zaměstnanců a dva výrobní závody.

Obchod však má jednu podmínku. KMV se musejí zbavit některých značek vod a čajů. „Spojení soutěžitelů vzbuzovalo vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže plynoucí z rozšíření aktivit skupiny KMV při výrobě a velkoobchodním prodeji značkových neochucených a ochucených vod a značkových RTD (ready-to-drink) čajů,“ uvedl v tiskové zprávě předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Podle zjištění úřadu se ale tento problém netýká prodeje nealkoholických nápojů v restauracích, barech či hotelech. Netýká se ani maloobchodního prodeje značkových džusů, sportovních a energetických nápojů nebo kolových nápojů a dalších limonád.


Cukr je out. Coca-Cola hledá své místo v éře bio limonád

 Coca-Cola


„KMV touto akvizicí výrazně rozšiřuje portfolio produktů slazených nápojů a bude tak napřímo konkurovat společnosti Kofola. Pokud bychom přihlédli k tržním násobkům Kofoly na burze cenných papírů, dala by se cena transakce odhadovat na úrovni okolo pěti miliard korun,“ uvedl analytik Rovný. Podle něj je podmínka prodeje některých značek KMV podobná situaci, když předloni kupoval Anheuser-Busch InBev konkurenční pivovary skupiny SABMiller. Tehdy se skupina musela vzdát pivovarů v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku, následně je včetně Plzeňského Prazdroje koupila japonská skupina Asahi.

Podle analytika Radima Dohnala ze společnosti Capitalinked mají už nyní KMV 80 procent trhu s minerálními vody, na celkovém trhu s nealkoholickými nápoji pak do 20 procent. „Tato akvizice dále posílí monopolní postavení KMV v segmentu minerálek. V segmentu nealko nápojů bude takto KMV moci využívat úspory z rozsahu zejména v distribuci a dále posílí postavení také na trhu nealko nápojů. KMV se již od roku 1991 chová v České republice silně monopolisticky. Existující zřídla jen kupuje, některé z nich následně neprovozuje, zřídla v zahraničí kupuje velmi málo,“ dodal Dohnal. Podle něj skupina zřídla prodává, jen pokud musí, což by se podle něj nyní mohlo stát u Hanácké kyselky.

Karlovarské minerální vody
Skupina KMV, kterou vlastní italská rodina Pasquale, je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle minerální vody Mattoni pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Své produkty vyváží do 20 zemí. Vlastní i značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině. Ve všech zemích, kde KMV operuje, zaměstnávala před oznámenou akvizicí zhruba 1500 lidí.

„Pozice PepsiCo na slovenském a maďarském trhu byla obdobná jako na českém trhu. PepsiCo měla významný tržní podíl v segmentu sycených nealkoholických nápojů, ale nebyla tržní jedničkou,“ dodala analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová. Cena obchodu je podle ní těžko odhadnutelná. „Výsledná cena zahrnuje také prémii za nákup známých světových značek a Karlovarské minerální vody získají díky této transakci vysoký tržní podíl,“ dodala.

Podle generálního ředitele konkurenčních firem Ondrášovka a Karlovarská Korunní Libora Duby to pro spotřebitele není pozitivní zpráva. Důsledkem je možný růst cen nápojů a omezení nabídky na trhu, dodal. Podle Duby následovalo rozhodnutí ÚOHS pouze sedm dní po ukončení sektorového šetření ohledně možného ohrožení hospodářské soutěže v oblasti nealkoholických nápojů. „Toto šetření trvalo úřadu celé dva roky a jeho výsledky zatím nebyly zveřejněny. Společnost KMV byla přitom již před touto ohlášenou akvizicí více než 70procentním hráčem na trhu přírodních a ochucených minerálních vod v Česku a v neposlední řadě významným až dominantním hráčem na celkovém trhu nealko nápojů,“ dodal ředitel. Podle něj je zarážející, že zatím nebyly závazky a omezení obchodu zveřejněné.

FIN25

Celková výše tržeb společnosti PepsiCo v česku, na Slovensku a v Maďarsku je zhruba 4,2 miliardy korun. ÚOHS posuzoval výrobu a prodeje nealkoholických nápojů a slaných pochutin, PepsiCo vyrábí například chipsy pod značkou Lay´s. Česká PepsiCo se loni po dvou letech ve ztrátě dostala do zisku 654 tisíc korun. Tržby vzrostly meziročně o zhruba 355 milionů na 2,75 miliardy korun.

PepsiCo
Společnost je druhým největším světovým výrobcem nealkoholických nápojů na světě po společnosti Coca-Cola. Do portfolia PepsiCo patří kromě Pepsi-Coly například nápoje Mirinda, 7Up, Mountain Dew, Rockstar, Evervess, Schwip Schwap nebo značka bramborových chipsů Lay’s. Tržby společnosti v roce 2017 činily 63,5 miliardy dolarů při čistém zisku 4,9 miliardy dolarů. Hlavním trhem je Severní Amerika. Své výrobky společnost prodává ve 200 zemích a teritoriích světa. K roku 2017 PepsiCo zaměstnávala 263 tisíc lidí.

Přečtěte si také:

Miliardový kšeft: Bryant vydělal na nápoji stejně jako za osm let basketbalu

Přijde český BioLidl? Branže kvalitních potravin hledá cestu z kruhu

Češi učí moldavské biosedláky. První sklizeň dorazí letos

Rohlíky s vůní benzínu. Na zákazu prodeje o svátcích profitují pumpaři

  • Našli jste v článku chybu?