Menu Zavřít

Karlovarské minerální vody kupují středoevropskou PepsiCo. Stanou se jedničkou trhu

22. 1. 2018
Autor: Profimedia.cz

Karlovarské minerální vody (KMV) koupí od nadnárodní společnosti PepsiCo její pobočky v Česku, Maďarsku a na Slovensku s celkovými ročními tržbami 4,2 miliardy korun. Obchod by měl být dokončen v prvním pololetí letošního roku, čeká se na souhlas antimonopolních úřadů. Podle analytika BH Securities Martina Vlčka musela skupina KMV zaplatit relativně vysokou cenu, přesněji ji však nespecifikoval.

KMV za loňský rok očekávají tržby osm miliard korun. Akvizicí jim tak vzrostou o polovinu a stanou se největším dodavatelem minerální vody a nealkoholických nápojů v těchto třech státech. Převzetím poboček získají tři firmy s celkem zhruba 900 zaměstnanci a dvěma výrobními závody.

„Díky této akvizici bude moci skupina KMV nabídnout klientům a spotřebitelům ucelené portfolio produktů. V Česku, na Slovensku i v Maďarsku doplníme naši stávající nabídku o dosud chybějící kategorii kolových nápojů,“ uvedl generální ředitel KMV Alessandro Pasquale.

Karlovarské minerální vody
Skupina KMV je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle tradiční minerální vody Mattoni také pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Své produkty KMV vyváží do 20 zemí světa. V zahraničí vlastní značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině. Ve všech zemích, kde KMV operuje, zaměstnává (před dnes oznámenou akvizicí) zhruba 1500 zaměstnanců.

Od PepsiCo převezmou KMV výrobu nápojů Pepsi, Mirinda, 7Up, Gatorade, Mountain Dew, Lipton a Toma a distribuci bramborových lupínků značky Lay´s a Cheetos. Skupina KMV již distribuuje a vyrábí nápoje značek PepsiCo v Bulharsku.

Český antimonopolní úřad zatím případ nešetří. „Úřad se k uvedenému spojení soutěžitelů vyjádří až ve svém rozhodnutí, které bude výsledkem správního řízení o návrhu na povolení spojení. Úřad bude samozřejmě o věci rozhodovat pouze v případě, že fúze bude notifikována u nás, a nikoliv u Evropské komise,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Česká pobočka PepsiCo předloni snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7 milionu korun. Tržby jí meziročně vzrostly na 2,4 miliardy korun z 2,15 miliardy korun. Ztráta byla podle firmy způsobená navýšením marketingových nákladů na podporu všech značek.

„Odhadnout cenu je složité, nicméně lze předpokládat, že prodejní cena byla relativně vysoká, protože pravděpodobně zahrnovala prémii za velký balík silných značek a vysoký podíl na trhu, který tato transakce kupci zajistí,“ okomentoval obchod analytik Vlček.

Skupině KMV loni podle odhadů vzrostly tržby na osm miliard korun, když předloni činily 7,5 miliardy. Za prvních deset měsíců loňského roku skupina zvýšila prodej vod o 2,9 procenta. U ochucených vod například značka Mattoni zvýšila prodané objemy o 5,8 procenta. Celkové prodeje skupině vzrostly za loňská tři čtvrtletí meziročně o šest procent.

bitcoin_skoleni

PepsiCo
PepsiCo je druhý největší světový výrobce nealkoholických nápojů na světě po společnosti Coca-Cola. Historie společnosti sahá do přelomu 19. a 20. století. Původně se mělo jednat o lék proti nechutenství, který vynalezl v roce 1898 lékárník Caleb Bradham na jihu Spojených států v Severní Karolíně. Dvěma základními složkami nápoje byl pepsin a kolové oříšky. Tyto složky a nechutenství neboli dyspepsie pak daly název tomuto léčivému sirupu, který jednoduše nazval Pepsi-Cola. Obchodní značka byla zaregistrována 16. června 1903.

Tržby PepsiCo v roce 2016 činily 62,8 miliardy dolarů při čistém zisku 6,4 miliardy Kč. Hlavním trhem je Severní Amerika. Své výrobky společnost prodává ve 200 zemích a teritoriích světa. K roku 2016 PepsiCo zaměstnávala 264 tisíc lidí.

Česká republika patří dosud do divize pro Evropu a subsaharskou Afriku (ESSA). Česká PepsiCo v roce 2016 snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7 milionu korun. Tržby jí meziročně vzrostly na 2,4 miliardy korun z 2,15 miliardy korun. Ke konci tohoto roku zaměstnávala 432 lidí.

Cukr je out. Coca-Cola hledá své místo v éře bio limonád

 Coca-Cola

Přečtěte si také:

Vzpruha pro Muska. Pepsi chce 100 elektrických kamionů Tesla

Coca-Cola roste na úkor konkurence. Čtvrtletní zisk zvýšila o 38 procent

Žaloba na Coca-Colu: měla klamat ohledně rizik sladkých nápojů


  • Našli jste v článku chybu?