Menu Zavřít

Karstadt připomíná výprodej

31. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Roztříštěný maloobchod se musí zbavit ztrátových podniků

Firmě KarstadtQuelle se vlastenectví nevyplatilo. Zatímco ostatní němečtí maloobchodníci expandovali do různých koutů světa od Polska po Čínu, největší řetězec obchodních domů se držel převážně doma. V zoufalé snaze zvýšit ochabující tržby Karstadt se sídlem v Essenu investoval kapitál do nejrůznějších oblastí včetně obchodů s golfovým vybavením či sportovního televizního kanálu – to vše na území Německa. Zřizoval pobočky cestovních kanceláří, a dokonce zakládal německé kavárny Starbucks na bázi joint-venture s tímto dodavatelem kávy ze Seattlu.
Obchodní domy Karstadtu se sice staly neodmyslitelnou součástí centra většiny německých měst, ale sázkou na domácí trh udělala firma hrubou chybu. Její příjmy totiž klesaly stejně jako se snižovala důvěra německých spotřebitelů. Karstadt vykázal za první polovinu letošního roku ztrátu ve výši 540 milionů dolarů v důsledku šestiprocentního poklesu tržeb na 8,5 miliardy dolarů. Ve snaze zvrátit vývoj management přijal další diskutabilní rozhodnutí: V červnu byl postaven do čela dozorčí rady Thomas Middelhoff, bývalý generální ředitel společnosti Bertelsmann. Generální ředitel Karstadtu Christoph Achenbach, jenž byl povýšen do své současné funkce v červnu, je zodpovědný za každodenní provoz firmy. Málokdo však věří, že Middelhoff bude pouhou figurkou. „Je to typ člověka, který k novému postu přistoupí velmi aktivně,“ myslí si Thilo Kleibauer, retailový analytik z hamburské banky M. M Warburg & Co.
Zvolit si líbivého mediálního manažera pro dozor nad zavedeným německým maloobchodním prodejcem možná působí poněkud neobvykle. Jedenapadesátiletý Middelhoff byl předloni zbaven funkce u Bertelsmannu. Důvodem byly spory s rodinou, která je většinovým vlastníkem firmy, ohledně plánu přeměny Bertelsmannu ve společnost veřejně obchodovanou na burze. Middelhoffův obchodní talent se tehdy projevil například při akvizici vydavatelství Random House a nyní se má uplatnit v Karstadtu, jenž se musí zbavit ztrátových podniků. Jako partner Investcorp International, londýnské investiční společnosti, by měl být Middelhoff schopen těžit ze svých mezinárodních styků při hledání potenciálních kupců.
Nedávné počínání Karstadtu vyvolalo spekulace o tom, že jeho hlavní akcionářka Madeleine Schickedanzová, dědička zakladatele společnosti Quelle, má v úmyslu podnik založený před 123 lety prodat. Od ledna se propadla cena jeho akcií o 33 procent. Podle jiných teorií se Schickedanzová, jež v uplynulých týdnech zvýšila svůj podíl z 36,4 na 41,5 procenta, chystá spojit s ostatními významnými akcionáři, jako je pojišťovací gigant Allianz Group, a skoupit podíl, jenž jim umožní vyřadit akcie z volného obchodování. Pak by mohlo vedení pracovat na změnách bez ohledu na veřejnou kontrolu.

Neúprosný trh.

Strádající akcionáři se dozvědí, jaké plány mají Thomas Middelhoff a Christoph Achenbach koncem září, kdy budou zamýšlené změny zveřejněny. Do té doby odmítá Middelhoff i ostatní manažeři poskytovat jakékoli informace. Analytici předpokládají, že Middelhoff přehodnotí strategii diverzifikace. Prvním kandidátem na prodej je 40,5procentní podíl v DSF, německém sportovním televizním kanálu, jehož sledovanost není dostatečná na zajištění trvalých zisků. Karstadt možná prodá i padesátiprocentní podíl v cestovní kanceláři Thomas Cook, která utrpěla velké ztráty kvůli poklesu turistického ruchu. Achenbach chce také znovu projednat podmínky společného podniku se Starbucks.
Zachrání se strom odříznutím suchých větví? Karstadt sice vlastní slavné nákupní centrum KaDeWe v Berlíně, ale analytici pochybují o tom, zda jeho menší obchodní domy a ty, které se nacházejí mimo centra měst, dokážou čelit útokům specializovanější konkurence, jako jsou obchody s módou Hennes & Mauritz, nebo levných rivalů Aldi a Lidl. „Pohybovat se na německém trhu je obtížnější než kdekoli jinde, kde jsem pracoval,“ tvrdí James Bacos, ředitel mnichovské kanceláře Mercer Management Consulting, která poskytovala Karstadtu poradenské služby, a dodává, „Když ale zvolíte správnou strategii, můžete zvítězit.“
Správná strategie je těžko uchopitelná. Image Karstadtu by mohlo osvěžit zaměření na určité skupiny zákazníků – například svobodné lidi žijící v módních čtvrtích měst. Řešením by mohlo být i propouštění a prodlužování pracovní doby, i kdyby to mělo znamenat, že snižováním stavů zaměstnanců utrpí pověst dobré kvality služeb Karstadtu. „Bude to bolestivé pro každého,“ soudí Jürgen Elfers z Commerzbanky. Vítejte zpět v Německu, Herr Middelhoff.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Zuzana Suchá, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?