REGIONÁLNÍ ŽELEZNICE Vítězem tendru na provozovatele železnice mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi se stala firma Viamont. I nadále však všechny vlaky na této trati zřejmě zůstanou v režii Českých drah.
REGIONÁLNÍ ŽELEZNICE Vítězem tendru na provozovatele železnice mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi se stala firma Viamont. I nadále však všechny vlaky na této trati zřejmě zůstanou v režii Českých drah.
Výběrové řízení na provozovatele železniční trati do Mariánských Lázní vypsal letos Karlovarský kraj. Před několika týdny vybral vítěznou firmu. Zřejmě zbytečně. Zákon o drahách totiž říká, že přístup na železnici v segmentu osobní dopravy mohou mít pouze ty firmy, které o kapacitu dráhy požádají nejpozději rok před zahájením provozu. Kraj se však brání: „Postupovali jsme přesně podle zákona o krajích, dochází tady k jisté rozdílnosti v právních normách,“ tvrdí náměstek karlovarského hejtmana Jan Zborník.
Stát reprezentovaný v tomto případě Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) přitom neměl podle náměstka pro dopravní cestu Miroslava Konečného jinou možnost než přidělit trať Českým drahám (ČD). „V požadovaném termínu nikdo jiný o cestu nepožádal, musíme respektovat zákon,“ vysvětluje Konečný.
JEDINĚ BEZ DOTACE
SŽDC sice může dopravní kapacitu vydat i dalšímu zájemci, pouze ale v případě, že bude mít nějakou volnou k dispozici. Druhý dopravce by zřejmě již neměl nárok na krajskou dotaci v rámci zajišťování základní dopravní obslužnosti. Působil by totiž jen jako doplněk k hlavnímu dopravci. „Další možností je to, že by České dráhy svou žádost o dopravní kapacitu stáhly,“ dodává Konečný. „Nemáme žádný důvod naši žádost měnit,“ říká rezolutně mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Podle Konečného zatím SŽDC udělila kapacitu ČD do 25. února příštího roku. „Do té doby mohou pokračovat jednání mezi krajem a jednotlivými dopravci a může dojít k dohodě,“ uklidňuje náměstek pro dopravní cestu. Viamont zatím neobdržel definitivní stanovisko SŽDC, pokud jde o přidělení dopravní cesty. Teprve následně se tedy rozhodne o dalších krocích. Podle určitých náznaků by dráhy nemusely dostat dotaci od kraje. Objevila se i možnost tendr jednoduše zrušit a vypsat nový.
POMOHLA BY DOHODA
Celý problém by ale mohla vyřešit i dohoda mezi všemi zúčastněnými stranami. Kraj chce dokonce ČD tlačit k dohodě hrozbou vypsání dalších výběrových řízení na jiné tratě v regionu. „Otázka zní, zda ČD budou tvrdošíjně trvat na provozování tratě mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi, nebo ne,“ prohlašuje hejtman Josef Pavel. Připouští, že celý spor může skončit také až u Ústavního soudu, který by rozhodl rozpor mezi oběma výše zmíněnými zákony. Jiné řešení asi neexistuje. „Momentálně není jasné, jak situaci vyřešíme. Nejhorší varianta počítá s tím, že Viamont trať převezme až od ledna 2007,“ doplňuje náměstek Zborník.
Kraj si přitom od nástupu konkurence do železniční dopravy sliboval úsporu finančních prostředků. Kdyby dráhu mezi oběma lázeňskými městy provozoval Viamont již od poloviny letošního prosince, mohl by v příštím roce ušetřit kolem šesti milionů korun. I ČD však tvrdí, že jsou schopny provoz zajistit levněji než dosud. K tomu jim mají mimo jiné pomoci nové, úspornější motorové jednotky s názvem Regionova.